Dacă dețineți o firmă este bine să știți care este diferența dintre donație și sponsorizare astfel încât să beneficiați de facilitățile fiscale oferite de stat.
Pe scurt, din punct de vedere fiscal, diferența dintre donație și sponsorizare este că statul acordă facilități fiscale doar în cazul sponsorizării. În urma donării unui bun, o persoană (fie ea fizică sau juridică) nu beneficiază de niciun avantaj financiar.
Ce este donația
Potrivit Codului Civil, donaţia este un contract prin care o persoană (donatorul) îi transmite în mod gratuit dreptul de proprietate asupra unui bun unei alte persoane (donatarul). Donația este un act unilateral și gratuit.
Cu anumite excepții, ca de exemplu așa-numitele „daruri manuale”, donațiile se încheie prin înscris autentic, sub sancţiunea nulităţii absolute.
Bunurile mobile care constituie obiectul donaţiei trebuie enumerate şi evaluate într-un înscris, chiar sub semnătură privată, sub sancţiunea nulităţii absolute a donaţiei.
Bunurile mobile corporale cu o valoare de până la 25.000 de lei pot face obiectul unui dar manual. Darul manual se încheie prin acordul de voinţe al părţilor.
Notarul care autentifică un contract de donaţie are obligaţia să înscrie acest contract în registrul naţional notarial.
Pentru a înțelege diferența dintre donație și sponsorizare mai trebuie să știm că donaţia nu este valabilă atunci când cuprinde clauze ce permit donatorului să o revoce prin voinţa sa. Astfel, este lovită de nulitate absolută donaţia care:
- este afectată de o condiţie a cărei realizare depinde exclusiv de voinţa donatorului;
- impune donatarului plata datoriilor pe care donatorul le-ar contracta în viitor, dacă valoarea maximă a acestora nu este determinată în contractul de donaţie;
- conferă donatorului dreptul de a denunţa unilateral contractul;
- permite donatorului să dispună în viitor de bunul donat, chiar dacă donatorul moare fără să fi dispus de acel bun. Dacă dreptul de a dispune vizează doar o parte din bunurile donate, nulitatea operează numai în privinţa acestei părţi.
Diferența dintre donație și sponsorizare – care sunt caracteristicile donației
Donatorul nu răspunde pentru viciile ascunse ale bunului donat. Totuşi, dacă a cunoscut viciile ascunse şi nu le-a adus la cunoştinţa donatarului la încheierea contractului, donatorul este obligat să repare prejudiciul cauzat donatarului prin aceste vicii.
Donaţia se revocă pentru ingratitudine în următoarele cazuri:
- dacă donatarul a atentat la viaţa donatorului, a unei persoane apropiate lui sau, ştiind că alţii intenţionează să atenteze, nu l-a înştiinţat;
- dacă donatarul se face vinovat de fapte penale, cruzimi sau injurii grave faţă de donator;
- dacă donatarul refuză în mod nejustificat să asigure alimente donatorului ajuns în nevoie, în limita valorii actuale a bunului donat, ţinându-se însă seama de starea în care se afla bunul la momentul donaţiei.
În caz de revocare pentru ingratitudine, dacă restituirea în natură a bunului donat nu este posibilă, donatarul va fi obligat să plătească valoarea acestuia, socotită la data soluţionării cauzei.
Diferența dintre donație și sponsorizare – ce este sponsorizarea
În ceea ce privește sponsorizarea, aceasta este definită de Legea nr. 32 din 1994.
Sponsorizarea este actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susținerea unor activități fără scop lucrativ desfășurate de către una dintre părți, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Contractul de sponsorizare se încheie în forma scrisă, cu specificarea obiectului, valorii și duratei sponsorizarii, precum și a drepturilor și obligațiilor părților.
În cazul sponsorizării constând în bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic încheiat, la valoarea lor reală din momentul predării către beneficiar.
Este considerat sponsor orice persoană fizica sau juridică din România sau din străinătate care efectuează o sponsorizare în condițiile legii. Persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activități de sponsorizare din surse obținute de la buget.
Diferența dintre donație și sponsorizare – cine poate fi beneficiar al sponsorizării
a) orice persoană juridică fără scop lucrativ, care desfășoară în România sau urmează sa desfășoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învățământ, științific – cercetare fundamentală și aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar, de asistența și servicii sociale, de protecția mediului, social și comunitar, de reprezentare a asociațiilor profesionale, precum și de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice;
b) instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru activitățile prevăzute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate emisiunile ori programele posturilor de televiziune sau radiodifuziune, precum și cărțile ori publicațiile din domeniile definite la lit. a);
Sponsorul ori beneficiarul are dreptul sa aducă la cunoștința publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a mărcii sau a imaginii sponsorului.
Ce beneficii primesc persoanele juridice care fac sponsorizări
După cum arătam mai sus, din punct de vedere fiscal, diferența dintre donație și sponsorizare este că o persoană juridică ce a făcut o sponsorizare primește anumite facilități fiscale. Pentru o donație nu primește aceste beneficii.
Persoanele fizice sau juridice române care efectuează sponsorizări beneficiază de reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizarilor, dar nu mai mult de 5% din baza impozabilă. Totalitatea reducerilor aplicate bazei impozabile pentru sponsorizarile efectuate, cumulate cu cele aferente actelor de mecenat, nu poate depăși 5% din venitul sau din profitul impozabil, după caz.
Sumele primite din sponsorizare sunt scutite de plată impozitului pe venit. Acest lucru este valabil și pentru bunurilor materiale primite prin sponsorizare.
Mai multe informații legate de cadrul fiscal privind sponsorizarea se găsesc în Codul Fiscal, la articolele 25 și 56.
Facilitățile fiscale pentru un sponsor plătitor de impozit pe profit
Cheltuielile cu sponsorizarea se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime
dintre:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
Cheltuielile cu sponsorizarea care depăşesc nivelul valorii minime se reportează în următorii 7 ani
consecutivi, în ordinea înregistrării acestora, scăzându-se din impozitul pe profit datorat la nivelul
valorii minime, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit.
În situaţia în care un beneficiar al unei sponsorizări restituie suma respectivă contribuabilului într-un an fiscal diferit de cel în care a fost acordată sponsorizarea, suma dedusă pentru acea sponsorizare din impozitul pe profit se adaugă ca diferenţă de plată la impozitul pe profit datorat în trimestrul/anul restituirii sponsorizării.
Pentru situaţiile în care restituirile de sponsorizări se efectuează în acelaşi an fiscal, contribuabilul regularizează în trimestrul/anul restituirii sponsorizării sumele deduse din impozitul pe profit.
Diferența dintre donație și sponsorizare – ce facilități fiscale există
Facilități fiscale pentru un sponsor plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor
Cheltuielile cu sponsorizarea se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la
nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru
trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat se reportează
în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive.
Scăderea acestor sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat, în următoarele 28 de trimestre consecutive, se efectuează în ordinea înregistrării acestora, în aceleaşi condiţii, la fiecare termen de plată a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Foto: josephvm / martaposemuckel / pixabay.com
Vă recomandăm și:
Fonduri pentru start up. Ghid în 10 pași cu tot ce trebuie să știi
Fonduri pentru tinerii întorși în țară. 40.000 de euro prin Start Up Nation Diaspora