Proiectul noului Cod Fiscal şi proiectul noului Cod de Procedură Fiscală au fost aprobate, miercuri, de Guvern.
Potrivit estimărilor guvernamentale, măsurile de relaxare fiscale propuse de guvern vor avea un impact bugetar brut de 18,2 miliarde de lei în anul 2016.
Guvernul mizează însă pe eficientizarea activității ANAF și pe creșterea economică prevăzută după intrarea în vigoare a prevederilor noului Cod Fiscal, astfel încât aceste două acțiuni să acopere parțial deficitul de încasări bugetare, până la un impact net de -8,33 miliarde lei în 2016.
Proiectele de lege vor fi transmise Senatului, pentru a fi introduse, la începutul săptămânii viitoare, pe ordinea de zi a Biroului Permanent. După adoptarea acestora la Senat, proiectele vor intra în dezbaterea Camerei, premierul sperând ca dezbaterea parlamentară să nu afecteze viziunea fiscală a guvernului, iar noile coduri să fie adoptate până la vară.
Principalele modificări
- Documentul prevede reducerea cotei standard de TVA pentru toate bunurile şi serviciile, de la 24% în prezent, la 20% începând cu 1 ianuarie 2016 şi la 18% din 2018.
- Lista alimentelor de bază, produse cu TVA redus de 9%, a fost extinsă cu: carne, peşte, lapte, animale vii şi păsări vii, din specii domestice, ouă de păsări, legume, fructe comestibile şi preparate din acestea, precum şi pentru accesul la evenimentele sportive.
- Cota unică de 16%, care se aplică la impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi, impozit pe dividente, se reduce la 14%, înceând cu 1 ianuarie 2016.
- Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), reaşezarea nivelurilor accizelor pentru alcool şi băuturile alcoolice. Eliminarea din sfera de impozitare a ţiţeiului din producţia internă, cât şi a altor produse:cafea, bijuterii, confectii din blănuri, autoturisme etc.
- Eliminarea impozitului pe construcţii speciale începând cu 1 ianuarie 2016.
- Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016
- Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate a microîntreprinderilor, în funcţie de numărul de salariaţi, de 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi inclusiv, 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat, 3% + 1.530 lei trimestrial pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi şi 3% pentru microîntreprinderile aflate în dizolvare urmată de lichidare, inactivitate temporară, nedesfăsurarea de activităţi.
- Majorarea pragurilor pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor, la 75.000 euro din 2017, 85.000 euro din 2018, 100.000 euro din 2019.
Guvernul amână cu un an reducerea CAS
Cotele de contribuţii de asigurări sociale la angajat, de la 10,5% la 7,5%, şi la angajator, de la 15,8% la 13,5%, nu vor mai scădea din ianuarie 2017, cum era prevăzut în proiectul prezentat în luna februarie, ci de la 1 ianuarie 2018, conform noului proiect aprobat miercuri de Guvern.
Documentul menţine celelalte prevederi, şi anume introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CASS de la 1 ianuarie 2016, eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016, introducerea obligaţiei de plată a CAS şi CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri, majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016.
1-(Descărcați AICI proiectul Codului de procedură fiscală)
2-(Descărcați AICI sinteza prezentată de guvern privind măsurile prevăzute de Codul fiscal)
Opiniile specialiștilor
Într-un comentariu publicat săptămâna trecută pe cursdeguvernare.ro, economistul Daniel Dăianu, fost ministru de finanțe și actual membru în Consiliul de Administrație al BNR, afirmă: ”Într-o lume cu atâtea incertitudini, de ordin economic și geopolitic, cu o Europă încă suferindă, este bine să apăram cu strășnicie poate cea mai arătoasă stare macroeconomică din ultimele două decenii, chiar dacă datoria publică s-a triplat la cca 39% în 2014, față de nivelul din 2008. Este nevoie de viziune și îndrăzneală în politica economică, în cea bugetară, în schimbări fiscale. Dar este bine să ne măsurăm pașii și să nu ne hazardam.”
(Citiți AICI comentariul lui Daniel Dăianu- ”Schimbări fiscale da, dar nu oricum!”)
”Vedem măsuri de relaxare fiscală de o magnitudine ce cu greu putea a fi închipuită ca posibil a venind de la un guvern care a fost mai degrabă preocupat până recent de majorări de taxe și introducerea unora noi decât de reduceri”, declara avocatul Gabriel Biriș, consultant fiscal și partener al Casei de avocatură Biriș Goran.
Gabriel Biriș a evaluat punctual pentru cursdeguvernare.ro măsurile propuse de noul Cod Fiscal și de noul Cod de Procedură Fiscală, exprimând reticență în ceea ce privește modul în care guvernul susține că va acoperi o parte a deficitului bugetar provocat de introducerea noilor coduri fiscale.
Un răspuns
Probabil ca intr-o economie, cel mai grav lucru este sa nu faci nimic, sa nu incerci nimic.De aceea Ponta incearca sa faca ceva iar daca reuseste e bine, iar in caz contrar poate sa revina la masurile de diminuare a taxelor…