Victor Ciorbea a transmis Comisiei juridice a Senatului o scrisoare în care susține că decizia CCR de neconstituționalitate a pensiei speciale a Avocatului Poporului este incorectă.
Este vorba despre legea ce urma să-i aducă Avocatului Poporului o pensie specială similară celei încasate de judecătorii CCR și despre care Curtea a spus miercuri parțial neconstituțională.
Reglementarea prevedea că Avocatul Poporului beneficiază de pensie calculată şi stabilită în aceleaşi condiţii cu cea a judecătorilor Curţii Constituţionale, dar CCR susține că se încalcă legea fundamentală prin această raportare a pensiei Avocatul Poporului la venitul unui judecător constituțional.
Reglementarea i-ar fi permis lui Victor Ciorbea să cumuleze pensia specială calculată astfel și salariul de Avocat al Poporului.
Legea a fost inițiată senatorului PSD Şerban Nicolae şi a deputaţilor PSD Florin Iordache şi Eugen Nicolicea, și a fost considerată o recompensă pentru Victor Ciorbea, cel care s-a dovedit de atâtea ori folositor coaliției de guvernare prin pasivitatea sa, adică refuzul de a ataca la CCR OUG-uri controversate.
În scrisoarea trimisă Comisiei juridice a Senatului, Victor Ciorbea invocă mai multe rapoarte ale Comisiei de la Veneția cu exemple de țări în care remunerația Avocatului Poporului este egală sau mai mare decât cea judecătorilor Curților Constituționale sau Supreme, potrivit scrisorii transmise de Victor Ciorbea Comisiei parlamentare, document postat pe pagina de Facebook a USR.
Ciorbea invocă două articole din Legea 35/1997 privind organizarea și funcționarea Avocatului Poporului, care demonstrează că beneficiază de o pensie calculată similară cu cea a judecătorilor CCR.
„(4) Avocatul Poporului, îndeplinind condițiile de numire prevăzute pentru judecători la Curtea Constituțională, la data pensionării sau recalculării pensiei anterior stabilite, beneficiază de pensie calculată similar cu cea a judecătorilor Curții Constituționale”, prevede articolul 9 la alineatul 4 din actul normativ menționat.
Cel de-al doilea articol invocat de Avocatul Poporului arată că funcția sa este asimilată celei de secretar de stat, astfel benefiind de o salarizare și condiții de pensionare ale unui ministru.
„(3) Funcţia de Avocat al Poporului este asimilată ca rang, salarizare şi condiţii de pensionare cu funcţia de ministru, iar funcţia de adjunct al Avocatului Poporului este asimilată ca rang, salarizare şi condiţii de pensionare cu funcţia de secretar de stat, beneficiind în mod corespunzător de toate drepturile acestora. Funcţiile de conducere şi de execuţie de specialitate sunt asimilate cu cele din aparatul Parlamentului”, indică articolul 59 la alineatul 59 din Legea amintită.
„În opinia noastră, sunt pe deplin întemeiate argumentele înfățișate în punctul de vedere anexat, cu privire la constituționalitatea legii și la netemeinicia susținerilor din obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României. Îmi exprim speranța că într-o perioadă în care România deține Președinția Consiliului Uniunii Europene, instituțiile statului român vor concura la menținerea și consolidarea pentru instituția Avocatului Poporului din România a statutului corespunzător instituțiilor de tip Ombudsman care funcționează în țările Uniunii Europene (statut definit atât prin nivelul de salarizare a Avocatului Poporului, adjuncților săi și personalului din aparatul instituției, al pensiei cuvenite pentru activitatea desfășurată de aceștia cât și prin diversitatea mijloacelor legale de intervenție puse la dispoziție”, transmite Avocatul Poporului în scrisoarea adresată lui Robert Cazanciuc, președinte al Comisiei juridice a Senatului.
De asemenea, Victor Ciorbea amintește de un compendiu de opinii ale Comisiei de la Veneția potrivit cărora în Olanda remunerația ar fi cu „20% mai mare decât un judecător al Curții Supreme”, iar în Suedia, rangul Ombudsmanului fiind același cu cel de Judecător al Curții Supreme sau al Curții Administrative Supreme, „remunerația este cu 20% mai mare”. Mai mult, în Malta remunerația sa ar fi cât cea a unui judecător a instanței supreme.
Un alt aspect subliniat de către Victor Ciorbea privește fapt că „Ombudsmanului îi este acordat întotdeauna un rang corespunzător, care se reflectă și în nivelul salariilor”, nefiind doar o chestiune de „respect public, ci și una de „independență a justiției”.
Mai mult, acesta a transmis faptul că echivalarea salariilor Ombudsmanului și adjuncților acestuia îi asigură independența, după cum arată Comisia de la Veneția.
Un alt aspect pe care acesta l-a subliniat este faptul că, potrivit modificării efectuate de Parlament la Legea Avocatului Poporului, „legiuitorul a realizat, prin noua reglementare adoptată, o distincție clară între noțiunile juridice utilizate în determinarea statutului juridic al avocatului Poporului ca rang și salarizare cu funcția de ministru, iar pe de altă parte consolidarea dreptului la pensia de serviciu, calculată în condițiile judecătorilor de la Curtea Constituțională”.
Averea și datoriile lui Victor Ciorbea
Avocatul Poporului deține în Alba 30 de hectare de teren agricol, moștenire, și 3/8 dintr-o casă de locuit de 200 de metri pătrați.
În București, el și soția sa au o casă de locuit de 700 de metri pătrați, cumpărată prin credit imobiliar.
Mai au un teren intravilan în Capitală, precum și bijuterii, tablouri și icoane în valoare totală de 20.000 de lei.
Veniturile de anul trecut ale familiei:
- Ca avocat al Poporului, Victor Ciorbea a câștigat anul trecut 138.000 de lei
- se adaugă pensia, normală, de 123.560 de lei de la Casa de Pensii București. Dacă ar obține pensie speicală ar încasa peste 27.000de lei pe lună.
- Soția sa, și ea pensionară, a încasat 151.548 de lei, plus o diferență de pensie (din 2015 până în 2017) de 79.383 de lei.
- Ca avocat, Lacrima Ciorbea a obținut onorarii de succes în valoare de 1,2 milioane de euro, din 2005 și până în 2018.
Datoriile familiei Ciorbea: