Cel logic, cel politic, cel contabil – 3 răspunsuri la adevărata problemă a bugetului: majorarea arbitrară a pensiilor

de Marin Pana | 12.6.2017 .

Am făcut un efort de memorie şi am căutat să vedem care au fost angajamentele bugetare pentru anul în curs.

Luate direct de la sursă ele arată precum în tabelul de mai jos, unde aproape toate punctele au fost atinse, cu marea excepţie (explicabilă pentru că nu a trecut termenul impus) a majorării punctului de pensie.

După cum se vede, în raportul la legea bugetului pe 2017, votată în Parlament, nu se amintea nimic despre majorări de salarii pentru bugetari de la mijlocul anului 2017.

Majorările angajate pentru personalul din administraţia publică, sănătate şi educaţie par a se regăsi deja în practică, dacă ar fi să ne luăm după recentul comunicat al INS în care situaţia arată după cum urmează:

În schimb, pensionarii aşteaptă, pe bună dreptate, creşterea veniturilor de la mijlocul anului cu un 9% ( de la 917,50 lei punctual la 1.000 de lei, probabil pentru că era o sumă rotunda şi dădea bine în campania electorală) complet arbitrar şi în afara majorării legale amplificate (nu se ştie de ce tot prin rotunjire, dar spre în sus), de la 4,31% la 5% cu data de 1 ianuarie 2017.

De fapt, aceasta este adevărata problemă a bugetului general consolidat pe 2017. Sau pe 2018, sau pe 2019 şi tot aşa.

Un miliard de euro pe lună: și salariile din jurul lui

Potrivit datelor Casei Naţionale de Pensii Publice, în luna aprilie erau în plată 4.672.795 pensionari de asigurări sociale de stat care au beneficiat de suma de 4.585.755.643 lei, adică, întâmplător aproximativ 1 miliard de euro pe lună. Cam aceasta este factura pentru bugetul public ale cărui cheltuieli se duc în proporţie de o treime pe pensii şi doar mai puţin de un sfert ( deocamdată) pe salarii.

Dacă se aplică orientativ regula de trei simplă pentru sporul de bani oferiţi de la mijlocul anului pensionarilor, se obţine suma de circa 412,3 milioane de lei lunar, necesară pentru a urca pensia medie de la 981 lei la 1.069 lei.

Adică puţin peste cei 1.065 lei cât reprezintă salariul minim pe economie ( pentru care să producă minim cei 1.783 lei legali costul pentru angajator din care rezultă valoarea mediatizată public şi fictivă în practică de 1.450 lei). 1.065 de lei bani „în mână” la fel de neţi ca şi cei 1.069 de lei pentru pensionarii scutiţi (de un impozit care trebuia să fie pe venit şi nu pe sursa lui) până la 2.000 de lei.

Ce va însemna asta pentru bugetul public ? Pe cele şase luni rămase de plată până la finalul anului, se adună 2,47 miliarde lei, ceea ce va majora deficitul public (după cum se ştie, banii colectaţi din contribuţiile salariaţilor la bugetul asigurărilor sociale nu mai sunt suficienţi pentru plata pensiilor încă din 2007 şi au ajuns să acopere doar cam 70% din necesar, motiv pentru care diferenţa trebuie data de la bugetul de stat) cu 0,3% din PIB.

Sau 0,6% din PIB-ul anual, an de an de acum încolo ( şi în 2018, 2019, 2020 şi tot aşa) până când se va schimba ceva în modul de calcul a valorii punctului de pensie, deoarece e greu de crezut că indexarea pensiilor ( în care va fi inclusă etern majorarea arbitrară de la 1 iulie 2017).

Cel logic, cel politic, cel contabil: 3 răspunsuri la dilema creșterii pensiilor

Nu ne putem permite majorările de salarii pentru bugetari deoarece nu avem încasări suficiente la buget ( ele se situează undeva spre 5% în plus aproape de mijlocul anului 2017 faţă de cele 14% prevăzute destul de hazardat în legea bugetului) dar ne putem permite majorarea fără legătură cu performanţa economică a pensiilor ?

Răspunsul logic este evident şi scurt : NU.

Dar Răspunsul politic va fi unul lung şi avantajat de obligaţia asumată a de aplica deja celebra biblie a programului de guvernare.

Răspunsul contabil preluat după sursele oficiale dintr-un material al CECCAR (Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România) arată precum în graficul următor :

De ce trebuie să ne asumăm riscul trecerii tangente cu nivelul periculos de deficit de -3% din PIB, risc maxim în 2017 ( ceea ce explică multe) ? Mai ales atunci când aveam creştere economică şi puteam păstra lejer parametrii tot mai insistent ceruţi de nucleul dur al UE, pentru accederea la prima dintre vitezele UE care se prefigurează.

Şi de ce trebuia să facem praf obiectivul asumat de deficit structural de cel mult 1% din PIB ( acel MTO făcut faimos de cuplul Băsescu-Ponta, unde chiar cel din urmă nu părea să conştientizeze ce obiectiv extrem de preţios pentru stabilitatea economică reuşise propriul guvern) e greu de înţeles (în filme americane apare pe post de „death wish”, adică asumarea fără rost a unor riscuri mortale).

Mai ales dacă am pleca de la abordarea că ne-am cunoaşte şi interesul naţional nu doar buzunarele personale. Buzunare în care fericiţii beneficiari de majorări de la 1 iulie vor mai muta ceva sume din buzunarul drept în cel stâng ( pe calea subvenţiilor de la bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale) pentru a simţi cum le trec mai mulţi bani prin mână. Să vedem şi ce valoare reală vor mai avea aceşti bani în 2018, 2019 sau 2020.

Plus, cine va achita nota de plată în viitor

Se pare că nu vor fi copiii noştri ci chiar noi, când va trebui să ieşim la pensie şi se va descoperi, desigur brusc, că nu mai sunt resurse publice şi, oricum, mai luăm şi pensie privată. Ce-i drept niţel ciuntită (unii ar spune chiar naţionalizată parţial, pentru a suţine majorarea pensiilor aflate în plată în prezent) .

Oare cât o face 0,9% din salariu diferenţa între cei 6% cât ar fi trebuit să fie, tot potrivit unei legi adoptate de Parlament, şi cei 5,1% care se mai duc în prezent pentru constituirea acestei viitoare pensii private ? Se pune la majorarea arbitrară a pensiilor actuale sau, altfel spus, ne mai încadram în 3% deficit bugetar ? La anul, când vom avea nevoie de 0,6% din PIB în plus la cheltuieli pentru isprava de la 1 iulie 2017, ce facem, o ţinem tot aşa ?

Publicat la data de 12.6.2017 .

13 comentarii

  1. costica
    12.6.2017, 7:34 pm

    Stimate domnule Pana, articolul dumneavoastra lasa sa se inteleaga ca pensionarii ar face parte din categoria persoanelor platite de la bugetul statului. Si cum bugetul nu poate sustine in prezent nici o majorare de salarii, nici pensionarilor nu ar trebui sa li se mareasca pensiile.
    Logica articolului dumneavoastra este totalmente falsa si omite un mare adevar, respectiv ca fondul de pensii constituit dealungul anilor de munca de catre cetatenii acestei tari, a fost nationalizat in cu totul alte scopuri decat cel pentru care a fost constituit. Si drep consecinta acum li se spune pensionarilor ca nu sunt bani de pensii.
    Acesta este tristul adevar pe care aricolul dumneavoastra il trece sub tacere. O alta omisiune pe care o face articolul consta in aceea ca din totalul de 4.672.795 de pensionari, numai aproximativ 2,5 mil. reprezinta pensionari iesiti la pensie in baza legii pensiilor(leg.263/2010), adica cu un stadiu complect de cotizare de 35 de ani si limita da varsta de 65 de ani. Restul persoanelor considerate pensionari sunt asigurati sociali care nu au nimic in comun cu statutul de pensionar prevazut de lege.De aici trebuia sa plece analiza din articol.
    Concluzia pe care sunt convins ca o imbratisati si dumneavoastra este ca pensionarii NU SUNT SI NU AU FOST NICIODATA BUGETARI.

  2. liliana
    13.6.2017, 8:00 am

    Analiza dv. este superficiala si tendentioasa. Ar fi mai multe de spus dar ma rezum sa va spun ca Romania a semnat o conventie OIM prin care se obliga sa asigure un nivel minim al pensiei. Adica vreo 40% din salariul mediu brut care este calculat dupa un anumit algoritm. Daca luam ca referential salariul mediu brut stabilit prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, adica 3131 lei, pensia minima ar trebui sa fie undeva la 1250 de lei. Asta inseamna sa fii parte dintr-o comunitate, sa aderi la niste standarde minimale de securitate sociala si implicit sa-ti asumi niste angajamente. Deficitul bugetului de pensii are multe cauze si una din ele poate fi chiar proasta lui fundamentare, care necesita multa stiinta de carte. Nu e vorba doar de numar de pensionari ci de cuantumul pensiei care trebuie acoperita, de speranta de viata, de estimarea corecta a pensionarilor anticipate si tot asa. Interventia politicului in acest mecanism care ar trebuie sa functioneze ceas a determinat in buna masura deficitul – prin acordarea pensiilor speciale, sau favorizarea unor categorii de pensionari (cum s-a intamplat de-a lungul timpului prin modificarea legislatiei).

    • pehash
      13.6.2017, 8:48 am

      Poate sa semneze Romania 100 de conventii in care sa promita un politician vremelnic orice crede el ca-i va asigura voturile. Realitatea este ca raportul pensionari/salariati este mult prea mare. O pensie de 40% din salariul mediu brut inseamna ca aproape jumatate din munca salariatilor de azi se duce pe pensiile altora.

      • liliana
        13.6.2017, 10:15 am

        Conventiile nu le promite un politican sau altul. Iar cele ale Organizatiei Internationale a Muncii au in vedere niste drepturi fundamentale. Realitatea de care vorbiti este ceea ce credeti ca vedeti si intelegeti.

        • pehash
          13.6.2017, 12:47 pm

          Conventiile sunt semnate de un politician sau altul. Acei politicieni nu raspund direct pentru semnatura.

          Deci atunci cand se va ajunge la un raport 2 pensionari – 1 salariat, oricat v-ati chinui sa vedeti altfel realitatea, o pensie de 40% din salariul mediu brut va deveni matematic imposibila pentru ca deficitul fondului de pensii va fi prea mare.

  3. Mihai
    13.6.2017, 8:27 am

    Domnule Grosu,

    faptul ca-i dati dreptate primului comentator este bine. In schimb, nu comentati slabiciunile articolului. Mai mult, veniti cu acele trimiteri care nu rezolva dezavantajele la care sunt supusi pensionarii care au iesit la pensie la limita de varsta sau au muncit peste aceasta limita. Autorul ar fi trebuit sa puna accentul pe cresterea deficitului rezultat din pensiile speciale si pensiile “bolnavilor inchipuiti”, care descurajeaza ideea de a munci pana la limita de varstei de pensinare. In bugetul de pensii sunt bagati cu totii, si cei care platesc si cei care nu platesc.

    • pehash
      13.6.2017, 12:51 pm

      Degeaba numaram si renumaram pensionarii. Sunt cati sunt, nu poti sa-i omori, nu poti sa le mai tai pensiile celor care nu le merita (a avut grija CCR sa decida asta).
      Singura solutie directa este cresterea cresterea fortei de munca si, implicit, a bazei de impozitare. Indirect se pot promova si programe prin care pensionarii “tineri” sa poata opta pentru un job part-time cu care sa-si intregeasca veniturile. Ambele solutii se practica in vest, nu inventam noi roata.

      • Dee Dee
        14.6.2017, 11:46 am

        Pensionarii actuali sunt păcăliți din două direcții, virarea parțială a cotei către fondurile de pensii private, și prim implementarea pensiei minimie pentru persoane care n-au contribuit niciodată.
        Bugetul pentru pensii este mai mic decât cel al pensiilor speciale, o altă găselniță a clasei burgheze care și-a făcut de cap pe banii statului și în timpul vieții active.
        În vest se practică solidaritatea între generații. Cei care pretind plata pensiilor în funcție de investițiile făcute în urmă cu zeci de ani de către nu știu ce talentați mint în față.

      • Ghita Bizonu'
        15.6.2017, 8:17 am

        Insa favoritii ati au avut grija sa desfiinteze locurile de munca din Romania

  4. Kapital
    13.6.2017, 9:28 am

    Moral probabil ca e corecta majorarea, economic nu ne permitem. Aceasta crestere va fi astfel erodata de inflatia preconizata 4% la anul si de un curs de 5 lei/euro daca vom avea ratingul coborat la “junk”.

  5. Ștefan A.
    15.6.2017, 11:32 pm

    1- In Romania NU EXISTA pensi de stat contributive .

    Actualmente toate pensile sint calculate retributiv . Fara nici o legatura cu contributile REALE platite ( DACA au fost platite).
    Valoarea pensilor e strins legata de punctul de pensie (pentru palmasi) si garantata ca minim 80 % din ultimele venituri pentru pensionatii speciali.
    Adica in ambele cazuri pensia e legata de salariu si nu contributii . Exact definitia sistemului de pensi calculate retributiv.

