marți

16 iulie, 2024

ce este un formatori de piață

27 august, 2023

Din acest ghid vei afla ce este un formator de piață și care este rolul pe care acesta îl joacă pe piețele de capital.

Ce este un market maker

Termenul de formator de piață („market maker” în limba engleză) se referă la o firmă sau la o persoană care afișează în mod activ cotații de preț bid și ask pentru aceeași valoare mobiliară, cu scopul de a-i determina de investitori să tranzacționeze instrumentul financiar respectiv, crescându-i astfel lichiditatea, se arată într-un ghid realizat de publicația investopedia.com.

Pe piețele de capital există numeroși actori: bursele de valori, corporațiile, traderii, investitorii și formatorii de piață. Fiecare dintre acești actori are un rol diferit:

  • companiile își oferă acțiunile pe piață;
  • bursele de valori reprezintă locul unde au loc tranzacțiile de vânzare și cumpărare;
  • traderii și investitorii vând și cumpără titluri de capital;
  • formatorii de piață furnizează prețuri bid și ask pentru a conferi lichiditate pieței.

Ce înseamnă preț bid și ask


Înainte de a explica în detaliu ce este un formator de piață trebuie să explicăm ce înseamnă preț ask, preț bid, precum și spread.

Prețul bid, numit și „preț oferit” sau „preț de ofertă”, este cel mai mare preț pe care un cumpărător (ofertantul) este dispus să-l plătească pentru un anumit titlu de capital vândut pe piață.

În schimb, prețul ask, numit și „preț cerut”, este cel mai mic preț pe care vânzătorul unor valori mobiliare este dispus să îl accepte pentru respectivele instrumente financiare.

De regulă, prețul ask este mai mare decât prețul bid. Diferența dintre ask și bid se numește spread.

Ce este un formator de piață – definiția ASF


Conform Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), un formator de piaţă este o S.S.I.F. (adică o societate de servicii de investiții financiare) care este prezentă în mod continuu pe piaţă pentru a tranzacţiona pe cont propriu şi care se comportă ca un vânzător sau cumpărător de instrumente financiare, angajând propriul capital, la preţurile afişate de aceasta.

În Buletinul ASF privind activitatea instituției în perioada 06.03.2023 – 10.03.2023 se arată că un formator de piață este „un Participant care se angajează să mențină lichiditatea pentru un instrument financiar tranzacționat în cadrul BRM-SMT, utilizând propriul capital, prin introducerea și menținerea de oferte ferme de cumpărare și vânzare în nume propriu, precum și să încheie tranzacții pe baza acestora în perioada de timp în care Participantul respectiv deține această calitate.”

„Sistemul de tranzacționare al BRM-SMT permite tranzacționarea algoritmică și prezența Formatorilor de Piață și a Market-Makerilor în procesul de formare liberă a prețului”, se mai arată în document.

Ce este un formator de piață și cum face profit

După cum se arată în ghidul realizat de investopedia.com, formatorii de piață conferă lichiditate și profunzime pieței. Ei fac profit datorită diferenței dintre prețurile ask și bid, numită spread. Formatorii de piață sunt astfel compensați pentru riscul de a deține anumite active deoarece valoarea unui titlu de capital poate scădea între momentul cumpărării acelui titlu și vânzarea sa către un alt cumpărător.

Astfel, ei percep de regulă spread-ul pentru fiecare titlu de valoare de care se ocupă. De exemplu, atunci când un investitor caută acțiuni la o anumită companie folosind o firmă de brokeraj, el poate observa că acțiunea are un preț bid de 100 de dolari și un preț ask și 100,05 dolari. Acest fapt înseamnă că brokerul cumpără acțiunea la 100 de dolari, iar apoi o vinde potențialilor cumpărători cu 100,05 dolari, se arată într-un exemplu oferit de investopedia.com.

Datorită volumelor mari de titluri de capital tranzacționate, chiar și un spread mic poate duce la profituri zilnice foarte mari.

Fiecare formator de piață afișează cotațiile de cumpărare și de vânzare pentru un anumit număr de acțiuni. Odată ce formatorul de piață primește un ordin (o comandă / o cerere) de la un cumpărător, el vinde imediat acțiunile disponibile și finalizează comanda.

ce este un formatori de piață
Foto: geralt / pixabay.com

Ce este un formator de piață și cine sunt market makerii

Așadar, un formator de piață este un participant individual sau o firmă membră a unei burse care cumpără și vinde valori mobiliare pe cont propriu. Potrivit sursei citate, casele de brokeraj reprezintă cel mai întâlnit tip de formatori de piață, oferind soluții de cumpărare și de vânzare pentru investitori.

Deși există și formatori de piață individuali, marea majoritate a formatorilor de piață lucrează în numele unor instituții mari tocmai datorită volumului mare de titluri de valoare necesare pentru a facilita vânzarea și cumpărarea de instrumente financiare.

Potrivit NASDAQ, a doua cea mai mare bursă de valori din New York, SUA, un formator de piață este o firmă membră a bursei ce cumpără și vinde titluri de valoare la prețurile pe care le afișează în NASDAQ, pe cont propriu (în acest caz tranzacțiile se numesc tranzacții principale) sau în contul clienților (numite tranzacții de agenție).

Câțiva dintre cei mai importanți formatori de piață din New York sunt credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, KCG Americas sau Timber Hall.

Ce este un formator de piață și ce obligații are

Un formator de piață trebuie să se angajeze să coteze în mod continuu prețurile la care va cumpăra și la care va vinde titlurile de capital. Totodată, creatorii de piață trebuie să specifice volumul de titluri de valoare pe care sunt dispuși să-l tranzacționeze, mai notează investopedia.com.

Formatorii de piață trebuie să respecte aceste reguli în orice moment, indiferent de perspectivele pieței. Chiar și când piețele devin volatile, formatorii de piață trebuie să rămână disciplinați pentru a continua să faciliteze tranzacțiile fără probleme, mai notează sursa citată.

Formatorii de piață trebuie să opereze în conformitate cu regulile de funcționare ale unei burse de valori, care sunt aprobate de autoritățile de reglementare a valorilor mobiliare dintr-o anumită țară. În România, instituția responsabilă este Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Foto: geralt / geralt / pixabay.com

Dacă acest articol despre ce este un formator de piață ți s-a părut util, atunci te-ar putea interesa și:

Ce înseamnă preț ask. Ghid explicativ în 6 pași
Ce înseamnă preț bid la bursă. Diferența față de prețul ask
Ce înseamnă spread la bursă. Diferența dintre prețul bid și ask

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: