Mai multe companii, inclusiv producătorii de automobile Volkswagen și Renault și producătorul de anvelope Nokian Tyres şi-au creionat vineri planurile de a închide sau de a muta operațiunile de producție, după invazia Rusiei în Ucraina, scrie Reuters într-o amplă analiză dedicată impactului războiului asupra industriei auto şi a lanţurilor globale de aprovizionare cu materii prime.
După invazia lansată joi, forţele ruse şi-au continuat vineri avansul către mai multe oraşe ucrainene. Capitala Kiev a fost lovită de rachete, iar autorităţile au anunţat că se pregătesc de un asalt menit să răstoarne actualul guvern.
Statele Unite au anunțat joi restricții ample la export împotriva Rusiei, limitându-i accesul la pieţele globale de bunuri, de la electronice și computere până la semiconductori și piese de avioane. Acest lucru ar putea determina companiile să modifice planurile de producție sau să caute linii alternative de aprovizionare.
Invazia a redus perspectivele globale de vânzări de mașini noi pentru 2022 cu 400.000 de vehicule, până la 85,8 milioane de unități, în contextul în care industria auto nu şi-a revenit încă din penuria globală de semiconductori.
„Creșterea prețurilor la petrol și aluminiu va afecta probabil dorința și capacitatea consumatorilor de a cumpăra vehicule, chiar dacă stocul se îmbunătățește”, a declarat Jeff Schuster, de la compania de consultanţă LMC. „Am făcut retrogradări semnificative la prognozele Ucrainei și Rusiei din cauza escaladării conflictului dintre cele două și a repercusiunilor asociate cu sancțiunile împotriva Rusiei”, a adăugat el.
Conflictul ar putea crește prețul petrolului peste 100 de dolari pe baril, ceea ce ar adăuga presiune inflaționistă asupra consumatorilor europeni și americani, este de părere şi analistul Wells Fargo, Colin Langan.
Închideri de fabrici în lanţ
Volkswagen a anunţat că va opri producția pentru câteva zile la două fabrici germane, după o întârziere în obținerea pieselor fabricate în Ucraina.
Renault a anunţat că va suspenda unele operațiuni la fabricile sale de asamblare de mașini din Rusia săptămâna viitoare, din cauza blocajelor logistice cauzate de lipsa pieselor.
(Citiți și: ””Europa în cleștele dintre Rusia și China”: Au apărut CRONICILE Nr. 87. Titlurile și autorii”)
Producătorul auto se numără printre companiile occidentale cele mai expuse pe Rusia, unde realizează 8% din veniturile de bază, potrivit Citibank.
„Întreruperile sunt cauzate în primul rând de controalele mai stricte la frontieră în țările de tranzit și de nevoia forțată de a schimba o serie de rute logistice stabilite”, au explicat analiştii băncii.
Producătorul finlandez de anvelope Nokian a declarat că va muta producția unor linii cheie de produse din Rusia în Finlanda și Statele Unite, pentru a se pregăti pentru posibile sancțiuni suplimentare în urma invaziei.
Furnizorul auto japonez Sumitomo Electric Industries, care are aproximativ 6.000 de angajați în Ucraina unde face cablaje de sârmă, a anunţat că și-a suspendat operațiunile la fabricile sale de acolo și discută cu clienții despre găsirea altor furnizor care să asigure aprovizionarea.
Materiile prime a căror aprovizionare este periclitată de conflict
Pentru producătorii de automobile, una dintre preocupările legate de lanțul de aprovizionare create de conflictul din Ucraina se referă la disponibilitatea metalelor paladiu, platină și rodiu, utilizate în convertoarele catalitice pentru curățarea gazelor de eşapament.
Rusia produce aproximativ 38% din paladiul de la nivel mondial. Producătorii de automobile nu ar trebui să se confrunte cu o lipsă imediată de paladiu, a declarat Mark Wakefield, de la firma de consultanţă AlixPartners, deoarece există stocuri în Londra. Vorbim de „o călătorie de șase luni înainte ca paladiul să-și găsească drumul într-o mașină”, a spus el.
O întrerupere a livrărilor rusești de aluminiu s-ar adăuga la presiunile de preţ existente încă dinaintea invaziei.
Cel mai mare producător de oțel din Japonia, Nippon Steel Corp, a declarat vineri că va asigura alternative pentru o materie primă pe care o cumpără din Rusia și Ucraina, în cazul oricăror întreruperi de aprovizionare.
Nippon Steel cumpără 14% din pulberele de minereu de fier granulat utilizate în producția de oțel din acele țări.
Reprezentanţii companiei au precizat că au trecut la aprovizionarea din Brazilia și Australia și că impactul ar trebui să fie minim.