Piața globală a vehiculelor electrice va atinge un nou maxim istoric în acest an, după ce în 2021 vânzările s-au dublat față de anul precedent, estimează Agenția Internațională pentru Energie (AIE).
În ceea ce priveşte vehiculele electrice, raportul AIE arată că vânzările globale s-au dublat în 2021, pentru a reprezenta aproape 9% din piaţa auto.
”Privind în viitor, 2022 este aşteptat să vadă un alt record istoric pentru vânzările de vehicule electrice, ridicându-le la 13% din vânzările totale de vehicule uşoare la nivel global”, arată raportul, citat de Reuters.
În primul trimestru al anului 2022, vânzările de vehicule electrice au ajuns la 2 milioane, o creştere de 75% faţă de primele trei luni din 2021.
Vânzările de vehicule electrice pe țări, în 2021
După ce au rămas destul de stabile în 2019, vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 38% în 2020, iar apoi s-au dublat în 2021. China a fost motorul creșterii, în 2021 vânzările de mașini electrice de pe această piață depășind jumătate din vânzările globale.
Pe piața din China sunt aproape 300 de modele de vehicule electrice disponibile pentru cumpărare, mai mult decât orice altă țară și, de asemenea, China găzduiește patru dintre cei mai mari 10 producători de baterii din lume.
Mai mult, prețul mediu al mașinilor electrice în China este cu doar 10% mai mare decât al mașinilor convenționale, comparativ cu 45-50% în medie pe alte piețe majore.
Germania, cea mai mare piață auto din Europa, a vândut aproape 700.000 de vehicule electrice în 2021, în creștere cu 72% față de 2020.
(Citiți și: Studiu: Drumul anevoios al României către transportul verde. Orizontul 2030)
În Germania se regăsesc cele mai mari fabrici de vehicule electrice din Europa: Tesla, Volkswagen și gigantul chinez de baterii CATL. În general, vânzările în Europa au crescut cu 65% în 2021, arată un infografic realizat de VisualCapitalist.
După o scădere de doi ani, în SUA vânzările de vehicule electrice s-au dublat, de asemenea, în 2021. Creșterea a fost susținută de o creștere cu 24% a disponibilității modelelor de vehicule electrice și de creșterea producției de modele Tesla, care a reprezentat jumătate din vânzările de vehicule electrice din SUA.
Drum lung până la emisii zero
Estimarea Agenției Internaționale pentru Energie referitoare la vânzările de vehicule electrice este cuprinsă într-o actualizare a raportului Tracking Clean Energy Progress, unde AIE analizează 55 de sectoare ale sistemului energetic.
AIE arată că există “semne încurajatoare de progres într-un număr de sectoare”, dar a avertizat că sunt necesare ”eforturi mai puternice” pentru a pune lumea ”pe calea atingerii emisiilor nete zero” până la ]n 2050.
În ciuda perspectivelor pentru vehiculele electrice, AIE a remarcat separat că acestea “nu sunt încă un fenomen global. Vânzările în ţările în curs de dezvoltare şi emergente au fost lente din cauza costurilor de achiziţie mai mari şi a lipsei de disponibilitate a infrastructurii de încărcare.”
La nivel general, imaginea este una mai dificilă. AIE a remarcat că 23 de zone “nu sunt pe drumul cel bun”, iar alte 30 sunt considerate că necesită mai mult efort.
Domeniile care nu sunt pe drumul sunt:
- eficienţia energetică a proiectelor de clădiri,
- dezvoltarea încălzirii urbane curate şi eficiente,
- eliminarea treptată a producţiei de energie pe bază de cărbune,
- eliminarea arderii metanului,
- trecerea aviaţiei şi transporturilor către combustibili mai curaţi,
- producţia de ciment, cea de produse chimice, respectiv cea de oţel, cu emisii cât mai reduse.
***