Guvernul Emil Boc a anunțat săptămâna aceasta noi modificări ale Codului fiscal.De această dată, măsurile – care vor face obiectul unei Ordonanţe – vin să simplifice procedurile fiscale şi să ajute firmele în hăţişul birocraţiei.
Problema este că numai în ultuimii doi ani Codul Fiscal a fost modificat de şapte ori, ceea ce faca foarte imprevizibilă fiscalitatea: modificările trebuie făcute cu şase luni inainte de intrarea în vigoare a acestora.
În cei doi ani și jumătate de când este la Putere, în materie de fiscalitate, Guvernul Boc a pendulat între impozitul minim aplicat firmelor – indiferent dacă sunt pe profit sau pierdere – și majorarea taxei pe valoarea adăugată, pe de-o parte, și scutiri de penalități și debirocratizări firave, pe de altă parte.
Antologia deciziilor fiscale 2009-2011:
Iulie 2009.
Se introduce impozitul minim pentru firme. Acest bir era de circa 1.500 de lei în 2009 şi 2.200 de lei în 2010. A fost eliminat de la 1 octombrie 2010, după ce a dus la desființarea a 200.000 de întreprinderi mici și mijlocii, dar și la colectarea a peste un miliard de lei la bugetul de stat.
1 octombrie 2009:
Neimpozitarea profitului reinvestit.
7 octombrie 2009:
Începând cu anul 2010, nu se mai accizează produsele de lux: confecţiile din blănuri naturale, articolele din cristal, bijuteriile din aur şi platină, iahturile, armele de vânătoare.
Ianuarie 2010:
Eliminarea impozitului de 3% pentru microîntreprinderi. Acești contribuabili intră din ianuarie 2010 pe impozit pe profit, de 16%.
28 iunie 2010:
Majorarea TVA de la 19% la 24% de la 1 iulie. Majorarea de TVA intră în vigoare la două zile de la adoptare, printr-o derogare de la Legea 571/2003, privind Codul Fiscal, care prevede, la art. IV, alin 2, că ”orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege”. Mărirea TVA a fost decisă după ce Curtea Constituțonală a respins tăierea tuturor pensiilor cu 15%.
23 iunie 2010:
- Se impozitează, de la 1 iulie 2010, tichetele de masă, de vacanţă, tichetele-cadou şi cele de creşă, prin includerea contravalorii acestora în veniturile salariale. Guvernul își propunea atunci să câștige la buget, în șase luni, 345 milioane lei pentru tichetele de masă, 45 milioane de lei pentru tichetele-cadou, 1,7 milioane de lei pentru tichetele de vacanţă şi 1.000 de lei pentru tichetele de creşă.
- Sunt impozitate plăţile compensatorii acordate conform legii. Câștig dorit la buget pe 6 luni: 1,1 milioane lei.
- cotele de cheltuială forfetară acordată la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală sunt reduse de la 40% la 20% iar în cazul veniturilor de această natură provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală – de la 50% la 25%. Câștiguri la buget, estimate pe șase luni: 10,5 milioane lei.
- Cota de impozitare pentru câştigurile din jocurile de noroc este unificată la 25%: Venituri prognozate atunci de guvern a fi încasate la buget, în șase luni: 3,5 milioane lei.
August 2011:
- Depunerea trimestrială a declaraţiei unice în loc de depunerea lunară a acesteia de către firmele mici, care au sub trei angajaţi într-un an şi cifră de afaceri de până la 100 de mii de euro.
- Scutirea de la plata penalităţilor de întârziere a firmelor care îşi achită până în 31 decembrie 2011 datoria principală şi dobânda aferentă acesteia.
- Modificarea ordinii de stingere a obligaţiilor fiscale în sensul stingerii cu prioritate a tuturor obligaţiilor principale, în ordinea vechimii acestora, şi apoi a accesoriilor, în ordinea vechimii acestora, pentru a se evita acumularea de noi datorii în sarcina contribuabilului.
- Firmele care au datorii la stat, dar la care și statul are datorii tot în același cuantum cel puțin vor putea participa la licitațiile publice.