    (In tarile dezvoltate UE , pensile sint calculate contributiv . Indiferent ca ai fost strungar , taran , general sau doctor . Curios , nu au probleme cu sistemele de pensi . Sint in echilibru)

    2- Virsta de pensionare in RO e printre cele mai scazute din intreaga UE . Sa nu uitam decretul FSN din 1990 care a permis obtinerea pensiei cu doar 15 ani vechime in munca .

    3- A urmat infintarea pensilor speciale de care beneficiaza toate structurile militarizate din Romania (sint cu gramada si in exces ) + magistratii.
    Cu aberatii gen maior pensionat la varsta de 40 de ani , judecator pensionat la varsta de doar 52 de ani .
    Virstele scazute de pensionare in acest capitol nu au impiedicat sa fie plina administratia de stat de pensionari speciali.
    (generali ajunsi ministri ai ministerului care le platea pensia speciala dar si salariul de ministru 🙂 ) CCR cu magistrati deja pensionati , secretari de stat , sefi de deconcentrate si primari, angajati ai primariilor, consiliilor judetene .

    4- Cu astfel de “succese” UNICAT EUROPEAN care au dus la cresterea masei de pensionati pina la triplicarea fata de ce era in RSR + modul clientelar de calculare a pensiei , efectele sint vizibile si au fost prevazute de ani de zile :
    A- Sistem de pensi falimentar. Statul adauga miliarde in fiecare an deoarece ce incaseaza prin CAS nu asigura plata integrala a pensilor .
    B- Media pensiei e extrem de scazuta . Ca sa dai la unii mult si din tinerete , trebuie sa dai putin la altii majoritari. + ca masa angajatilor platitori de CAS a scazut dramatic dupa 1989 .

    C- Se fuge ca dracul de tamaie in a accepta realitatea dureroasa ca un sistem de pensi retributiv (ca cel romanesc) e imposibil de sustinut pe o perioada lunga de timp . Cu agravantul ca emigrarea (se pleaca pe capete din “raiul ” romanesc) + legi cu dedicatie care scutesc intregi categorii de la plata CAS, umfla problemele pina vor exploda dureros pentru multi .

    E urgent necesara o reforma generalizata cu introducerea pensiei contributive (cum e in sistemul pensilor private) dar aici privilegiatii sistemului vor lupta cu toate fortele lor deoarece fiind scutiti de plata contributilor , ar trebui si exclusi de la obtinerea unei pensi . 🙂

    Un standard modern (model vestic) de pensionare cu doua posibilitati :
    – Varsta. La 65 de ani se obtine pensia.
    – Vechimea in munca. Cu 40 de ani de vechime in munca (dovedit cu contributii platite si nu state de salariu) se merge in pensie.

    Dar asta face rau la voturi , la stoarcerea sistemului conform doctrinei : “dupa noi potopul” .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Cam care ar fi costul în bani al circului politic. Cifrele concrete

Media pe primele cinci luni din 2017 a creditelor angajate de stat pe termen lung a fost de 3,85%, în timp ce pe ultimele...Citeste mai departe »

Marin Pana

Aritmetica ignoră criza politică / Deficitul comercial declanșează dezechilibrele: mica, dar riscanta lor listă

Deficitul comercial pe prima treime din 2017 a fost de 3,37 miliarde euro, cu peste 20% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cât a crescut costul forţei de muncă în 2017. Implicaţii, explicații

Costul orar al forţei de muncă s-a majorat deja pe acest an cu 18,20% brut în primul trimestru al lui 2017 faţă de aceeaşi...Citeste mai departe »

Marin Pana

Investiţiile în economie pe T1 din 2017 – sub nivelul din 2013. Problema: devierea creșterii dinspre producție spre consum

În trimestrul I 2017 investiţiile nete realizate în economia naţională au însumat 12.836,9 milioane lei, fiind în scădere cu 3,1%, comparativ cu trimestrul I...Citeste mai departe »

Marin Pana

Imaginea evoluţiei veniturilor românilor din ultimii 4 ani. Pe ce s-au dus banii economisiți la alimente

Veniturile lunare ale unei familii românești au crescut între anul 2013 și anul 2016 de la 2.559 lei la 2.945 lei (+15%), iar venitul...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Mai aproape de Statele Unite şi Germania. România s-a profilat corect. Păcat că acasă…

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Aflată ȋn campanie electorală, cu şanse reale de a obţine al patrulea mandat de cancelar, Angela Merkel se arată rezervată pe tema...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce Sorin Grindeanu încă nu a învățat ”programul de guvernare”

Cristian Grosu

Moto: ”Singurul care ştie acel program din scoarţă-n scoarţă sunt eu, dar şi Sevil Shhaideh a început să se uite şi la părţile la...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id