19 ianuarie, 2021

Autoritatea în Energie (ANRE) a pus în dezbatere publică un proiect de ordin care ignoră dorințele ministrului Energiei privind facilitățile trecerii consumatorilor casnici la ofertele liberalizate de pe piața electricității.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu (foto), spune că, înainte de a-și pune proiectul de ordin în dezbatere publică,  ANRE s-a consultat „cu noi”, cu ministerul  și se declară „ușor nemulțumit” într-o declarație pe Facebook.

Facilități dispărute

Noul ordin ANRE nu va mai obliga furnizorii de electricitate să îi tarifeze la cel mai mic preț din portofoliu pe consumatorii casnici care nu au optat încă pentru o ofertă concurențială.


Dispare și obligativitatea de a deconta consumatorului diferența dintre prețul plătit la tarif de serviciu universal (între 1 ianuarie, data liberalizării, și data opțiunii), preț penalizator pentru cei care nu au optat pentru o ofertă concurențială, și prețul concurențial al furnizorului ales.

Liberalizarea pieței de electricitate a fost însoțită de scandalul prețului de serviciu universal, lăsat la discreția furnizorilor, și care ajunge să fie mai mare cu până la 26% pentru cei care nu aleg o ofertă concurențială.

Obligația acordării de discounturi (în funcție de diferența definită mai sus) fusese prevăzută și într-un ordin anterior al ANRE, care încercase, astfel,  să repare modul defectuos în care a fost pregătită și gestionată liberalizarea integrală a pieței energiei electrice.

Virgil Popescu se consolează cu asigurările venite de la ANRE „că a discutat cu toți cei patru furnizori și s-au angajat benevol să iasă public cu comunicate că vor acorda acest discount tuturor. Dacă asta se va întâmpla, atunci lucrurile sunt normale”, spune ministrul Energiei.


La începutul lunii, același ministru al Energiei declara că va îndrepta ceea ce „nu poate ANRE”.

(Citiți și: „Virgil Popescu: „Dacă ANRE nu poate”, noua lege a energiei va corecta și condițiile liberalizării”)

Ministerul Energiei urma să promoveze o OUG care sî modifice legea energiei.

Noul ordin ANRE prevede o perioadă mai mare de opțiune pentru o ofertă concurențială, până la 30 iunie, dar „acesta nu este nici un avantaj, consumatorii pierd decontul diferenței dintre prețul concurențial și cel de serviciu universal, aplicat celor care nu au ales o ofertă. Este o simplă acțiune de PR”, a declarat un expert consultat de cursdeguvernare.ro

Declarația integrală a ministrului Virgil Popescu

„Consumatorul trebuie să fie în centrul liberalizării, NU furnizorul, așa încât furnizorii trebuie să dea prețuri mai bune și să se bată pe acesta.

Vineri, ANRE a pus în dezbatere modifcarea Ordinului, după ce a avut discuții și cu Consiliul Concurenții, și cu noi, și cu furnizorii, și a modificat acest Ordin: a prelungit perioada de schimbare a contractelor de la 30 la 180 de zile, șase luni, până pe 30 iunie, și a mai adăugat un lucru: se trece toată lumea în piața serviciului universal, dar furnizorii pot acorda discount la prețul concurențial, adică factura să fie mai mică lună de lună, indiferent dacă clientul încheie contract cu el, se mută sau nu.

Eu sunt ușor nemulțumit, că mi-aș fi dorit ca în Ordin să scrie că furnizorii au obligația să ofere prețul concurențial cel mai mic clientului din portofoliul său. Că putea să fie prețul cel mai mic oferit cu obligație de preț de serviciu universal cu discount obligatoriu, ca să ajungem la prețul concurențial, sau prețul concurențial, ar fi fost mai explicit.

Am discutat cu ANRE-ul și a spus că a discutat cu toți cei patru furnizori și s-au angajat benevol să iasă public cu comunicate că vor acorda acest discount tuturor. Dacă asta se va întâmpla, atunci lucrurile sunt normale.

Omul nu se mai înghesuie la ghișeele furnizorilor, îi vine acasă factura pe ianuarie la prețul cel mai mic – deci preț de serviciu universal, discount, preț final de plată, care e egal cu prețul concurențial – în fiecare lună va fi informat despre cea mai bună ofertă a furnizorului, le poate vedea și pe celelalte din piață pe comparatorul ANRE, și șase luni poate studia și opta.

Primește acasă și o foaie în care, dacă optează, bifează direct și-și alege și trimite înapoi la furnizor și a încheiat procedura sau așteaptă o lună, două, trei, să vadă ce se mai întâmplă în piață.

Dacă șase luni nu alege nimic, atunci discountul dispare, înseamnă că dorește serviciul universal, care e mai scump, și rămâne în piața serviciului.

Potrivit Ordinului, furnizorii au obligația lună de lună să vină să-i ofere clientului această informație”

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: