Anomaliile din strategia economică – așa cum se văd în execuția la 5 luni

de Marin Pana | 27.6.2017 .

Bugetul general consolidat a încheiat primele cinci luni din anul 2017 cu un deficit de -0,27% din PIB-ul estimat pentru anul în curs, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor.

Bilanţul finanţelor de stat s-a deteriorat cu aproape o jumătate de procent din PIB pe parcursul unei singure luni ( soldul era de +0,17% din PIB la finele lunii aprilie 2017).

Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, atât veniturile publice au crescut cu ceva mai mult de şapte miliarde de lei iar cheltuielile publice cu aproape nouă miliarde de lei.

De reţinut, însă, veniturile CURENTE s-au majorat cu doar 4,4%, mult sub ritmul înregistrat de veniturile totale (+7,9%). în timp ce cheltuielile CURENTE au avansat cu 11,3%, semnificativ peste ritmul de +4,4% consemnat pentru cheltuielile totale.

Astfel, dacă ne uităm la diferenţa de ritm de creştere între venituri şi cheltuieli per total nu se vede cine ştie ce diferenţă, dar dacă se face acelaşi lucru pe bază de venituri şi cheltuieli curente, decalajul se majorează de aproape cinci ori. Ceea ce arată că se conturează o problemă majoră de trend al asigurării cheltuielilor curente pe baza veniturilor curente.

„Doparea bugetară” s-a făcut pe calea creşterii puternice a salariilor din sectorul bugetar ( +18,1% la cheltuieli de personal, adică un ritm de două ori şi jumătate mai mare faţă de cel al creşterii veniturilor totale ale statului şi de aproape patru ori mai mare în raport cu ritmul de majorare a veniturilor curente) şi fără acoperire într-o creştere de productivitate care să fi avut loc în economia reală.

Dacă se selectează cele mai importante componente ale veniturilor bugetare, se poate vedea sintetic efectul politicilor economice prezentate în campania electorală şi implementate ulterior. Practic, s-a marşat pe o strategie mai mult decât discutabilă de taxare puternică a muncii şi reducerea taxării pe consum (în treacăt fie spus, nu tocmai de stânga din punct de vedere politic).

Rezultatul acestei combinaţii derulate pe primele cinci luni ale anului în curs a fost de aproape 2,8 miliarde de lei în plus la buget, adică circa 70% din creşterea veniturilor curente consemnată oficial la aproape 4 miliarde de lei.

Ceea ce nu ar fi fost o problemă dacă banii în cauză nu ar fi provenit în foarte mare măsură din majorările salariale acordate cu un plus de 19,1% în sectorul public, evident, fără nici o legătură cu productivitatea muncii. Mai precis, suma alocată în plus de stat pentru plata salariilor bugetarilor a fost de 4.391,7 milioane lei, din care o parte majoritară s-a întors pe calea contribuţiilor plătite la buget şi a TVA.

Aşadar, după cum se poate vedea, în loc de un miraculos pepetuum mobile (clar nerealizat din moment ce s-au băgat mai mulţi bani decât s-au scos, în lipsă de cuplaj cu activitatea economică internă care să preia cererea suplimentară de produse şi servicii), s-a redistribuit avuţia naţională dinspre sectorul privat spre cel de stat şi s-a slăbit moneda naţională, precum şi PIB-ul estimat pentru finalul anului în euro la un curs mediu de 4,49 lei/euro.

Simultan, taxarea majorărilor salariale oferite de stat pe sistemul plimbării mai multor bani dintr-un buzunar în altul a indus o creştere a gradului de acoperire la bugetele asigurărilor sociale (până la 76% şi în uşoară creştere de la începutul anului), cel al sănătăţii (ajuns la 90%) şi cel de şomaj ( trimis spre un neverosimil şi inutil 218% !).

Apropos, de megaexcedentul relativ al bugetului pentru şomaj, poate ar fi util să explice cineva de ce nu se majorează ceva mai consistent sumele plătite celor aflaţi temporar în lipsă de angajament şi/sau proporţia acestora în numărul total de şomeri, care s-a dus spre una din patru persoane care caută de lucru. Mai ales că indicatorii aferenţi bugetului de familie arată o concentrare clară a sărăciei în familiile de şomeri.

Cum se împacă deficitul de 505,7 milioane lei al Fondului naţional de asigurări sociale de sănătate cu creşterea salariilor şi pensiilor celor nu găsesc medicamente esenţiale sau nu au acces la îngrijire medicală (ceea ce ne- plasat deja pe primul loc în UE la decese evitabile) rămâne să ne explice viitorul implementator de strategii de guvernare.

Deficitul bugetului de stat a luat-o razna în luna mai

Pentru a sesiza dispunerea excedentelor şi deficitelor în bugetul general consolidat, am făcut o selecţie a principalelor componente ale acestuia. Faţă de datele comunicate la finele lui aprilie 2017, sare în ochi majorarea doar pe parcursul lunii mai 2017 a deficitului bugetului de stat de la şase miliarde lei la peste zece miliarde de lei, adică nu mai puţin de -1,27% din PIB estimat pentru anul în curs.

De reţinut şi faptul că, urmare directă a reducerilor de fiscalitate, ponderea veniturilor bugetului de stat în totalul finanţelor publice a coborât la doar 42%, în timp ce cheltuielile s-au situat la 52%. Astfel, se accentuează contrastul între resursele slăbite prin reducerile de fiscalitate şi obligaţiile asumate în plan social, ce caracterizează un soi de politică de stânga-dreapta.

Salarii şi protecţie socială, acordate peste posibilităţi

O selecţie a cheltuielilor efectuate în primele cinci luni ale anului arată o majorare exagerată a fondului de salarii, de peste trei ori mai mare în raport cu rezultatele economiei, precum şi un ritm de creştere prea mare a asistenţei sociale (10,1% faţă de 5,7% avans al PIB valoare semnal pentru trim. 1 2017) în raport cu posibilităţile rezultate din majorarea încasărilor bugetare.

În schimb, cheltuielile cu bunuri şi servicii, precum şi, mai ales, cheltuielile de capital au consemnat valori nominale negative faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Singura menţiune pozitivă se poate face în privinţa schimbării de trend pe segmentul proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă, revenite pe plus după sincopa din prima treime a anului (dar, de reţinut, în raport cu rezultatele nu tocmai bune ale fostului guvernul technocrat).

Publicat la data de 27.6.2017 .

5 comentarii

  1. EU - 74 - RON
    5.7.2017, 3:05 am

    La mai bine de 10 zile de la publicare, nu Nici măcar un cuvînt, ci Nici măcar o literă.Şi nu doar pe CdG, ci în întreaga presă.Deh, Deontologia salvează România, Informaţia e la putere şi Gargară cu Adevăr. E bine cel puţin că s-au trezit exigenţii de-acum doi ani, adormiţi anul trecut de Cuminţenia Pămîntului.Anul trecut,pe vremea asta, dădeai cu tunul să găseşti prin presă date despre execuţia bugetului. Noroc că au venit ăştia la Guvernare.

    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/trezorerie/Rapexec2016final.docx

    Prietenii ştiu de ce…Şi cînd te gîndeşti că, propunere de premier fiind, ne-a trecut Cioloş pe la ureche…Dar, deh, n-avem voie să scriem chiar despre orice…Dă rău la Poporeni!

    Lectură uşoară! Nu! Nu-i nici o gaură la veniturile la Buget…şi da! au crescut investiţiile statului…şi nu! nu a fost depăşit Deficitul de 3% şi da!…

    • Cristian Grosu
      5.7.2017, 8:37 am

      aveți foarte mare dreptate, cu 2 mici amendamente :

      1- linkul dvs. ne duce la datele pe care noi le-am scris încă din 2015 (deci nu Cioloș a fost glonțul) – ba chiar le-am și explicat pentru cei care nu au timp de termeni și subtilități ecomice – aici :

      http://cursdeguvernare.ro/cristian-grosu-inapoi-la-grecii-nostri-conjuratia-celor-7-astre-pe-2017.html

      propunerea dvs de link confirmă asta.

