joi

18 aprilie, 2024

1 mai, 2020

O ”armată” compusă din cinci state europene se mobilizează împotriva unor elemente-cheie din Planul european de revenire economică promis de președintele Comisiei Europeme.

Ursula von der Leyen a anunțat la începutul săptămânii că va propune ca majoritatea fondurilor care să susțină repornirea economiilor europene să provină din credite obținute de către Comisia Europeană, în baza garanțiilor oferite de statele membre prin creșterea procentului contribuțiilor naționale la bugetul UE la 2% din Venitul Național Brut.

Președintele Comisiei a mai spus că mare parte a acestui fond de revenire va merge către țările cele mai afectate de coronavirus (Italia și Spania) și care nu dețin suficient spațiu fiscal de manevră.


Deși Comisia nu a prezentat o propunere oficială privind modul de constituire al fondului, Politico scrie că principiile enunțate de președintele Comisiei sunt privite cu scepticism la Berlin, Viena, Stockholm, Helsinki și Haga, punând în evidență încă o dată fisura între Nord și Sud în materie de solidaritate financiară.

Ursula Von der Leyen anunța că fondul de revenire economică, care în estimările președintelui Comisiei ar urma să genereze investiții de cel puțin 1 trilion euro, va fi un mix de granturi și credite.

(Citiți și: ”Combinația Coronavirus-Green Deal ar urma să crească contribuțiile statelor la bugetul UE la 2% din Venitul Național Brut”)

Obiecțiile Nordului, cererile Sudului

Principala obiecție a celor 5 state (Germania, Olanda, Austria, Suedia și Finlanda) este legată de mecanismul de rambursare al creditelor obținute din piață, dacă banii împrumutați de Comisie sunt pur și simplu dați statelor sub formă de ajutor nerambursabil.

Următoarea obiecție ține de legalitatea inițiativei: potrivit tratatelor europene, cheltuielile bugetului multianual UE nu pot sub nicio formă să depășească veniturile acestuia, or singura soluție legală ar fi obținerea unui credit cu dobândă zero.

Nu este însă foarte clar dacă o contribuție mai mare la buget ar putea să acopere suma de 1,5 trilioane euro, avansată de statele din sud ca fiind necesară pentru redresare economică.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Batalia pentru bani din cadrul tarilor UE a fost si ramine pe „principiile” diferite ale Sudului consumator, fata de cele ale Nordului contributor, daca putem denumi ceva „principial” in a primi si consuma fara a restuitui banii cuiva!
    Tarile contributoare nu pot fi de acord ca „finantarea relansarii economice europene” sa fie pe principiul sudic, al primirii si consumului resurselor finaciare comunitare de umplere a „gaurile negre” ale risipei sociale sau nefunctionalitatii economice si institutionale sudice.
    Este evidenta logica, ca beneficiarii de bani sa imbunatateasca spatiul economic si institutional propriu, incit sa beneficieze de dezvoltarea economica si industriala, care apoi sa asigure restituirea resurselor oferite cu titlu de imprumut!Probabil ca modul in care se vor acorda banii de iesire din criza vor urma atit criteriul (economic) de restituire cit si de „solidaritate” – pentru o parte din bani, din necesitatea de a evita majorarea fisurilor dintre Nord si Sud si a nu periclita stabilitatea monedei Euro.Este putin pobabil ca banii sa fie acordati doar intr-un mod sau altul din cele aratate, adica pe baza unor „analize de caz” a stariilor economice, pentru a evita orice disensiuni care pot conduce la controverse extreme!Restul sint probleme tehnice-contabile rezolvabile…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Batalia pentru bani din cadrul tarilor UE a fost si ramine pe „principiile” diferite ale Sudului consumator, fata de cele ale Nordului contributor, daca putem denumi ceva „principial” in a primi si consuma fara a restuitui banii cuiva!
    Tarile contributoare nu pot fi de acord ca „finantarea relansarii economice europene” sa fie pe principiul sudic, al primirii si consumului resurselor finaciare comunitare de umplere a „gaurile negre” ale risipei sociale sau nefunctionalitatii economice si institutionale sudice.
    Este evidenta logica, ca beneficiarii de bani sa imbunatateasca spatiul economic si institutional propriu, incit sa beneficieze de dezvoltarea economica si industriala, care apoi sa asigure restituirea resurselor oferite cu titlu de imprumut!Probabil ca modul in care se vor acorda banii de iesire din criza vor urma atit criteriul (economic) de restituire cit si de „solidaritate” – pentru o parte din bani, din necesitatea de a evita majorarea fisurilor dintre Nord si Sud si a nu periclita stabilitatea monedei Euro.Este putin pobabil ca banii sa fie acordati doar intr-un mod sau altul din cele aratate, adica pe baza unor „analize de caz” a stariilor economice, pentru a evita orice disensiuni care pot conduce la controverse extreme!Restul sint probleme tehnice-contabile rezolvabile…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: