Efectele războiului din Ucraina și noul focar de coronavirus din inima Chinei industriale pun ridică noi provocări pentru lanțurile globale de aprovizionare, năruind speranțele pentru fluidizarea transportului de mărfuri și adăugând presiuni asupra prețurilor pe care le vor avea de achitat consumatorii, scrie Washington Post.
Sancțiunile financiare ale aliaților și închiderea spațiului aerian rus forțează avioanele de marfă să zboare pe distanțe mai lungi și mai costisitoare din Asia în Europa. Zeci de fabrici chineze și depozite portuare din China sunt în continuare închise din cauza răspândirii variantei Omicron, iar prețul petrolului, care a depășit din nou 100 de dolari barilul, umflă facturile transportatorilor rutieri și maritimi, notează publicația.
Perspectivele nu sunt optimiste
Maersk, al doilea cel mai mare transportator de marfă din lume, a avertizat cu privire la „efecte operaționale imprevizibile” ale războiului Rusia-Ucraina, în timp ce în sudul Chinei, timpii de așteptare au crescut pentru navele care încercau să acosteze în porturile Yantian, Chiwan și Shekou.
Deocamdată, probleme nu sunt la fel de mari ca cele din perioadele dificile ale pandemiei. Autoritățile chineze au permis unor producători, inclusiv unui furnizor Apple, să reia activitatea, dar cu unele condiții. Cu toate acestea, specialiștii se așteaptă ca situația să se deterioreze.
„Ceea ce oamenii s-au așteptat să fie un an de revenire va fi un alt an cu sughițuri nebunești de-a lungul lanțurilor de aprovizionare”, a declarat Johannes Schlingmeier, directorul executiv al xChange, o companie de leasing de containere din Hamburg.
Costul unui container a mai crescut cu 5,4% în 2022
În ultimii 30 de ani, liniile de aprovizionare care se întind pe ocean au alimentat prosperitatea, permițând economiei globale să crească de aproape 2,5 ori mai mare, potrivit datelor Băncii Mondiale.
Acum par că au luat un virus, notează jurnaliștii americani. Chiar și înainte de războiul din Ucraina și de probleme Chinei, problemele de pe lanțurile de aprovizionare au fost singura constantă a economiei din epoca pandemiei. Dar lucrurile păreau să revină la normal. Spre exemplu, în California, ”coada” de nave care așteptau să descarce marfa se înjumătățise de la vârful de o sută atins anul trecut.
În primele două luni ale acestui an, portul Los Angeles a procesat cu 5,4% mai multe containere decât în aceeași perioadă din 2021, care fusese un nivel record.
După ce a scăzut la sfârșitul anului trecut, costul trimiterii unui container standard din China la Los Angeles a crescut cu 20% în ultimele două luni, până la 16.353 de dolari, potrivit indexului Freightos. Suma este de 12 ori mai mare decât cea de dinainte de pandemie.