fbpx

La obiect

Cum ar urma să arate Educația, pe cicluri școlare, dacă s-ar implementa Programul România Educată

Raportul România Educată elaborat de Președinția României a fost publicat pentru prima oară miercuri, ziua în care Guvernul Florin Cîțu a adoptat Memorandul prin care… Mai mult

14.07.2021

La obiect

În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele

Guvernul va înființa un grup de lucru interministerial coordonat de premierul Florin Cîțu, pentru elaborarea pachetului legislativ necesar implementării Proiectului România Educată elaborat la Președinție,… Mai mult

14.07.2021

Chestiunea

Cum s-ar putea implica economic România în Moldova pro-europeană care urmează: Radiografia economiei de peste Prut

Rezultatele alegerilor parlamentare de duminică pun Republica Moldova pe o direcție de dezvoltare pro-europeană – configurată de situația, istorică, în care șeful statului, parlamentul și… Mai mult

13.07.2021

La obiect

Scădere îngrijorătoare a producției industriale

România a consemnat în luna mai 2021 o scădere de 6% a producției industriale față de luna anterioară (serie brută). De reținut, acest rezultat a… Mai mult

13.07.2021

Noul test de stres al industriilor europene: condițiile și țintele sectoriale de mediu impuse de Comisia Europeană

de Iulian Soare , 15.7.2021

Prezentarea pachetului legislativ ”Fit for 55”

Odată cu lansarea, miercuri 14 iulie, pachetului legislativ ”Fit for 55”, UE devine prima economie din lume care dă startul procesului de legiferare a obiectivului neutralității climatice prin măsuri concrete.
Va fi un proces de legiferare lung (să amintim că pachetul de salvare economică a avut nevoie de mai bine de un an să parcurgă drumul de la idee la realitate) și complicat.

Complicat, pentru că, pe de-o parte, e vorba de interese politice: toate familiile politice europene insistă pentru asigurarea unei ”tranziții climatice corecte din punct de vedere social”.

Pe de altă parte, marile industrii – auto, aviație și energie – sunt afectate de măsurile propuse și au început deja campanii pentru relaxarea  condițiilor care le vor fi impuse:
nu tranziția e problema, ci ritmul ei – care reprezintă costuri atât economice cât și sociale.

(Citiți și: ”Proteste ale industriilor față de Planul climatic propus de Comisie: Nu e o soluție rațională, e nevoie de echilibru”)

Industria auto, obligată să încheie în 14 ani tranziția la electric total

În ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 eliberate de autoturisme și furgonete, pachetul Comisiei are ținte semnificative: emisiile ar trebui reduse cu 55% până în 2030 și cu 100% până în 2035.

Cu amendamentul că, în situația în care Comisia constată că producătorii au mari dificultăți în a atinge ținta de 100%, aceasta poate fi amânată pentru anul 2040.

Asta înseamnă că într-un orizont cuprins între 14 și 19 ani nu se vor mai vinde autoturisme noi echipate cu motoare cu combustie internă. Termenul este fixat în concordanță cu ciclul de viață al unui autoturism, estimat azi la 15 ani.

(Citiți și:”Comisia Europeană a prezentat pachetul legislativ de mediu: vânzarea mașinilor cu motoare termice interzisă după 2035”)

Dispariția motorului cu ardere internă era de neconceput până în urmă cu 2-3 ani, însă experții estimează că propunerea Comisiei va va fi acceptată fără mari controverse. E drept, anumite state sau grupuri politice din Parlamentul European și-ar dori ca tranziția să fie mai rapidă, în vreme ce altele și-ar dori un ritm mai lent al schimbării.

Este însă probabil ca în final toată lumea să aprobe aceste ținte, mai ales că majoritatea producătorilor auto europeni au anunțat deja propriile planuri pentru trecerea la motoare electrice până în 2030 sau 2035.

(Citiți și:”Trecerea la mașina total electrică: entuziasm declarativ al producătorilor auto, critici din partea asociațiilor acestor producători”)

Sectorul aviatic are în față perspectiva unei taxe pe kerosen

Puternic afectat de efectele pandemiei de coronavirus și în mare parte dependent de ajutoarele de stat acordate sectorului în majoritatea statelor membre, industria aviatică se află acum în fața perspectivei de a fi obligată să utilizeze așa numitul ”combustibil sigur” (SAF- safe aviation fuel).

În categoria SAF intră combustibili sintetici avansați sau combustibili sintetici.

Comisia impune sectorului să utilizeze în procent din ce în ce mai mare acest tip de combustibil, după cum arată tabelul de mai jos:

Sursa: Comisia Europeană, ReFuelEU Aviation

Cea mai mare problemă a sectorului este că, peste 10 ani, ar putea fi nevoită să plătească o taxă pe kerosen în situația în care nu respectă ”rețeta” combustibilului dictată de Comisie.

Cum detaliile nu sunt stabilite, obiecțiile industriei aduc cu ceea ce în domeniul militar este cunoscut ca ”lovitură preventivă”-  în acest moment Comisia admite că anumite categorii vor fi exceptate de la plata taxei – de exemplu zborurile umanitare sau cele militare, iar categoria excepțiilor va fi cu siguranță extinsă.

În Parlamentul European deja se discută exceptarea zborurilor cargo (transport marfă), iar taxarea combustibilului pentru transport călători este privită ca o lovitură dată turismului.

Transportul și construcțiile în vizor

Pachetul ”Fit for 55” își propune să întroducă și transportul și construcțiile în procesul de decarbonizare al UE.

Cele două sectoare reprezintă 22%, respectiv 35% din emisiile UE, iar decarbonizarea acestora este considerată esențială pentru ca UE să își atingă obiectivele climatice.

Pachetul legislativ are în vedere decarbonizarea în aceste sectoare cu ajutorul unui cadru care implică o combinație de instrumente politice- stabilirea unor prețuri pentru carbon, impozitarea energiei și standarde de mediu.

Pachetul conține, de asemenea, noi componente majore, în primul rând comercializarea de certificate de emisii pentru clădiri și transport. Detaliile măsurilor propuse vor fi anunțate în trimestrul 4 al anului în curs, odată cu Directiva Performanței Energetice a Construcțiilor.

Argumentele statistice pentru deciziile adoptate în aceste domenii sunt conținute de graficele de mai jos:

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.7.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

Tombole și loterii pentru vaccinați, interdicții în spaţii publice neesenţiale pentru nevaccinați – măsuri prezentate coaliției pentru accelerarea vaccinării

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă, a declarat marţi că a propus în şedinţa coaliţiei de guvernare adoptarea unui set de măsuri de accelerare a campaniei de… Mai mult

Europa

Asigurătorii germani se așteaptă la cereri de despăgubiri de 5,5 miliarde euro după inundații

Iulian Soare

Asociația asigurătorilor din Germania (GDV) a anunțat marți că industria estimează să primească cereri de despăgubiri de până la 5,5 miliarde euro în urma inundațiilor… Mai mult

Stiri

Consiliul local Sectorul 1 a mandatat-o pe Clotilde Armand să înceapă procedura de reziliere a contractului cu Romprest

Vladimir Ionescu

Consiliul Local al Sectorului 1 a mandat-o marți pe Clotilde Armand, cu 17 voturi pentru și nouă abțineri, să ceară în instanță rezilierea contractului pe… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Guvernul simplifică regulile achizițiilor publice ca să crească viteza procedurilor – proiect de OG

Adrian N Ionescu

În procesul de achiziții publice, o serie de documente vor fi eliminate, anumite termene vor fi scurtate, anumite obligații vor fi simplificate și vor fi… Mai mult

Stiri

Administrarea unei a treia doze de vaccin anti-Covid ar putea începe în septembrie – Valeriu Gheorghiță

Vladimir Ionescu

Personalul medical și persoanele vulnerabile ar putea fi vaccinate cu a treia doză împotriva Covid-19 începând din luna septembrie, în contextul creșterii numărului infectărilor cu… Mai mult

Stiri

Comandament pentru Situaţii de Urgenţă la Transporturi – posibile restricții de circulație din cauza caniculei

Vladimir Ionescu

La Ministerul Transporturilor a fost convocat, marţi, Comandamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cauza caniculei. Autorităţile anunţă că, în fncţie de situaţia din teren, ar… Mai mult

Stiri

BNR va asista Republica Moldova în reformarea sistemului financiar și aderarea la „Single Euro Payments Area”

Adrian N Ionescu

Banca Națională a României (BNR) va conduce un consorțiu de bănci centrale, care va acorda Republicii Moldova asistență privind consolidarea supravegherii, guvernanței corporative și gestionării… Mai mult