      2- investiții – da:
      și autostrăzile demolate tot la investiții sunt trecute – și vă asigur că sunt și alte trinsoane care pică la fiecare jumătate de an – atât că ele nu sunt atât de spectaculoase ca aia pe care o vedem mereu la televizor – așa, de-un exemplu.

      si tot aici : cât am cheltuit pe ”digitalizare”? – de fapt, cu cât am depășit miliardul de euro ? uitați și alte investiții :
      http://cursdeguvernare.ro/evaluarea-oecd-romania-stat-novice-in-materie-de-guvernare-digitala-comparatii-si-probleme.html

      tot ca exemplu firește – că dacă am face o listă cu 100 de astfel de investiții relevante am mai face un ziar…

      (și un al treilea amendament, nu off-topic: chiar vă credeam puțin mai serios și mai aplicat – aveți colegi chiar lucizi care știu ce se întâmplă și le e jenă și lor că sunt băgați în aceeași oală cu… . dar asta e..)

      • EU - 74 - RON
        5.7.2017, 10:01 am

        Să ştiţi că Opiniile dvs. nu mă interesează cîtuşi de puţin. Eu inserez link-uri cu referinţe în cifre. Şi nu tabele trunchiate pentru analfabeţi economici (oi fi şi eu printre ei, dar Lumina nu-mi prea vine de pe acest site).

        În plus de Stalinismul dvs. (da, al dvs. personal) (unul nici măcar contemporan bunicilor şi părinţilor noştri, ci unul de Ev Mediu dus cu mijloace adaptate zilei de azi, în care linşajul se produce cu mijloace moderne – vezi cazul Shhaideh în perioada Crăciunului) m-am convins în momentul în care l-aţi condamnat (!) definitiv (!!) şi cu executare (!!!) pe Ruşanu (Cum? Căutaţi la IT. Sau AiTi, dacă preferaţi. Adică ceva care poate, pînă la urmă îşi pierde mirosul fie chiar şi de usturoi, dar ale cărui urme rămîn.), în condiţiile în care era achitat (!) în primă instanţă – mai ieri şi definitiv – (!!) pentru că fapta nu există sau fapta nu e prevăzută de legea penală (!!!). Dar, bineînţeles că, atunci aţi scris pentru …Oiţe…sau Poporeni sau cum i-oţi crede dvs. pe oameni. Cum, în general, JURNALISMUL se manifestă prin SANCŢIONAREA abuzurilor autorităţilor şi nu trecerea lor sub tăcere şi bla-bla-bla…eh – de aici şi Eticheta.

        În comentariul meu de mai sus nu am scris despre cifre. Ci despre, he!, jURNALIŞTI! Da, ăia Deontologii…Ăia care ne oferă nouă, he!, Informaţii…

        • Cristian Grosu
          5.7.2017, 10:10 am

          Perfect, domnule:)
          acum sper că n-o să vă supărați dacă o să vă îndemn să vă întoarceți la vreo treabă, să restituiți țării ăsteia măcar 10% din cât o consumați și abuzați.
          Spor!
          (PS: și nu uitați linkurile de mai sus : ăla sunteți, alea sunteți! E tot ce știți să faceți fără să plătiți niciodată în vreun fel, nici cât o ființă omenească minim responsabilă. Linkurile, stimate decident.)

  2. ion din balon
    5.8.2017, 12:30 pm

    P$D-74-JAF

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

România – pe tobogan la venituri publice ca pondere în PIB: Cum consumi mai mult și trăiești mai prost

România s-a poziţionat în UE drept ţara cu cele mai mici venituri publice raportate la PIB iar în 2017 vom înregistra un nou record...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cea mai bizară, abruptă și mare creștere a costului muncii în UE: specificul trist al României

România s-a situat pe primul loc în UE la creşterea costului muncii în trimestrul doi 2017, la mare distanţă de următoarele state din clasament,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Prognoză caldă: creștere economică de minim 5% până în 2021, când salariul mediu ar urma să fie 700 de euro. ”Cuiele”: cursul euro și inflația

Creşterea economică a României ar urma să se păstreze mult peste pragul de 5% până în anul 2020 iar avansul în euro al PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Ratarea unei șanse istorice: execuția bugetară de la care pleacă rectificarea. Cum am blocat consolidarea

Bugetul general consolidat a înregistrat la finele primelor şapte luni din 2017 un deficit de 5,14 miliarde lei, sumă echivalentă cu 0,63% din PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Creșterea pe S1 și lista ei de probleme: nu puteţi produce voi pe cât de repede cheltuim noi

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 5,7% pe primul semestru din acest an față de aceeași perioadă...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română