vineri

26 aprilie, 2024

8 noiembrie, 2015

economie-competitivitateCel mai competitiv sector al economiei din România este cel al serviciilor IT şi de consultanţă, urmat de serviciile de arhitectură. La polul opus se află producţia şi comercializarea de ciment şi serviciile notariale, reiese din raportul anual publicat de Consiliul Concurenţei la finele acestei săptămâni.

Inclinarea ramurilor economice spre concurenţă a fost măsurată cu ajutorul unui indicator numit Indicele agregat de Presiune Concurențială (IAPC), care măsoară predispoziţia sectorului către concurenţă, respectiv gradul în care acestea se apropie de o situaţie ideală.

Industriile cu cea mai scăzută presiune concurenţială sunt caracterizate de bariere ridicate la intrare şi de lipsa proceselor inovative. Totodată, aceste ramuri ale economiei au un grad de concentrare ridicat şi nu există concurenţi „rebeli”, respectiv companii care se remarcă prin prisma unor aspecte ce ţin de inovație, de costuri, de procese sau de modele de afaceri.


Pe de altă parte, domeniul IT poate reprezenta un etalon în ceea ce priveşte presiunea concurenţială.

Intrarea pe piaţă este facilă şi există stimulente, numărul de concurenţi este ridicat, gradul de concentrare este redus, procesele inovative au o importanță deosebită iar concurenții „rebeli” sunt foarte activi.

Serviciile de arhitectură, producția de medicamente, distribuția de autovehicule și de piese de schimb pentru autovehicule prezintă și ele importante trăsături pro-competitive.

iapc
(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Evoluția concurenței în ultimii ani

În perioada 2013-2015 se remarcă o scădere mai accentuată a indicelui de concurenţă în cazul distribuţiei de autovehicule. Aceasta este determinată de aparenta înăsprire a condiţiilor de acces pe piaţă, de continuarea procesului de aliniere a preţurilor la nivelul altor ţări din regiune, coroborată cu uşoara creştere a profitabilităţii acestui sector, dar şi de aparenta limitare a investiţiilor în activităţi de marketing şi comunicare la nivelul industriei.


O reducere a valorii IAPC se poate observa şi în zona asigurărilor: asigurări facultative auto, -1,9%; asigurări de viață, -1,3%; asigurare de răspundere civilă auto, -0,4%. Consiliul Concurenţei a declanşat recent o investigaţie privind posibila încălcare a legislaţiei de către unele societăţi de asigurare şi organizaţia profesională a pieţei de asigurări.

Indicatorii pe baza cărora a fost calculat IAPC sunt :

  • absenţa barierelor la intrarea pe piaţă (costuri fixe ridicate, rețele, avize sau autorizații, puterea mărcii, reglementări, importanța reputației etc.),
  • numărul de firme active,
  • gradul de concentrare,
  • gradul de inovare,
  • gradul de transparenţă,
  • elasticitatea cererii în funcţie de preţ,
  • omogenitatea produsului,
  • existenţa şi impactul asociaţiilor de afaceri/patronate,
  • simetria cotelor de piaţă,
  • existenţa unor legături structurale,
  • simetria costurilor,
  • investiţii în marketing şi comunicare,
  • existenţa unor concurenţi „rebeli” (concurenți atipici din mai multe puncte de vedere: inovație, costuri, procese, modele de afaceri etc),
  • rata de creştere a pieţei,
  • fluctuaţiile cererii agregate,
  • puterea de negociere a cumpărătorilor,
  • stabilitatea cotelor de piaţă,
  • contactul pe mai multe pieţe,
  • profitabilitatea,
  • nivelul general al preţului raportat la alte ţări.

Expert OCDE: Competiţia înseamnă preţuri mai mici, calitate mai mare şi creştere economică

Competiţia înseamnă, în general, preţuri mai mici pentru consumatori, dar şi o calitate superioară a produselor şi serviciilor oferite, a arătat Michael Saller, expert al diviziei de concurenţă din cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) la o conferinţă de specialitate organizată la finele săptămânii.

Expertul a atras atenţia că industriile competitive înregistrează rate mai mari de creştere decât industriile puternic reglementate. De asemenea, din analizele OCDE reiese că revizuirea reglementărilor şi legislaţiei în domeniul competitivităţii poate duce la consolidarea creşterii economice. Spre exemplu, Australia a reuşit să adauge 3% din PIB la creşterea economică doar prin revizuirea legislaţiei care îngreuna competiţia.

„Creşterea competiţiei îi ajută pe consumatori prin preţuri mai mici, dar ajută şi economia care înregistrează rate de creştere mai mari. De asemenea, mai multă competiţie îi ajută mai mult pe consumatorii cu venituri mai mici decât pe bogaţi”, a precizat Michael Saller.

Expertul OCDE a arătat că, de cele mai multe ori, competiţia este restrânsă de comportamentul de cartel al companiilor, dar şi de barierele legislative.

Preţurile sunt cu 10-20 la sută mai mari pe pieţele unde funcţionează carteluri. Aceleaşi efecte pot fi, însă, generate şi de legislaţie, de reglementări„, a adăugat Michael Saller.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: