Companiile de stat care au înregistrat pierderi an de an vor fi strict supravegheate începând din 2023 de către noua Agenție pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care va funcționa în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea premierului. AMEPIP se va implica inclusiv în procedura de selecție a administratorilor și va stabili indicatori de performanță prin care să se asigure că o companie de stat va obține profit.
Totodată, prin noua Lege aprobată, luni, de Guvern, prin care au fost aduse modificări și completări Ordonanței de Urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, Executivul se angajează să nu mai prelungească nelimitat mandatele provizorii pentru membrii consiliului de administrație ai unei companii de stat, să nu mai acorde indemnizații variabile pentru membrii neexecutivi și să limiteze indemnizația variabile pentru membrii executivi.
Printre cele mai importante modificări care vizează îmbunătățirea cadrului de implementare a acestor principii de guvernanță corporativă în întreprinderile de stat se numără:
- separarea funcției de reglementare de cea de coordonare a proprietății statului sau unităților administrativ-teritoriale, în calitatea lor de acționari;
- elaborarea unei politici de proprietate prin care să se definească rațiunea deținerii de către stat sau de către unitățile administrativ-teritoriale a întreprinderilor publice de la nivel central și local;
- stabilirea rolului statului și al acestor unități administrativ-teritoriale în guvernanța întreprinderilor publice, dar și rolul pe care aceste autorități tutelare sau alte părți interesate îl joacă în acest context.
Ce rol și atribuții va avea AMEPIP
Odată cu AMEPIP, structură care va funcționa în subordinea Guvernului, în coordonarea direct a premierului, s-a decis și înființarea unui corp al administratorilor de întreprinderi publice, care vor face parte dintr-o bază de date organizată și gestionată de această Agenție și care va include lista persoanelor fizice și juridice care sunt eligibile pentru selectarea și nominalizarea în posturi de administratori în cadrul întreprinderilor publice.
Aceste persoane fizice sau juridice vor putea candida, alături de cele care nu sunt înscrise în acest corp al administratorilor, în procesele de recrutare și nominalizare.
Cel mai recent raport referitor la îmbunătățirea guvernanței întreprinderilor publice din România, elaborat de OCDE, indică mai multe motive pentru ineficiența guvernanței corporative în România: lipsa monitorizării, a mecanismelor de asigurare a respectării legislației și a responsabilității, precum și dispozițiile, rolurile și responsabilitățile instituționale neclare.
Prin PNRR, România s-a angajat să îmbunătățească guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu accent pe performanță și responsabilitate.
AMEPIP are următoarele atribuții:
- a) inițierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice și avizarea proiectelor de acte normative cu incidență în domeniul său de competență;
- b) elaborarea de reglementări, aprobate prin ordin al președintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanță corporativă;
- c) elaborarea, monitorizarea și revizuirea periodică a politicii de proprietate și transmiterea acesteia către guvern în vederea aprobării, prin hotărâre;
- d) monitorizarea și evaluarea implementării principiilor de guvernanță corporativă de către autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, în concordanță cu prevederile legale aplicabile și cele mai bune practici internaționale în materie, respectiv notificarea imediată a autorității publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
- e) participarea la procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanții săi în comisia de nominalizare și selecție;
- f) publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice și a listei directorilor în funcție, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autoritățile publice tutelare;
- g) monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administrație/supraveghere/ directori/directorat ai întreprinderilor publice, precum și a politicii de dividende pentru întreprinderile publice; h) sprijinirea, îndrumarea și acordarea de consultanță pe probleme de guvernanță corporativă, la solicitarea autorităților publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
- i) furnizarea de recomandări întreprinderilor publice și autorităților publice tutelare, la solicitarea acestora;
- j) monitorizarea obiectivelor și a strategiilor întreprinderilor publice;
- k) colectarea, monitorizarea și publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanță financiară și nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanță furnizați de întreprinderile publice, incluși în tabloul de bord;
- l) monitorizarea și evaluarea performanței administratorilor întreprinderilor publice;
- m) elaborarea de informări privind performanța întreprinderilor publice și transmiterea acestora Guvernului și, respectiv, Parlamentului, precum și aducerea la cunoștința publicului prin publicarea pe pagina de internet;
- n) aplicarea de sancțiuni autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile și publicarea acestora pe pagina de internet; o) organizarea de programe de formare pentru personalul autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum și alte persoane interesate, pe teme de guvernanță corporativă.
Excepții: Băncile, firmele de asigurare și companiile în faliment sau insolvență
Noile prevederi nu se aplică următoarelor categorii de întreprinderi publice:
- a) instituțiilor financiare și societăților de investiții financiare și societăților de administrare a investițiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare;
- b) societăților a căror activitate este reglementată de Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări, cu modificările și completările ulterioare;
- c) regiilor autonome și societăților care au ca obiect principal de activitate obligații de serviciu public, dacă mai puțin de 51% din veniturile lor provin din activități economice destinate direct populației sau agenților economici.
Stabilirea procentului se face de către autoritatea publică tutelară și se avizează de către AMEPIP prin decizie.
Întreprinderile publice sus-menționate aplică prevederile prezentului proiect de act normativ referitoare la obligațiile de monitorizare, evaluare, control, publicare a indicatorilor de performanță, raportare și transparență, în măsura în care nu contravin legislației speciale, se menționează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Prevederile nu se aplică nici întreprinderilor publice pentru care s-a deschis procedura insolvenței conform dispozițiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte reglementări speciale incidente.
Noi criterii de guvernanță corporativă
Guvernul consideră că astfel se asigură implementarea principiilor guvernanței corporative cuprinse în Ghidurile OCDE privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice, respectiv:
- – justificarea proprietății de stat: statul exercită dreptul de proprietate asupra întreprinderilor în proprietatea sa în interesul publicului general. Statul ar trebui să evalueze cu atenție și să facă publice obiectivele care justifică proprietatea de stat și să le supună unei revizuiri recurente;
- – rolul statului în calitate de proprietar: statul ar trebui să acționeze ca un proprietar informat și activ, asigurând o guvernare transparentă și responsabilă a întreprinderilor în proprietatea statului, cu un înalt nivel de profesionalism și eficacitate;
- – întreprinderile în proprietatea statului pe piață: în conformitate cu justificarea proprietății de stat, cadrul legal și de reglementare al întreprinderilor publice ar trebui să asigure condiții de concurență echitabile și o concurență loială pe piață, în cazul în care aceste întreprinderi desfășoară activități economice;
- – tratamentul echitabil al acționarilor și al altor investitori: atunci când întreprinderile publice sunt cotate sau includ, în alt mod, investitori nestatali în rândul proprietarilor lor, statul și alte întreprinderi trebuie să recunoască drepturile tuturor acționarilor și să le asigure tratament echitabil și acces egal la informații corporative;
- – relațiile cu părțile interesate și comportamentul responsabil în afaceri: politica în domeniul proprietății de stat trebuie să recunoască pe deplin responsabilitățile întreprinderilor publice față de părțile interesate și să solicite întreprinderilor în proprietatea statului să raporteze privind relațiile lor cu părțile interesate. Orice așteptări ale statului în ceea ce privește comportamentul responsabil în afaceri al întreprinderilor publice ar trebui să fie specificate;
- – dezvăluire și transparență: întreprinderile publice ar trebui să respecte standardele ridicate de transparență și să facă obiectul acelorași standarde de calitate, contabilitate, dezvăluire, conformitate și audit ca și întreprinderile cotate; – responsabilitățile consiliilor de administrație ale întreprinderilor publice: consiliile de administrație ale întreprinderilor publice ar trebui să dispună de autoritate, competențe și obiectivitate necesare pentru a-și îndeplini funcțiile de îndrumare strategică și monitorizare a conducerii executive. Ei ar trebui să acționeze cu integritate și să fie responsabilizați pentru acțiunile lor.
***