22 aprilie, 2021

”România a primit observații de la Comisia Europeană la proiectul Planului Național de Redresare și Reziliență, discutăm în continuare pe această temă”, a declarat joi Cristian Ghinea, ministrul investițiilor și proiectelor europene.

Precizarea apare după ce vicepremierul Dan Barna a vorbit miercuri seara la TVR1 despre discuțiile de la Bruxelles pe marginea PNRR și după ce președintele Iohannis a anunțat, joi, că a convocat, săptămâna viitoare, luni, o ședință cu responsabilii din guvern pe această temă.

”PNRR-ul României nu a fost trimis oficial. Abia după această depunere oficială începe perioada de negociere, care durează două luni, și atunci va fi vorba de aprobare, respingere – Doamne Ferește!”, a declarat ministrul Ghinea într-o intervenție telefonică la Digi24. Acesta a precizat că termenul recomandat statelor europene pentru depunerea planurilor oficiale este de 30 aprilie.


”Am trimis de la minister 1.000 de pagini de propuneri, pe care Comisia se uită și, după observațiile lor, aducem modificări, negociem. Toate țările fac așa.

România este o țară care propune o alocare foarte mare pentru transportul rutier. Comisia crede că este o alocare prea mare. Noi ne menținem punctul de vedere că este o alocare necesară, pentru a demara autostrada spre Moldova, părți din autostrada Transilvania, aici suntem într-un moment de negociere. Este un element de diferență în legătură cu impactul asupra mediului. Facem o analiză.

În prima variantă a planului era o alocare mai mare pentru irigații. Dar discuțiile continuă și pe acest subiect. Nimic nu este oficial și nu sunt singurele domenii pe care Comisia a avut observații.

Nu vă mai pot spune pe ce, pentru că suntem într-o negociere”, a spus Cristian Ghinea.

România ar putea depăși termenul recomandat de depunere a PNRR – ipoteză lansată în premieră


Ministrul Ghinea a precizat că sunt țări care deja au anunțat că nu vor depune până la acest termen planurile naționale, iar dacă și România va depăși acest termen recomandat, nu o va face cu mult, ci doar cu câteva săptămâni.

(Citiți și: ”Comisia Europeană a acceptat ca Bulgaria să amâne depunerea Planului de relansare. Premierul Borissov refuză să prezinte documentul în Parlament”)

Ipoteza este lansată în premieră de către ministrul Ghinea, în condițiile în care președintele Iohannis anunța, pe 17 februarie, după o serie de întâlniri cu membri ai cabinetului pe marginea PNRR, că acest document va fi finalizat ”până în aprilie”, moment la care ”vom avea un plan național coerent care va fi depus la Comisia Europeană”.

”Un fake news”. Declarațiile lui Victor Negrescu și Gheorghe Falcă

O altă precizare importantă făcută de ministru: ”Este un fake news care circulă că Comisia ar fi respins PNRR. PNRR nu a fost respins. Comisia Europeană are 2 luni de evaluare și abia atunci va vorbi despre modificări, despre, Doamne ferește, respingere.”

În cursul zilei de joi, europarlamentarul PSD Victor Negrescu anunța, citat de Mediafax: „Noua formă a Planului Național de Redresare și Reziliență nu a primit acceptul Comisiei Europene. Nu o spun eu, ci a afirmat-o vicepremierul Dan Barna, care a confirmat că s-au primit foarte multe observații din partea executivului european. Chiar dacă au mai anunțat de mai multe ori finalizarea planului, acum guvernanții vorbesc de un nou termen, în a doua parte a lunii mai, deși termenul inițial era în aprilie. Evident, planul real este în continuare ținut la secret”.

Părând că n-a aflat vestea rezolvării crizei guvernamentale, europarlamentarul PNL Gheorghe Falcă a comentat și el joi declarațiile lui Dan Barna. La DigiFM a fost difuzată joi dimineața o declarație în care Gheorghe Falcă afirmă că obiecțiile Comisiei Europene apar din cauza nepriceperii ministrului Cătălin Drulă, care a trecut prea multe proiecte în PNRR.

Prin acordul politic de la Cotroceni, din 17 februarie, președintele și liderii partidelor din coaliție au agreeat alocarea a 28% din fondurile PNRR (aproximativ 9 miliarde euro) către proiecte de infrastructură de transport.

(Citiți și: ”Acord politic pe PNRR la Cotroceni – 28% din alocări merg la infrastructură de transport”)

Asigurările președintelui Iohannis: Vom îmbunătăți planul, vom duce lucrurile în zona de succes

Președintele Iohannis a anunțat joi:

”Noi am lucrat intens și sub mare presiune – cum același lucru s-a întâmplat în toate statele din Uniune – să pregătim acest plan Național de Redresare și Reziliență. Este o noutate pentru toată lumea, nu a mai existat așa ceva și, în acest sens, au fost de așteptat dificultățile în conturarea planului.

Dificultatea numărul 1 constă în faptul că se doresc reforme profunde, dar, în același timp, dificultatea 2, într-o perioadă foarte scurtă, foarte limitată de timp, avem doar câțiva ani la dispoziție. În mod normal, reformele nu se fac peste noapte și proiectele importante nu se realizează în trei, patru ani.

Însă vom fi pregătiți pentru acest plan Național și vom îmbunătăți proiectele în așa fel încât să fie acceptate. Trebuie să înțelegeți că nu doar noi, România, suntem în această situație. Toți suntem în această situație, prin noutatea și presiunea asupra noastră, având în vedere timpul foarte scurt de implementare.

Una peste alta, am convocat pentru luni o întâlnire cu responsabilii din guvern și din alte zone care lucrează pe PNRR. Vom evalua feedback-ul, primul feedback al Comisiei, vom îmbunătăți Planul. Ministerul se va prezenta din nou la Comisie cu Planul îmbunătățit și, în final, sunt convins că el va fi acceptat și vom putea să folosim acești bani.

Este o sumă foarte mare, 30 de miliarde de euro. Avem șanse imense să punem în practică care s-au tot amânat și avem șansa să facem investiții care până acum, tot din lipsa de bani, nu s-a realizat. Deci, eu sunt foarte hotărât că, împreună cu Guvernul, să ducem lucrurile în zona de succes.”

(Citiți și: ”Dan Barna despre negocierile pe PNRR: Unele teme nu au fost acceptate. Precizările ministrului Ghinea”)

Vicepremierul Dan Barna a anunțat miercuri că oficiali ai Comisiei Europene au comunicat autorităţilor române că nu sunt de acord cu o serie de propuneri cuprinse în PNRR, de exemplu pentru realizarea unor sisteme de irigaţii.

„Avem în continuare discuţia legată de acceptarea componentei de infrastructură, care pentru noi e de viaţă şi de moarte. E discuţia în curs”, a declarat Barna.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: