Aeroporturile europene raportează cozi lungi de ore pentru a face check-in-ul și a trece de controlul de securitate, companiile aeriene anulează zboruri, controlorii de trafic aerian amenință cu demisia, iar muncitorii de la căile ferate și de la metrou fac grevă – așa se prezintă transportul european în prag de concedii, transmite Politico.
De la Bruxelles la Varșovia, de la Amsterdam la Londra, cauzele acestui haos sunt aceleași – industria călătoriilor și-a revenit mai repede decât se credea din criza generată de pandemia de COVID, creând probleme uriașe companiilor care au concediat manipulanții de bagaje, vânzătorii de bilete și echipajul de cabină a avioanelor.
„Cu cât călătoriile revin la normal, cu atât trebuie să procesați și să verificați mai mulți pasageri”, a spus un oficial al Comisiei Europene. „Toată lumea a subestimat viteza de revenire”.
Creșterea inflației – cauzată parțial de politicile ”banilor ieftini” practicate în pandemie pentru a menține economia pe linia de plutire – determină acum sindicatele să ceară creșteri abrupte ale salariilor.
Companiile aeriene sunt, la rândul lor nemulțumite, deoarece spun că și-au depus programele de vară la sfârșitul lunii martie, oferind aeroporturilor suficient timp pentru a-și angaja personal. Șefii de aeroport susțin că le ia până la 16 săptămâni pentru a obține autorizația de securitate pentru lucrători, ceea ce face dificilă creșterea rapidă a forței de muncă.
„Ieșim dintr-o pandemie, nu există un manual pentru asta”, a comentat Virginia Lee de la asociația patronală ACI Europe, care reunește operatori de aeroporturi din UE. „Oricine crede că ar fi trebuit să organizăm o campanie de recrutare în mijlocul unei pandemii – fie are o sferă de cristal, fie este profund nesăbuit”.
Ceruri neprietenoase
Luni, aeroportul din Bruxelles a fost nevoit să anuleze toate cele 232 de zboruri programate de plecare din cauza unei greve a personalului de control.
„Este o săptămână complicată”, a spus Nathalie Pierard, purtătorul de cuvânt al Aeroportului din Bruxelles, adăugând că „astfel de acțiuni, evident, nu funcționează în favoarea noastră”, în contextul în care industria se luptă să revină la afacerile de dinainte de pandemie. „Suntem la mai puțin de două săptămâni distanță de vacanțele de vară și, prin urmare, avem din ce în ce mai mulți pasageri”, a adăugat Pierard.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam a impus un plafon pentru zborurile pe care le va gestiona din cauza lipsei de personal.
Angajații de la Ryanair și de la Brussels Airlines au anunțat greve pentru această săptămână, în timp ce Lufthansa a renunțat deja la 1.000 de zboruri din iulie, pe fondul penuriei de personal și blocajelor de pe aeroportul de la Frankfurt, cel mai mare aeroport din Germania.
Compania aeriană low-cost easyJet a declarat că a fost nevoită să renunțe la mii de zboruri planificate pentru această vară. Luni, Aeroportul Heathrow a cerut companiilor aeriene să anuleze 10% din zboruri din cauza lipsei de personal care a făcut ca pasageri să aștepte ore întregi pentru a-și recupera bagajele.
Șefii din industrie spun că o mare parte a problemei este că personalul trimis în șomaj tehnic sau concediat definitiv în timpul pandemiei a decis să nu se întoarcă într-o industrie care oferă salarii minime și condiții grele de muncă.
Creșterea inflației a dus la rândul său la revendicări salariale în creștere.
Regatul Unit se pregătește pentru o grevă feroviară de trei zile, care începe de marți, la care vor participa aproximativ 40.000 de angajați. Doar o cincime din serviciile programate în mod normal vor funcționa. Sindicatele vor o majorare a salariilor cu 7%, însă guvernul se opune.
„Creșterile salariale ca răspuns la inflație vor duce la o spirală pe care vrem să o evităm”, a declarat ministrul Trezoreriei Simon Clarke pentru BBC.
Unii muncitori italieni din transport au plecat vineri de la muncă, din cauza unei dispute salariale, fiind afectate trenurile, autobuzele și feriboturile.
La Varșovia, tensiunile cresc între controlorii de trafic aerian și Agenția de servicii de Navigație Aeriană din Polonia. Cele două părți au încheiat un acord temporar în aprilie, fiindu-le promise salarii și condiții de muncă mai bune. Acordul a prevenit demisii în masă care ar fi paralizat serviciile aeriene către cel mai mare aeroport al țării. Acum, sindicatele se plâng că agenția nu și-a respectat angajamentele.
„Lucrătorii din aviație nu mai pot suporta condițiile”, a comentat Livia Spera, de la Federația Europeană a Muncitorilor din Transporturi. „Sunt sub presiune semnificativă de ceva timp și este clar că acest lucru a atins punctul de fierbere.”
***