vineri

19 aprilie, 2024

ce este plasamentul privat

13 mai, 2023

Din acest ghid vei afla ce este plasamentul privat, ce presupune acesta, și care sunt avantajele și dezavantajele sale.

Plasament privat versus listare la bursă

Plasamentul privat reprezintă o vânzare de acțiuni sau de obligațiuni către investitori și instituții preselectate, nu către publicul larg pe piața liberă (la bursă), se arată într-un ghid realizat de investopedia.com.

Pentru o companie care dorește să strângă mai mult capital, plasamentul privat reprezintă o alternativă la oferta publică inițială, prin care entitatea se listează la bursă.


De regulă, investitorii invitați să participe la programe de plasament privat sunt persoane fizice bogate, investitori individuali calificați, bănci, instituții financiare, fonduri mutuale, companii de asigurări, fonduri de pensii sau corporații.

Ce este plasamentul privat și care sunt avantajele sale

Plasamentele private sunt frecvente în cazul start-up-urilor, deoarece le permit companiilor noi să obțină banii de care au nevoie pentru a crește înainte de a se lista la bursă.

Un alt avantaj este că, prin comparație cu vânzarea de titluri de capital pe piața liberă (la bursă), plasamentele private sunt mai puțin reglementate.

Totodată, o companie tânără poate rămâne o entitate privată (nu publică, adică listată la bursă), evitând astfel numeroasele reglementări și cerințe de transparență care urmează după listarea la bursă. Pe de altă parte, și companiile listate deja la bursă pot strânge capital prin plasamente private.


În plus, procesul de subscriere este mai rapid, iar compania obține mai repede finanțarea de care are nevoie.

ce este plasamentul privat
Foto: jarmoluk / pixabay.com

De asemenea, un plasament privat îi permite emitentului de titluri de capital să vândă valorile mobiliare unor investitori acreditați, cu experiență, care dispun de fonduri substanțiale și care înțeleg potențialele riscuri.

Ce este plasamentul privat și care sunt dezavantajele sale

În ceea ce privește dezavantajele plasamentului privat, unul dintre ele este acela că investitorii potriviți pot fi greu de găsit, se arată într-un ghid realizat de wallstreetmojo.com.

Un alt dezavantaj este că investitorii profesionali pot avea cerințe mult mai exigente, solicitând profituri și rezultate financiare ridicate.

Câți investitori participă la un plasament privat

Înțelegem mai bine ce este plasamentul privat dintr-un ghid realizat de Goldring, o societate de servicii de investiții finanaciare din România.

După arată sursa citată, plasamentul privat este o operațiune prin care se oferă spre cumpărare acțiuni sau obligațiuni ale unei companii, însă această operațiune se adresează unui număr maxim de 149 de potențiali investitori și se desfășoară în mod direct.

Limita de 149 de participanți este stabilită la nivel european. Totuși, trebuie menționat că această limită se referă numai la investitorii de retail. Un investitor de retail este o persoană fizică sau juridică ce cumpără / vinde titluri de capital în nume propriu. Investitorii de retail mai sunt numiți și investitori individuali (ne-instituționali)- ei nu sunt investitori profesionali.

În schimb, un investitor profesional are experienţa, cunoştinţele şi competenţa necesare pentru a lua propriile decizii de investiţii şi a evalua corect riscurile implicate (el are abilitatea de a evalua atât beneficiile, cât și riscurile unei oportunități de investiție).

Astfel, investitorii calificați (de tipul fondurilor de investiții, fondurilor de pensii sau diverși alți investitori instituționali) pot fi invitați într-un număr nelimitat la un plasament privat, mai arată sursa citată.

Cel mai adesea, potențialii investitori sunt instituții preselectate autorizate să opereze pe piețele financiare, și care se află sub reglementarea autorităților de supraveghere.

Ce este plasamentul privat – condițiile de confidențialitate

Plasamentul privat se desfășoară în condiții de confidențialitate a tranzacției. Accesul la plasamentele private este limitat, fiind în fond o ofertă care nu se adresează publicului larg, ci unui cadru restrâns de investitori, mai notează goldring.ro.

Investitorii invitați să participe la plasamentul privat primesc un document de prezentare a companiei, a poziției și a performanței economico-financiare, a obiectivelor investiționale și a prognozelor privind veniturile și cheltuielile, a ofertei propriu-zise și a condițiilor ei.

Exemple de plasament privat din România

Revenind la ce este plasamentul privat, iată și două exemple de astfel de plasamente (de obligațiuni, respectiv de acțiuni) realizate pe piața de capital din România.

În decembrie 2022, Bittnet (BNET), un grup de companii IT listate pe Piața Principală a Bursei de Valori București (după cum arătam mai sus, și companiile listate deja la bursă pot face plasamente private), a încheiat un plasament privat de obligațiuni corporative.

Plasamentul privat s-a desfășurat între 21 și 27 decembrie 2022, perioadă în care 53 de investitori au subscris 20.596 de obligațiuni denominate în euro. Oferta a fost suprasubscrisă, depășind pragul maxim vizat de 20.000 de obligațiuni și astfel a fost suplimentată.

Ce este plasamentul privat

La acea dată, compania a anunțat că a strâns capital în valoare de peste 1,9 milioane de euro prin acest plasament privat de obligațiuni. Obligațiunile au o valoare nominală de 100 de euro și o scadență de 42 de luni, rata dobânzii fiind de 9% pe an. Cuponul se va plăti trimestrial.

Compania a organizat acest plasament privat deoarece dorea să adune capital pentru finanțarea achiziționării pachetului de 70% din acțiunile Dataware Consulting SRL (Dataware), integrator IT&C de produse și servicii.

În perioada 17-25 octombrie 2022, Millenium Insurance broker (MIB) SA, broker de asigurare-reasigurare, a realizat un plasament privat, în urma căruia a emis și vândut către 42 de investitori (31 de persoane fizice și 11 persoane juridice) un număr de 347.587 de acțiuni ordinare, reprezentând 20% din numărul total de acțiuni.

Acțiunile cu o valoare nominală de 0,28 lei/acțiune au fost vândute cu un preț de tranzacționare de 12 lei/acțiune, diferența față de valoarea nominală reprezentând prima de emisiune.

Compania de brokeraj a strâns suma de 4,17 milioane de lei, bani pe care intenționa să-i folosească pentru dezvoltare.

Foto: qimono / jarmoluk / pixabay.com

Dacă acest articol despre ce este plasamentul privat ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:

Ce înseamnă private equity și ce sunt fondurile de capital privat

Ce este un investitor de retail. Diferența față de un investitor profesional

Ce este oferta publică inițială. 6 pași pentru a-ți lista compania la bursă

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: