ce este oferta publică inițială

22 februarie, 2023

Dacă ești interesat de listarea companiei tale la bursa de valori atunci este bine să știi ce este oferta publică inițială.

Oferta publică inițială („Initial Public Offering” – IPO în engleză) este una dintre modalitățile de listare la bursa de valori.

Companie privată versus companie publică

Oferta publică inițială se referă la procesul prin care o corporație privată oferă publicului pentru prima dată posibilitatea de a cumpăra acțiuni la bursă. IPO îi permite unei companii să strângă capital de la investitori publici, conform investopedia.com.


Prin acest proces, o companie privată devine companie publică. În acest context, sintagma „companie publică” nu se referă la o companie de stat, în care participarea guvernului este totală sau majoritară, ci definește o companie care este tranzacționată public și care oferă publicului larg posibilitatea de a deveni acționar (spre deosebire de o companie privată, nelistată, deținută de investitori privați).

Oferta publică inițială – etape

Revenind la ce este oferta publică inițială, specialiștii de la Bursa de Valori București (BVB) arată în ghidul „Oferta Publică Inițială și pașii acesteia” că IPO este cea mai populară metodă de a strânge capital, fiind un proces ce li se adresează tuturor investitorilor, mai mulți de 150, individuali și instituționali, dispuși să cumpere o participație mai mică sau mai mare.

Conform documentului, oferta trebuie să fie conformă cu legile din țara respectivă și cu practicile aplicabile în piață. IPO necesită anumite pregătiri.

Ce este prospectul de ofertă

Iată care sunt pașii pe care îi presupune oferta publică inițială, potrivit ghidului BVB:


1. Pregătirea ofertei publice inițiale

Pregătirile încep după luarea deciziei de a emite acțiuni (sau de a vinde acțiuni, în unele cazuri). Compania trebuie să își aleagă un intermediar sau un consultant autorizat care să o asiste în
procesul de listare la bursă.

Punctul central pe care se vor concentra compania și consultantul constă în pregătirea prospectului de ofertă. Compania se va transforma într-o societate pe acțiuni. De asemenea, trebuie stabilită dimensiunea părții din companie ce va fi vândută, precum și destinația fondurilor strânse.

Numit și prospect de emisiune, prospectul de ofertă este un document oficial de prezentare a ofertei şi a emitentului acţiunilor, se arată în „Ghidul emitentului de acțiuni și obligațiuni” realizat de BVB.

Ce este oferta publică inițială și ce conține prospectul

Iată câteva dintre elementele ce trebuie incluse în prospect:

– un rezumat succint realizat într-un limbaj non-tehnic, cu principalele caracteristici, riscuri aferente emitentului, entităţi ce garantează îndeplinirea obligaţiilor asumate de emitent, prezentarea firmelor şi persoanelor ce au participat la elaborarea prospectului;

– informaţii despre acţiunile puse în vânzare, drepturile conferite de acestea (dividende) etc;

– informaţii despre oferta publică (durată, derulare, distribuitori, alocare, preţul acţiunilor, numărul de acţiuni, listare ulterioară etc);

– informaţii despre emitent (date de identificare, natura activităţii, capital social, obligaţiuni, conducere, acţionari);

– activitatea emitentului (operaţiuni, performanţe economico – financiare, sedii, cercetare şi dezvoltare, proceduri judiciare, salariaţi, investiţii, surse de finanţare);

– situaţii contabile (raportări financiare, indicatori);

– informaţii referitoare la management, perspective viitoare, factori de risc.

2. Promovarea către investitori

În contextul discuției despre ce este oferta publică inițială și etapele sale trebuie precizat că al doilea pas se referă la informarea investitorilor instituționali cu privire la modelul de afaceri și mediul de piață al companiei care se listează la bursă.

Pentru oferte cu o valoare mai mare se recomandă realizarea unui raport de analiză despre companie și perspectivele sale, facilitând în acest fel luarea deciziilor de către investitori. Listarea companiei trebuie anunțată apoi în mass-media.

3. Aprobarea și publicarea prospectului

Prospectul de ofertă trebuie să fie aprobat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Durata procesului depinde de timpul necesar pentru finalizarea investigațiilor conexe cu privire la istoricul financiar al companiei. La final, prospectul de ofertă este aprobat de ASF printr-o decizie oficială.

ce este oferta publică inițială
Foto: sergeitokmakov / pixabay.com

Ce este oferta publică inițială – întâlniri cu investitorii

4. Roadshow și bookbuilding

Un roadshow reprezintă o serie de întâlniri ținute de managementul emitentului cu investitori instituționali pentru a prezenta compania, cu scopul de a genera interes pentru IPO.

Procesul de bookbuilding este realizat de bookrunner, care evaluează cererea investitorilor instituționali pentru acțiunile companiei. Bookbuilding-ul se realizează cu scopul de a optimiza prețul de emisiune și mărimea finală a ofertei, în vederea maximizării veniturilor din emisiune și a cererii investitorilor în condiții de piață date.

„Complexitatea roadshow-ului și a bookbuilding-ului depind într-o măsură foarte mare de mărimea ofertei. De exemplu, este posibil ca marii investitori instituționali să nu fie foarte interesați de o companie cu un free-float de 1 milion de euro, însă un free-float de 10-15 milioane de euro le va stârni sigur interesul”, se arată în ghidul „Oferta Publică Inițială și pașii acesteia”.

Ce este oferta publică inițială – ghid

5. Subscrierea și alocarea acțiunilor

Investitorii individuali pot subscrie cu ajutorul brokerilor lor, în termenul specificat în prospect și în conformitate cu regulile stabilite de brokerul lor.

În funcție de structura tranzacțiilor convenită de emitent și de broker, în unele cazuri investitorii individuali pot plasa ordine pentru acțiuni în timpul procesului de bookbuilding, înainte de stabilirea prețului final. Într-un astfel de caz, investitorii individuali vor cunoaște doar limita superioară a intervalului de prețuri. În cazul în care apare ulterior o anexă la prospect, aceștia au posibilitatea, în anumite condiții, să renunțe la ordinele plasate (fără alte consecințe juridice).

Această etapă din IPO are la rândul ei mai mulți pași:

A. Subscrierea investitorilor instituționali și individuali

Investitorii își plasează ofertele cu ajutorul formularelor de subscriere. Perioadele de subscriere pot varia în funcție de tranșe și de structura ofertei, fără a depăși 10 zile lucrătoare. Investitorii instituționali vor efectua subscrierile în conformitate cu declarațiile prezentate în timpul bookbuilding-ului, iar investitorii individuali subscriu conform detaliilor din prospect.

Ce este oferta publică inițială – alocarea acțiunilor

B. Alocarea acțiunilor și decontarea IPO-ului

După colectarea plăților datorate pentru acțiuni și stabilirea prețului final, acțiunile sunt alocate investitorilor instituționali și individuali. Dacă oferta către investitorii individuali este suprasubscrisă, atunci alocările sunt reduse proporțional și sumele plătite în plus sunt returnate investitorilor. O rată ridicată a reducerii reflectă un interes puternic față de IPO în rândul investitorilor individuali.

C. Înregistrarea și alocarea acțiunilor

Pentru admiterea la tranzacționare și listarea la BVB, Depozitarul Central trebuie să înregistreze aceste acțiuni în sistemul său.

D. Admiterea la tranzacționare pe BVB

După înregistrarea acțiunilor de către Depozitarul Central, societatea solicită BVB admiterea acțiunilor la tranzacționare și listarea acestora. Acțiunile pot fi admise la tranzacționarea pe Piața Principală pe baza hotărârii Comisiei de Admitere la Tranzacționare și Consiliului de Administrație al BVB .

6. Prima zi de tranzacționare la BVB

Emitentul va solicita admiterea acțiunilor sale la tranzacționare la BVB. Consiliul de Administrație al BVB, după examinarea cererii de listare a emitentului și în cazul în care emitentul îndeplinește cerințele stipulate în legile aplicabile și în regulile BVB, adoptă o hotărâre pentru a admite acțiunile emitentului la tranzacționarea bursieră și pentru a stabili prima zi de tranzacționare.

Foto: sergeitokmakov / sergeitokmakov / pixabay.com

Dacă acest articol despre ce este oferta publică inițială ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:

Condiții listare BVB. Ghid pentru Piața Reglementată și Piața AeRO

Avantajele listării la bursă. 13 beneficii pentru companiile cotate

Ce sunt instrumentele finaciare derivate. 4 tipuri de derivate

Ce este Piața AeRO. Deosebiri față de Piața Reglementată de la BVB

Strategii de investiții la bursă. 5 metode ca să devii un trader de succes

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: