Comisia Europeană a respins propunerea Chinei, de stabilire a unor prețuri minime sau a unor limite de volum pentru importurile de vehicule electrice în UE, a declarat joi purtătorul de cuvânt pentru Comerț, Olof Gill, citat de Politico.
Anunțul vine la puțin timp după ce premierul spaniol, Pedro Sánchez, aflat într-o vizită oficială la Beijing, a făcut un apel la UE, de a renunța la tarifele asupra mașinilor electrice produse în China. Vizita lui Pedro Sanchez în China a avut loc într-un context de recrudescență a tensiunilor comerciale între UE și Beijing.
Decizia de joi a Comisiei reprezintă un obstacol în calea eforturilor Beijingului de a găsi soluție pentru a evita impunerea unor taxe vamale asupra mașinilor electrice fabricate în China, după ce blocul a identificat un program extins de subvenții, de la rafinarea litiului până la expedierea mașinilor în străinătate.
Gill a declarat într-o conferință de presă că executivul a analizat propunerile Chinei pentru a stabili în ce măsură acestea „ar elimina efectele dăunătoare ale subvențiilor identificate în ancheta noastră și dacă aceste angajamente de preț ar putea fi monitorizate și aplicate eficient.”
„Comisia a concluzionat că niciuna dintre propuneri nu îndeplinea aceste cerințe,” a anunțat Gill. Propunerile sunt confidențiale.
Într-o ultimă încercare de a convinge UE, ministrul chinez al Comerțului Wang Wentao va avea o întâlnire cu omologul său european, Valdis Dombrovskis, pe 19 septembrie.
„Rămânem deschiși la negocierea unei soluții”, a spus Gill, subliniind că orice propunere chineză ar trebui să respecte regulile Organizației Mondiale a Comerțului.
Wang sosește la Bruxelles cu câteva zile înainte ca UE să voteze formal implementarea tarifelor. Prim-ministrul Pedro Sánchez al Spaniei a sugerat în această săptămână, în timpul unei vizite la Beijing, că guvernul său ar putea să-și schimbe opinia și să voteze împotriva tarifelor.
Gill a refuzat să comenteze schimbarea de opinie a lui Sánchez. De asemenea, nu a dorit să se pronunțe cu privire la șansele Comisiei de a aduna suficiente voturi în favoarea tarifelor. Conform regulilor blocului, o așa-numită majoritate calificată de 15 țări, reprezentând 65% din populația UE, ar trebui să voteze împotriva taxelor pentru a le bloca.
Taxele variază între 7,8% și 35,3% și sunt menite să compenseze subvențiile pe care guvernul chinez le-a acordat producătorilor de vehicule electrice.
***