Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile afirmă că interzicerea comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din anul 2035 nu este o soluţie raţională, iar Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian transmite că noile taxe europene care urmează să fie impuse acestui sector sunt contraproductive.
Aceste poziții sunt reacții la pachetul legislativ de combatere a schimbărilor climatice prezentat miercuri de către Comisia Europeană pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990 – și interzicerea vânzării de automobile noi cu combustie începând din 2035
Argumentele oficialilor europeni
Ministrul german de finanțe, Olaf Scholz, a declarat că pachetul climatic Fit for 55 răspunde provocării secolului, care este reprezentată de schimbările climatice.
„Va fi o sarcină foarte importantă pentru următorul guvern federal din Germania să conducă negocierile în așa fel încât să putem atinge obiectivele climatice, în timp ce transformarea industrială necesară are loc într-un ritm rapid. Este vorba despre bogăție și locuri de muncă. De aceea am propus înființarea unui club internațional privind clima, pentru ca tot mai multe state, inclusiv cele din afara UE, să fie de acord cu politica climatică”, a declarat Scholz, potrivit Reuters.
La rândul său, Președintele Parlamentului European, David Sassoli, a transmis că „Parlamentul este pregătit să lucreze la propunerile pachetului Fit for 55 cât mai curând posibil”. „UE a dovedit că este posibilă reducerea emisiilor, creând în același timp locuri de muncă. Să continuăm pe această cale și să ne asigurăm că nimeni nu rămâne în urmă”, a transmis David Sassoli.
Reacția industriilor: Nu e o soluție rațională – trebuie un echilibru între ambiția climatică și problemele economice
Un plan al UE de impozitare progresivă a combustibilului pentru avioane care efectuează zboruri în spațiul comun european este „contraproductiv în raport cu obiectivul aviației sustenabile”, a avertizat miercuri Asociația Internațională pentru Transportul Aerian (IATA), conform Agerpres.
„Aviația se angajează să efectueze planuri de decarbonizare, însă nu avem nevoie de măsuri convingătoare sau punitive, cum ar fi impozitele, pentru a ne motiva să ne schimbăm”, a transmis Willie Walsh, directorul general al IATA, care a mai avertizat că noile „taxe vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate”.
„Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu”, a reacţionat, la rândul său, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), subliniind că „toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică”, consideră această asociaţie. Preşedintele ei, Oliver Zipse, care de asemenea conduce compania germană BMW, a cerut în acest context „instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume”.
La rândul său, Peter Gattaz, președintele confederației afacerilor europene, a declarat că, deși direcția generală anunțată de UE este una corectă, diavolul se află în detalii.
„Trebuie să găsim un echilibru între ambiția climatică și provocările economice și tehnologice. Vom fi foarte vigilenți, în ceea ce privește, de exemplu, coerența între diferite măsuri legislative pentru a evita dubla reglementare a industriei europene. De asemenea, este necesar să se asigure o distribuție echitabilă a eforturilor în societate. În ultimii 15 ani, industria europeană și-a redus deja emisiile cu aproape 35%”, a declarat Peter Gattaz, care a mai făcut apel la decidenții politici ai UE pentru ca aceștia să își intensifice eforturile în favoarea unui mediu de afaceri previzibil, care să permită întregii industrii europene să facă investițiile necesare pentru decarbonizare.
Thomas Reynaert, director executiv al A4E (asociația europeană a companiilor aeriene), a precizat că propunerile prezentate de Comisia Europeană vor avea un impact transformator asupra sectorului aviatic
„Așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu factorii de decizie politică pentru a ne asigura că companiile aeriene își pot îndeplini angajamentele, în același timp asigurându-ne că și autoritățile de reglementare își vor face treaba. În final, trebuie să menținem transportul aerian la prețuri accesibile tuturor cetățenilor”, a spus Reynaert.
Dintr-o perspectivă mai nuanțată, Peter Adrian, președintele DIHK ( Asociaţia Camerelor Germane de Comerţ şi Industrie), a spus: „Economia europeană poate atinge aceste obiective numai dacă companiile rămân competitive, atât pe piața internă a UE, cât și în ceea ce privește exporturile. Pachetul legislativ „Fit for 55” oferă multe oportunități. Dar arată, de asemenea, cât de solicitantă este tranziția către neutralitatea climatică”.