La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Cronicile

Consiliul Concurenței: România construiește autostrăzi de 3 ori mai scump decât Bulgaria. Ce ascund actele adiționale

de Claudiu Zamfir 28.8.2013

România construiește autostrăzi de trei ori mai scump decât Bulgaria și, raportat la suprafețele celor două țări, vecinii de la sud de Dunăre au mai mulți kilometri de autostradă construiți, relevă un raport făcut public miercuri de Consiliul Concurenței.

Potrivit raportului, preţul mediu estimat pentru un km de autostradă construit în Bulgaria în zonă de şes este de 2,4 milioane euro/km. În România, preţul mediu/km de autostradă construit în aceeaşi zonă de relief este de 6,9 milioane euro/km, de aproape 3 ori mai mare faţă de valoarea estimată pentru Bulgaria.

În schimb, Bulgaria beneficiază de o rețea de autostrăzi mai densă decât a României.

Vecinii de la sud de Dunăre au deja în exploatare 562 km de autostradă, la o suprafață totală a țării de aproape 111.000 km pătrați, în timp ce România are 550 km de autostradă, la o suprafață totală a țării de peste 238.000 km pătrați.

”Din punct de vedere al densităţii autostrăzilor, România, cu 1,5 km autostradă/1000Km pătrați, se situează cu mult sub media europeană de 35 km/1000 km pătrați, pe poziţia 27 din 31 de țări europene analizate, și, respectiv, mult sub media est-europeană de 12,3 km/1000Km pătrați, pe ultima poziţie, din 9 ţări est-europene analizate”, se arată în raportul Consiliului Concurenței.

Consiliul concurenței pune prețul ridicat al construcției de autostrăzi din România pe seama unor disfuncționalități ale pieței atât la lucrările propriu-zise, cât și la prețul materiei prime.

Disfuncționalități la prețul lucrărilor:

  • Asocierile între întreprinderi. Consiliul Concurenței arată că asozierile între constructori, la licitații și executarea lucrărilor sunt frecvente şi reprezintă o caracteristică a acestei pieţe. ”Deşi legale conform legislaţiei privind achiziţiile publice, din prisma concurenţei, pot conduce la disfuncţionalităţi ale pieţei”, susține Consiliul Concurenței. Potrivit raportului, aceste asocieri favorizează schimbul de informaţii sensibile între participanţi şi limitează posibilitatea părţilor de a concura una cu cealaltă sau cu terţi în calitate de întreprinderi independente. De asemenea, în cadrul acestor acorduri, capacitatea părţilor de a lua decizii în mod independent este diminuată considerabil, mai avertizează Consiliul.
  • Actele adiţionale la contractul iniţial. Încheierea de acte adiţionale la contractul iniţial în urma cărora câştigătorul licitaţiei realizează lucrarea la o valoare care o depășește pe cea a ofertelor depuse de unii dintre concurenţi săi poate constitui o disfuncţionalitate a pieţei. Actele adiţionale se încheie pentru lucrări şi/sau servicii suplimentare. În aceste cazuri, câştigătorul licitaţiei negociază direct cu autoritatea contractantă noua valoare a lucrării, aceasta nemaifiind rezultatul unui concurs de oferte manifestat în cadrul unei proceduri de licitaţie. O refacere a procedurii de licitaţie, când lucrarea este în curs de execuţie, ar implica costuri inutile pentru autoritatea contractantă. Consiliul Concurenței recomandă autorităţilor contractante să evite situaţiile ce implică încheierea de acte adiţionale la contractele iniţiale.
  • Acorduri pe termen lung. Deşi permise de legislaţia privind achiziţiile publice, încheierea de acorduri pe termen lung pot avea ca efect blocarea pieţei, având în vedere faptul că acestea se încheie pe perioade mari, respectiv de până la 4 ani, susține Consiliul. Ponderea sumelor alocate anual pentru aceste acorduri în totalul bugetelor anuale ale administratorilor drumurilor este semnificativă, iar acest lucru le face să fie atractive pentru constructori.
  • Derularea mai multor contracte de lucrări de construcţii de drumuri în acelaşi timp, fără a dispune în mod real de resursele necesare. Faptul că o întreprindere nu dispune de utilajele necesare (în proprietate sau închiriate) pentru realizarea tuturor lucrărilor în care este angajată sau pentru care a depus ofertă poate conduce la disfuncţionalităţi ale pieţei, prin întârzieri în executarea lucrărilor şi implicit, creşterea costurilor acestora.

Disfuncții la prețul materialelor:

  • Consiliul Concurenței a identificate pieţe din amonte caracterizate de o serie de factori economici care favorizează apariţia înţelegerilor anticoncurenţiale – pieţele producerii si comercializării agregatelor minerale, bitumului rutier, lianţilor hidraulici rutieri, oţelului beton.
  • ”Ținând cont de ponderea mare […] a cheltuielilor cu materialele în costurile lucrărilor de construcţii de drumuri, o înţelegere anticoncurenţială pe o piaţă din amonte ar avea un impact major în costul oricărei lucrări de infrastructură rutieră”, avertizează raportul.
  • Au fost identificate pieţe din amonte oligopoliste: pieţele producerii şi comercializării oţelului beton, lianţilor hidraulici rutieri, filerului.
  • Au fost identificate pieţe caracterizate de monopol al producătorului. Cei 3 operatori activi pe piaţa producerii cimentului au fost identificaţi ca fiind singurii producători activi şi potenţiali de lianţi hidraulici rutieri.
  • Aceiaşi 3 operatori activi pe piaţa producerii cimentului au asigurat aproximativ 80% din producţia internă de filer, în fiecare an al perioadei 2010 – 2012 (primele 4 luni);
  • Preţul cimentului, cel mai scump material care intră în componenţa atât a betonului din ciment, cât şi al liantului hidraulic rutier, influenţează costul de producţie al acestora.
  • ”În vederea reducerii costurilor lucrărilor de construcţii de drumuri, o serie de întreprinderi active pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri sunt integrate pe verticală, deţinând şi capacităţi de extracţie/prelucrare de agregate minerale, mixturilor asfaltice, emulsiilor bituminoase, betoanelor de ciment, respectiv de proiectare/consultanţă”, mai susține raportul.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.8.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult

Stiri

Avertisment OMM: 2015-2019, cel mai călduros cincinal din istoria înregistrărilor meteorologice

Vladimir Ionescu

Intervalul 2015-2019 reprezintă cea mai călduroasă perioadă de cinci ani din istoria înregistrărilor meteorologice, începute acum 150 de ani, potrivit Organizaţiei Meteorologice Mondiale (OMM), transmite… Mai mult

Stiri

AmCham România anunță că nu e implicată în organizarea vizitei premierului Dăncilă în SUA

Vladimir Ionescu

Camera americană de comerţ din România (AmCham) nu este implicată în organizarea vizitei premierului Viorica Dăncilă în Statele Unite, potrivit unui comunicat transmis de organizaţie.… Mai mult

Stiri

CE Oltenia ar putea fi sprijinit de toţi consumatorii de energie, dar ajutorul de stat trebuie aprobat de Bruxelles

Vladimir Ionescu

Complexul Energetic Oltenia ar putea beneficia de sprijin pentru plata certificatelor de emisii sub forma unor contribuţii în factura de energie, însă acest ajutor de… Mai mult

Europa

Thomas Cook, cea mai veche agenţie de turism din lume, riscă să intre în faliment

Vladimir Ionescu

Șefii Thomas Cook se întâlnesc duminică cu băncile și investitorii pentru a decide dacă cea mai veche companie de turism din lume îşi mai poate… Mai mult

Stiri

Premierul Viorica Dăncilă, poză cu două fetiţe şi o mitralieră

Vladimir Ionescu

Premierul şi-a făcut mai multe fotografii  alături de două fetiţe, în faţa unei puşti de asalt, expuse la festivalul “Toamna Cugireală”, în cadul căruia fabrica… Mai mult

Stiri

USR-PLUS își anunță prioritățile pentru cazul că PSD va fi înlăturat de la guvernare

Alexandra Pele

Dacian Cioloș, reprezentantul alianței USR-PLUS care ar viza funcția de premier dacă alianța ar ajunge la guvernare, a prezentat duminică un document cu măsurile urgente… Mai mult