vineri

3 februarie, 2023

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

31 iulie, 2014

Consiliul fiscal a transmis joi Ministerului Finanţelor că revizuirile negative de estimări de venituri bugetare sunt de natură să creeze presiuni suplimentare la nivelul construcției bugetare din anii următori în vederea încadrării în țintele de deficit.

Analizând execuția bugetară la 6 luni și propunerea de rectificare bugetară, Consiliul fiscal a descoperit „extrem de puține elemente care să poată conduce la optimism cu privire la posibilitatea ca o acoperire a minusurilor de venituri să poată fi realizată pe seama îmbunătățirii eficienței colectării”.

Din această perspectivă, Consiliul fiscal recomandă Ministerului Finanțelor Publice să includă în textul raportului cu privire la execuția bugetară explicații cu privire la motivele care au determinat nerealizarea programului semestrial de venituri pentru fiecare categorie afectată în parte.


Din opinia transmisă guvernului reiese şi faptul că măsura privind reducerea CAS nu are acoperire în bugetul actual.

Despre proiectul de rectificare a bugetului de stat

Consiliul fiscal a transmis joi guvernului: „Proiectul de rectificare recurge din nou la derogare de la lege, cu efecte negative asupra credibilității regulilor fiscale statuate, în condițiile în care recursul la derogare tinde să devină el însuși o regulă, mai degrabă decât să fie o excepție așa cum ar fi normal.”

În opinia transmisă guvernului, instituţia constată că „agregatele de venituri sunt revizuite negativ, eficiența scăzută a colectării fiind extrapolată la nivelul întregului an acolo unde este cazul”.

Astfel:

  • estimările privind încasările din impozitul de venit și salarii sunt mai mici cu 1,274 miliarde lei comparativ cu bugetul inițial (la finele primului semestru se situau sub ținta programată cu 426 milioane lei),
  • estimările privind încasările din TVA sunt revizuite descendent cu 1,75 miliarde de lei. La finele primului semestru acestea se situau sub nivelul programat cu 1,54 miliarde lei,
  • estimările privind contribuțiile sociale sunt prevăzute a fi mai mici decât bugetul inițial cu 504 milioane lei, acomodând nerealizarea de 478 milioane de lei a programului pe primul semestru al anului.
  • În contrast, sunt majorate semnificativ alte categorii de venituri bugetare, reflectând evoluțiile deja manifeste la finele primului semestru, precum și evoluții foarte probabile în a doua parte a anului:
  • estimările privind impozitul pe profit sunt revizuite ascendent cu 423 milioane lei. Însă, așa cum a arătat în opinia sa din 8 mai 2014, Consiliul fiscal nu susține estimarea de impact a MFP cu privire la introducerea scutirii de impozit a profitului reinvestit pe care o consideră subevaluată, estimând impactul negativ ca fiind de cel puțin 475 milioane lei la nivelul anului 2014 (așadar o pierdere de venituri cu 338 milioane lei mai mare decât cea luată în calcul de MFP);
  • estimările privind încasările din impozite și taxe de proprietate sunt revizuite ascendent cu 1,26 miliarde lei,
  • estimările revizuite cu privire la încasările din accize le confirmă pe cele inițiale,
  • estimările cu privire la încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii sunt revizuite ascendent cu 808 milioane lei (depășirea nivelului programat la nivelul semestrului I era 431,5 milioane lei),
  • estimările cu privire la veniturile nefiscale sunt revizuite ascendent cu 707,83 milioane lei
  • estimările cu privire la veniturile de capital sunt revizuite ascendent cu 1080 milioane lei

Nereuşita absorbţiei fondurilor europene- consecinţe


În pofida subperformanței de proporții în absorbția de fonduri europene nerambursabile al căror beneficiar final este statul – comparativ cu programul semestrial, gradul de realizare la venituri este de 49%, în timp ce la nivelul cheltuielilor este 51% – propunerea de rectificare nu modifică estimările inițiale cu privire la acestea.

În opinia Consiliului fiscal, estimările din proiectul de buget apar drept extrem de puțin probabil a se materializa. Deși această nerealizare nu ar trebui să conducă la o majorare a deficitului, nereușita în absorbția fondurilor europene nu este în mod evident dezirabilă, date fiind costurile în ceea ce privește creșterea economică atât din perspectiva efectelor directe, cât și a celor propagate, precum și riscurile majore de dezangajare definitivă a acestor fonduri.

Rectificarea nu include impactul reducerii CAS

De asemenea, Consiliul fiscal reamintește că proiectul de rectificare bugetară nu include impactul reducerii cu 5 pp. a CAS datorat de angajator de la 1 octombrie, aprobat de Parlament, dar nepromulgat de Președinte.

Având în vedere că nota de fundamentare a propunerii de modificare a Codului fiscal mai sus menționate preciza ca sursă de acoperire a impactului pentru anul curent încasările suplimentare din impozitul pe construcții speciale, iar aceasta din urmă sunt deja prinse în forma curentă a bugetului rectificat fără a conduce la o diminuare a deficitului bugetar, Consiliul fiscal atrage atenția că o eventuală aplicare a propunerii legislative la termenul avut în vedere inițial nu are acoperire în bugetul actual, încadrarea în ținta de deficit implicând cel mai probabil o reducere ulterioară semnificativă a cheltuielilor bugetare.

Consiliul fiscal consideră proiecțiile curente ale veniturilor bugetare ca fiind în general realiste, formulând însă rezerve față de proiecția veniturilor din fonduri europene și a celor din impozitul de profit, în acest din urmă caz în contextul diferențelor semnificative existente între evaluarea sa de impact expusă în opinia din 8 mai 2014 și cea a MFP.

Avertismentele Consiliului

În fine, Consiliul fiscal remarcă faptul că revizuirile negative de estimări de venituri bugetare sunt concentrate la nivelul unor agregate al căror nivel din acest an sunt de natură să influențeze proiecțiile acestora din anii următori, iar majorările compensatoare de venituri sunt într-o măsură semnificativă temporare.

Acest fenomen este de natură să creeze presiuni suplimentare la nivelul construcției bugetare din anii următori în vederea încadrării în țintele de deficit, mai ales dacă luăm în calcul și impactul nefavorabil la nivelul încasărilor bugetare pe care este de așteptat să-l genereze măsurile discreționare asupra cărora Consiliul fiscal și-a exprimat recent opinia (în speță scutirea de impozit a profitului reinvestit și reducerea CAS la angajator).

În plus, execuția bugetară la 6 luni și propunerea de rectificare conțin extrem de puține elemente care să poată conduce la optimism cu privire la posibilitatea ca o acoperire a minusurilor de venituri generate de modificările legislative mai sus menționate să poată fi realizată pe seama îmbunătățirii eficienței colectării.

Descărcaţi AICI opinia Consiliului fiscal cu privire la rectificarea bugetară propusă de guvern

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Daca,Min.de Finante nu va renunta la improvizatii de genul,reducerii de CAS cu 5%,a indexaii pensiilor cu 4,6%,nu vom reusi sa depasim situatia actuala.Numai o REFORMA ECONOMICA SI SOCIALA REALA,in care Min.de Finante sa devina partenerul investititorilor si a producatorilor autorizati,fiecare sa contribue in functie de posibilitati la relansarea economica si sociala.Constituita obliga guvernul sa imbunatateasca calitatea vietii tuturor.Din FERICIRE min.de finante poate contribui cu 24%RESTITUIND 24% celor care achita facturile. stimuland prin gestul sau consumul de energie si materii prime intr-un mod transparent si nediscriminatoriu.Prin aceasta masura min.de finante NU DA NICI UN LEU DIN BUGET ci contribue RESTITUE 24% celor care achita facturile,de consum energie si materii prime,FARA modificarea valorii tva si a relatiilo cu FMI,CE,BM si UE,-Din acest moment toate preturile scad justificat LEGAL,MORAL si transparent cu 24% pentru ca suma restituita 24% LOGIC nu mai poate fi inclusa in cheltuelile de productie.La aceste preturi de productie scazute cu 24% se adauga tva de 24% NU de 9% si accizle acolo unde este cazul.Acestea vor fi incasate de buget din vanzarea bunurilor si serviciilor.-O stimulare a consumatorilor de energie si materii prime prin restituirea valorii tva 24% este mult mai eficienta de cat reducerea CAS cu 5%.Cine va plati un salariu de 1000 de lei i schimbul reducerii CAS cu 5%.-Cine cred ca o inexare a pensiilor cu 4,6% este mai eficienta de cat scaderea tuturor preturilor cu 24% se inseala.-Cine crede ca stimularea imprumuturilor din banci prin amanarea platii ratelor este mai eficenta de cat restituirea valorii tva 24% din investite este mai eficienta se inseala.TVA,NU TREBUE REDUS CI RESTITUIT NUMAI CONSUMATORILOR DE ENERGIE SI MATERII PRIME AUTORIZATI.guvernu nu trebue sa se bazeze pe fondurile europene care in orice moment pot fi amanate si nici pe incasarile din evaziune.TREBUE SA ELIMINAM CAUZELE ITR-UN MOD REAL si transparent.Trebue sa incepem sa producem bani.O CONSTATARE.-ISU,Pompierii,ploitia,Armata,….consuma carburanti si materii prime necesare indeplinirii misiunii si drept recompensa trebue sa plateasca la buget TVA de 24%,pentru serviciile efectuate.ESTE ANORMAL este o frana in buna functionae.Iata de ce este necesara restituirea tva,-tuturor institutiilor finantate de la buget,primarii,scoli,spitale,….Suma restituita poate fi imediat reinvestita in alte nevoi de consum si nu trebue sa astepte la buget rectificari,pentru acoperirea nevoilor.Trebue sa facem REFORMA sa schimbam ce blocheaza economiea.Nu este greu.Este greu sa se accepte noul.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Daca,Min.de Finante nu va renunta la improvizatii de genul,reducerii de CAS cu 5%,a indexaii pensiilor cu 4,6%,nu vom reusi sa depasim situatia actuala.Numai o REFORMA ECONOMICA SI SOCIALA REALA,in care Min.de Finante sa devina partenerul investititorilor si a producatorilor autorizati,fiecare sa contribue in functie de posibilitati la relansarea economica si sociala.Constituita obliga guvernul sa imbunatateasca calitatea vietii tuturor.Din FERICIRE min.de finante poate contribui cu 24%RESTITUIND 24% celor care achita facturile. stimuland prin gestul sau consumul de energie si materii prime intr-un mod transparent si nediscriminatoriu.Prin aceasta masura min.de finante NU DA NICI UN LEU DIN BUGET ci contribue RESTITUE 24% celor care achita facturile,de consum energie si materii prime,FARA modificarea valorii tva si a relatiilo cu FMI,CE,BM si UE,-Din acest moment toate preturile scad justificat LEGAL,MORAL si transparent cu 24% pentru ca suma restituita 24% LOGIC nu mai poate fi inclusa in cheltuelile de productie.La aceste preturi de productie scazute cu 24% se adauga tva de 24% NU de 9% si accizle acolo unde este cazul.Acestea vor fi incasate de buget din vanzarea bunurilor si serviciilor.-O stimulare a consumatorilor de energie si materii prime prin restituirea valorii tva 24% este mult mai eficienta de cat reducerea CAS cu 5%.Cine va plati un salariu de 1000 de lei i schimbul reducerii CAS cu 5%.-Cine cred ca o inexare a pensiilor cu 4,6% este mai eficienta de cat scaderea tuturor preturilor cu 24% se inseala.-Cine crede ca stimularea imprumuturilor din banci prin amanarea platii ratelor este mai eficenta de cat restituirea valorii tva 24% din investite este mai eficienta se inseala.TVA,NU TREBUE REDUS CI RESTITUIT NUMAI CONSUMATORILOR DE ENERGIE SI MATERII PRIME AUTORIZATI.guvernu nu trebue sa se bazeze pe fondurile europene care in orice moment pot fi amanate si nici pe incasarile din evaziune.TREBUE SA ELIMINAM CAUZELE ITR-UN MOD REAL si transparent.Trebue sa incepem sa producem bani.O CONSTATARE.-ISU,Pompierii,ploitia,Armata,….consuma carburanti si materii prime necesare indeplinirii misiunii si drept recompensa trebue sa plateasca la buget TVA de 24%,pentru serviciile efectuate.ESTE ANORMAL este o frana in buna functionae.Iata de ce este necesara restituirea tva,-tuturor institutiilor finantate de la buget,primarii,scoli,spitale,….Suma restituita poate fi imediat reinvestita in alte nevoi de consum si nu trebue sa astepte la buget rectificari,pentru acoperirea nevoilor.Trebue sa facem REFORMA sa schimbam ce blocheaza economiea.Nu este greu.Este greu sa se accepte noul.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: