marți

16 iulie, 2024

2 februarie, 2024

Un start-up american dezvoltă un serviciu de știri cu persoane generate de Inteligența Artificală care prezintă știri generate la rândul lor de AI, scrie BBC, care se întreabă ce încredere le va inspira acest program telespectatorilor?

Într-un videoclip de 22 de minute postat pe rețelele de socializare, mai multe prezentatoare stau în fața camerei și parcurg știrile zilei. Niciuna dintre ele nu este o persoană reală, ci sunt generate de inteligența artificială (AI), scrie BBC.

Videoclipul este produs de Channel 1, cu sediul în Los Angeles, un start-up creat de antreprenorii Adam Mosam și Scott Zabielski, care va lansa mai târziu în acest an știri generate de inteligența artificială pe un canal TV de streaming. „Este o ocazie foarte interesantă de a îmbunătăți experiența utilizatorului în ceea ce privește știrile”, spune Mosam.


Channel 1 este cea mai recentă demonstrație a prezentatorilor de știri generaţi pe inteligența artificială din întreaga lume, dar astfel de experimente au mai fost produse.

În Kuweit, o persoană generată de inteligența artificială pe nume Fedha a trecut prin titlurile pentru Kuweit News. Hermes a prezentat știrea în mai 2023 pentru postul de stat grec ERT.

De asemenea, radiodifuzorul sud-coreean SBS a predat prezentarea știrilor lui Zae-In, un deepfake generat de AI, iar alte experimente au mai fost aplicate în India și Taiwan.

Vor avea încredere telespectatorii în știri prezentate de AI, nu de oameni?

Se naşte însă întrebarea: vor avea spectatorii încredere în știrile furnizate de AI, mai degrabă decât în ​​oameni?


Încrederea în vedetele care prezintă știrile a scăzut la un minim istoric, potrivit unui sondaj realizat de celebra companie Ipsos. Doar 42% din telespectatorii din Marea Britanie au încredere în cititorii de știri TV, în scădere cu 16 puncte procentuale într-un an.

Influența parasocială

Scepticismul față de prezentatorii de știri ca arbitri independenți ai adevărului este un fenomen modern neobișnuit, mulți oameni alegând să-și primească știrile de la creatori de conținut sau de la influenceri. Aceste vedete din rețelele sociale folosesc o conexiune cu publicul lor numită influență parasocială.

Descoperite pentru prima dată în anii 1950 de academicieni de la Universitatea din Chicago, relațiile para-sociale au fost definite ca fiind convingerea că telespectatorii emisiunilor de știri nocturne ale vremii credeau că vedeta TV din spatele ecranului le vorbea direct lor prin intermediul camerei. Prezentatorii de știri au devenit mai mult decât jurnalişti – erau prieteni, primiți în sufrageria de acasă.

Influencerii din rețelele sociale au adoptat același format și au realizat o conexiune personală cu mare succes.

„Este interesant cum a evoluat eticheta „parasocial” de la descrierea afinității pe care indivizii o pot simți cu prezentatorii de știri aflați la distanță”, spune Christine H Tran, care studiază platformele digitale la Universitatea din Toronto. „Poți fi într-o relație parasocială cu un reporter sau cu un streamer de știri Twitch”, spune ea, referindu-se la serviciul de streaming video în direct. „Dar poți, aparent, să fii și într-o relație parasocială cu un YouTuber, un cântăreț și un cuplu de pe Instagram.”

Consumatorii de știri nu mai caută imparțialitatea

Dar dacă AI poate replica conexiunea personală este mai puțin sigur. „Nu vei avea niciodată aceeași conexiune cu o IA pe care o ai cu o altă ființă umană”, admite Adam Mosam. El susține însă că oamenii nu mai caută imparțialitate. „Nu facem asta pentru că credem că un robot face o treabă mai bună decât un om. Este ridicol”.

„Vor inspira personalitățile AI aceeași para-socialitate dacă emisiunile lor sunt etichetate drept „conținut AI” și spectatorii știu că nu există viață personală în afara ecranului?” se întreabă cercetătorii.

Oamenii nu pot dispărea cu totul din televiziune

Channel 1 și NewsGPT, care își arogă statul de primul canal de știri din lume generat în întregime de AI, ridică o nouă întrebare: este posibil să scoatem total umanul din proces?

În prezent, Channel 1 are circa 12 angajați care lucrează la verificarea scripturilor generate de AI și la selectarea poveștilor care ar trebui să fie acoperite. Mosan spune că există un proces în 13 pași pe care Canalul 1 îl parcurge pentru fiecare poveste înainte de a fi difuzat, pentru a se asigura că nu vor apărea probleme legate de IA generativă.

Compania din spatele ei va angaja și un redactor-șef, la începutul anului viitor.

A fi capabil să găsească evenimente demne de știri este un alt element cu care AI se poate lupta, sunt de acord Mosan și Newman. Episodul de testare al Canalului 1 s-a bazat în mare măsură pe poveștile și pe imaginile filmate de jurnaliști umani. „Fără acele surse nu văd cu adevărat cum pot face asta”, spune Newman. „Dacă acea materie primă nu este acolo, atunci AI nu are nimic la care să lucreze”.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: