(v. SALARIZARE)
RENTABILITATE, (1) capacitatea unei firme de a obţine profit, ca diferenţă pozitivă între încasările obţinute din activitatea proprie (cifra de afaceri) şi cheltuielile ocazionate de fabricaţie, de comercializare şi de tranzacţia propriu-zisă (costuri). R. depinde atât de activitatea firmei (volumul şi calitatea ofertei, nivelul costului unitar, performanţele marketingului şi managementului propriu etc.), cât şi de factori exogeni, independenţi de firmă (nivelul preţurilor formate pe piaţă, volumul şi dinamica cererii, preferinţele consumatorilor, intensitatea concurenţei ş.a.). R. se apreciază sub aspect absolut (ca masă a profitului) şi relativ (ca o rată a
rentabilităţii), pe produs, pe firmă şi uneori pe ramură. (2) Formă a eficienţei la nivel microeconomic, care reflectă efectele (rezultatele) nete ce se obţin la o unitate de efort (cheltuială) cu factorii de producţie (v. Profit, Eficienţă economică).