Vânzările cu amănuntul din Germania, un indicator relevant privind consumul gospodăriilor, au înregistrat în iunie cel mai accelerat ritm anual de scădere de când există date, respectiv din 1994, evidențiind amploarea provocărilor economice cu care se confruntă cea mai mare economie a zonei euro, scrie Financial Times.
Volumul vânzărilor cu amănuntul a scăzut cu 8,8% în iunie comparativ cu aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor Destatis, biroul german de statistică.
Claus Vistesen, economist-șef pentru zona euro la Pantheon Macroeconomics, a comentat că cifrele sunt „mizerabile” și au fost cauzate, în principal, de impactul creșterii prețurilor asupra cheltuielilor de consum. Inflația în Germania este la nivelul maxim al ultimelor decenii, respectiv 8,5%.
Scăderea vânzărilor cu amănuntul survin în contextul altor date conform cărora creșterea economică din Germania a stagnat între primul și al doilea trimestru, iar cifrele arată că încrederea întreprinderilor și a consumatorilor este acum la cel mai scăzut nivel din primele luni ale pandemiei.
În timp ce economia zonei euro în ansamblu a crescut cu 0,7% între primul și al doilea trimestru, analiștii se așteaptă din ce în ce mai mult ca regiunea să intre într-o recesiune în lunile următoare, pe fondul impactului invaziei Ucrainei de către Rusia asupra piețelor energetice și a scăderii încrederii.
Chris Williamson, economist la S&P Global Market Intelligence, a precizat că activitatea de producție din Germania și din alte părți „se scufundă într-o recesiune din ce în ce mai abruptă, adăugând la riscurile de recesiune ale regiunii”.
Indicii managerilor de achiziții din zona euro au indicat, de asemenea, că activitatea fabricilor este în scădere. Pentru prima dată în doi ani, S&P Global PMI pentru producția germană a scăzut sub nivelul crucial de 50, care separă o expansiune a activității de o contracție.
Cifrele de luni, privind scăderea cheltuielilor de consum mai reflectă și o ”mutare” a cheltuielilor gospodăriilor germane către servicii (neincluse aici), odată cu redeschiderea totală a unităților din industria ospitalității, mai punctează specialiștii.
Claus Vistesen a precizat însă că scăderea vânzărilor cu amănuntul ar putea duce la o revizuire în jos a cifrei de săptămâna trecută privind produsul intern brut german, o estimare semnal adesea supusă modificărilor.
Potrivit primelor date, PIB-ul Germaniei ar fi stagnat în trimestrul al doilea din acest an față de T1 2022, după ce în primul a înregistrat o creștere de 0,8%. În termeni anuali, cea mai mare economie a zonei euro ar fi înregistrat un avans de 1,5% față de T2 2021.
***