Coaliția pentru Dezvoltarea României a trimis Ministerului Finanțelor Publice (MFP) un set de mai multe zeci de propuneri de amendare a Codului Fiscal și a celui de procedură fiscală, în replică la planurile MFP de modificare a acestora.
Propunerile au fost trimise în cadrul dezbaterii publice a planurilor anunțate de MFP.
Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) este alianța celor mai reprezentative organizații ale mediului de afaceri din România.
Codul Fiscal
Dintre observațiile şi contra-propunerile CDR se remarcă:
- clarificarea situațiilor în care transferul titlurilor de titlurilor de participare deținute la un rezident român poate fi impozabil în România.
- abrogarea prevederii privind plafonarea la 30% a cheltuielilor deductibile cu valoarea creanțelor înstrăinate.
Măsura ar avea consecințe negative „prin adâncirea deficitului bugetar, influențat indirect de blocarea economiei prin înghețarea oricăror înstrăinări de creanțe”, cu „impact economic considerabil atât asupra contribuabililor care cesionează creanțele, cât și asupra debitorilor, persoane fizice si persoane juridice”.
„Aplicarea plafonului de deducere de 30% generează o datorie cu impozitul pe profit aproximativ de două ori mai mare decât prețul de cesiune în sine, ceea ce conduce la demotivarea economică pentru efectuarea unor astfel de tranzacții”, spune documentul CDR.
- excluderea dobânzilor și pierderilor nete din diferențe de curs valutar din „costul îndatorării asa cum este definit la art. 40 (1) a dobânzilor, în legătură cu împrumuturile obținute direct sau indirect de la bănci internaționale de dezvoltare și organizații similar și cele care sunt garantate de stat, cele aferente împrumuturilor obținute de la instituțiile de credit române sau străine, instituțiile financiare nebancare, precum și cele obținute în baza obligațiunilor admise la tranzacționare pe o piață reglementată”.
„Întrucât numeroși contribuabili și-au întocmit planurile de afaceri pe o perioada îndelungată în baza prevederilor Codului Fiscal în vigoare până la 31 decembrie 2017 (potrivit cărora dobânzile și pierderile din diferențe de curs valutar în legatură cu împrumuturi primite de la instituții financiare sunt integral deductibile), păstrarea acelorași prevederi ar evita destabilizarea activității operatorilor economici, ar asigura continuitatea politicilor fiscale, încurajând în același timp investițiile pe plan local”.
- prevederile privitoare la recuperarea pierderilor fiscale trebuie să se aplice în mod similar și plătitorilor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor implicați în operațiuni de reorganizare, odată ce aceștia au revenit la aplicarea impozitului pe profit.
Descărcaţi de AICI Propuenrile CDR de amendare a Codului Fiscal
Codul de procedură fiscală
CDR propune îmbunătățirea condițiilor efectuării inspecțiilor fiscale, astfel:
- actul prin care se stabilește nivelul de risc se comunică contribuabilului/plătitorului anterior demarării inspecției fiscale. „Acesta este asimilat actului administrativ fiscal. Exercitarea căilor de atac nu afectează dreptul organului fiscal de a iniția inspecția fiscală.”
„Propunerea este justificată de lipsa accesului la justiție în ceea ce privește contestarea nivelului de risc stabilit arbitrar si netransparent de către autoritate în prezent”, spune documentul CDR.
- reglementarea expresă a dreptului contribuabilului de contesta inclusiv nestabilirea de către echipa de inspecție fiscală a unor obligații fiscale plătite în mod eronat către bugetul de stat (nedatorate) și care se impune a fi restituite.
„Dreptul la apărare reprezintă un principiul fundamental atât pentru dreptul comunitar cât și pentru dreptul național în temeiul căruia, în materie fiscală, înainte ca autoritatea fiscală să ia o decizie ce îl privește pe contribuabil, trebuie să îi asigure acestuia din urmă posibilitatea de a-și face cunoscută poziția/punctul de vedere”.
- reglementarea expresă a dreptului contribuabilului de a avea acces la dosarul contestației fiscale anterior susținerii orale.
„Fără un acces efectiv la dosarul contestației fiscale (ce ar trebui să conțină atât eventualele plângeri penale, puncte de vedere solicitate de organul de soluționare altor autorități pentru lămurirea cauzei) anterior datei stabilite pentru susținerea orală, golește de conținut această procedură și o transformă într-o simplă formalitate în care contribuabilul nu face altceva decât să repete verbal argumentele pe care deja le-a înfățișat în scris și pe care organul de soluționare le cunoaște”, spune CDR.
Descărcaţi de AICI Propunerile CDR de amendare a Codului de procedura fiscală