Măsurile mai stricte pentru combaterea epidemiei de coronavirus, anunță Digi24, încep să afecteze noi părţi ale economiei chineze.
Varianta Delta, care este foarte contagioasă, a fost depistată în peste 10 oraşe, de la sfârşitul lunii iulie.
Aglomeraţia din marile porturi pentru containere Shanghai şi Ningbo din China s-a agravat după închiderea unui terminal din Ningbo, unde au fost depistate cazuri de Covid-19 în această săptămână.
Patruzeci de nave care transportă containere erau ancorate în largul portului Ningbo, cu zece mai multe decât în urmă cu trei zile, când un muncitor de la terminalul de containere a fost testat pozitiv pentru Covid-19. Din această cauză, terminalul și-a suspendat toate operațiunile, iar alte terminale au impus restricții care limitează numărul de persoane şi mărfuri ce intră în zonele portuare.
Operatorul terminalului a anunțat că va redirecționa toate navele care erau programate să facă escale către alte terminale și se va coordona cu alte porturi pentru a prelua navele ce sunt în așteptare. Unele companiile de transport maritim au anunțat deja că vapoarele care trebuiau să descarce mărfuri la Ningbo vor fi redirecționate către Shanghai, dar asta ar putea provoca noi întârzieri.
În aceste condiții, terminalele din apropierea Shanghaiului înregistrează cea mai gravă aglomeraţie din ultimii trei ani. Spre exemplu, un terminal-cheie pentru containere de aici are deja 30 de nave care așteaptă să fie descărcate.
Noile probleme vin după ce porturile din estul Chinei abia au recuperat restanțele acumulate în urma taifunului In-Fa, care a dus la scăderea volumului de containere descărcate cu 10% la sfârşitul lunii iulie. Acestea se adaugă și întreruperilor masive în ceea ce privește manipularea containerelor în sudul Chinei, din iunie, când porturile din apropierea Shenzhenului au impus măsuri stricte de izolare din cauza coronavirusului, care au dus la blocarea traficului a zeci de nave de containere.
Prețurile au explodat
Noul val de aglomeraţie portuară din estul Chinei ar putea creşte şi mai mult tarifele de expediere a containerelor, care au depăşit recent 20.000 de dolari pentru un container de 40 de picioare, pe una dintre cele mai importante rute maritime, între China și State Unite.
Costurile de transport s-au majorat pe măsură ce au crescut comenzile comercianților cu amănuntul înaintea vârfului sezonului de cumpărături din Statele Unite, care se adaugă tensiunilor deja existente de pe lanțurile de aprovizionare globale. În plus, apariția unor noi focare de coronavirus în mai multe zone-cheie a încetinit ritmul de rotație al containerelor.
Taifunurile care au lovit coasta de sud a Chinei la sfârșitul lunii iulie și începutul lunii august au contribuit, de asemenea, la criza care a afectat cel mai important mijloc de a transporta mărfurile.
Acești factori au perturbat piața transportului global de containere, iar companiile maritime pot percepe de patru până la zece ori prețul normal doar pentru a muta mărfurile, potrivit unui reprezentant al unei firme de consultanță maritimă. El arată că nu a întâlnit o astfel de situație în ultimii 30 de ani și se așteaptă ca prețurile să rămână la niveluri ridicate până la Anul Nou chinezesc, în 2022.
Potrivit Reuters, prețul pentru transportul unui container de 40 de picioare, adică aproximativ 12metri, din China până pe coasta estică a Statelor Unite, care este una dintre cele mai aglomerate rute maritime, a crescut cu peste 500 la sută în ultimul an, la 20.804 dolari. Spre comparație, în data de 27 iulie, tarifele erau de sub 11 mii de dolari.