marți

28 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

20 ianuarie, 2022

Apariția și dezvoltarea așa-numitului „metavers” reprezintă o provocarea pentru autoritățile de reglementare în domeniul antitrust. Comisarul european Margrethe Vestager consideră că UE trebuie să înceapă rapid reglementarea noilor spații digitale.

Monitorizarea practicilor anticoncurențaile din spațiile digitale este complicată și necesită instrumente noi și sofisticate, inclusiv softuri dedicate, ceea ce necesită timp și eforturi imense.

De cealaltă parte, Nick Clegg, vicepreședintele Meta pentru afaceri globale, declara anul trecut că progresul tehnologic nu poate aștepta ritmul lent al reglementărilor.


Metaversul a devenit sinonim cu planurile mărețe ale companiei Meta (fostul Facebook – n. red.) de a crea spații virtuale comune, permițând utilizatorilor să interacționeze, să lucreze, să se joace și să consume într-un mediu digital captivant, care copiază multe dintre obiceiurile noastre din lumea reală.

Există însă, deja, și alte metaverse, cum ar fi Decentraland și Sandbox.

(Citiți și: Metaversul”)

„Metaversul va aduce cu sine noi piețe și o serie de afaceri diferite. Va exista o piață în care cineva ar putea avea o poziție dominantă”, a declarat Vestager într-un interviu exclusiv pentru Politico Europe și preluat de Digi24.

Pentru comisarul Margrethe Vestager acum este momentul să analizeze mai aprofundat piețele care vor apărea în toate metaversele, precum și eventualele abuzuri de putere care ar putea rezulta din acestea.


„Ar trebui să începem să ne gândim la aceste aspecte chiar din acest moment”, a spus Vestager, adăugând că creșterea probabilă a utilizării așa-numitelor NFT-uri (jeton nefungibil unic dintr-un registru contabil informatic denumit blockchain) în metavers ar putea fi, de asemenea, un domeniu de urmărit îndeaproape.

NFT-urile sunt active digitale care reprezintă proprietatea asupra unui anumit articol sau a unei piese de conținut. NFT-urile vor juca un rol important în oferta companiei Meta a lui Mark Zuckerberg de a genera o economie virtuală în care astfel de active sunt tranzacționate.

Primul pas – analizarea modelului economic al metaversului

Comercianții cu amănuntul deja fac pariuri în ceea ce privește potențialul economic al acestui spațiu virtual: Nike a depus cereri de marcă comercială pentru bunuri virtuale descărcabile, Walmart intenționează să construiască magazine online de comerț cu amănuntul care stochează mărfuri virtuale, imobilele virtuale se vând cu sute de mii de dolari, iar în China, autoritățile publice din Shanghai plănuiesc să ofere servicii publice prin metavers.

Pentru Margrethe Vestager, economia lumilor virtuale și a industriei de jocuri video reprezintă aspecte care trebuie examinate pentru a se descoperi dacă provoacă o concurență neloială în metavers.

„În lumea jocurilor video există deja oameni care plătesc sute de mii de dolari pentru anumite articole pe care le pot tranzacționa”, a declarat comisarul european pentru concurență. „Totul se întâmplă online”, a adăugat aceasta, subliniind și că apar noi piețe, care nu sunt integrate doar în acel spațiu virtual.

În ceea ce privește o analiză mai profundă a modelului economic al metaversului, suntem încă la început, a spus Vestager, deși la orizont se află o examinare a posibilelor abuzuri.

„Încercăm să ne dăm seama cum să punem întrebările potrivite”, a precizat oficialul european.

SUA a identificat deja primele posibile practici anticoncurențiale din domeniu

În timp ce autoritățile de reglementare antitrust ale Comisiei Europene se gândesc la modul cel mai bun de a aborda viitoarele amenințări la adresa „echității” în metavers, alte jurisdicții analizează deja cu atenție acțiunile companiei Meta în spațiul virtual.

Un exemplu este știrea apărută weekendul trecut, prin care era evidențiat faptul că acele căști de realitate virtuală produse de compania Oculus și utilizate pentru accesarea edițiilor în curs de dezvoltare ale metaversului companiei Meta, au intrat sub lupa Comisiei Federale de Comerț din SUA și a unui grup de mai multe state americane.

Miza acestei atenții sporite constă în a verifica dacă magazinul de aplicații Oculus poate discrimina aplicațiile terțe care concurează cu cele ale companiei Meta.

Potrivit unui raport Bloomberg publicat pe 14 ianuarie, autoritățile de aplicare a normelor antitrust din Statele Unite au, de asemenea, suspiciuni cu privire la strategia de vânzări a Meta și a modului în care compania stabilește prețuri anticoncurențiale pentru căștile sale.

Germania, noi norme anticoncurențiale

Acest lucru completează eforturile din Germania, unde, în decembrie 2020, autoritatea germană de reglementare a concurenței a decis să investigheze un așa-numit acord prin care erau legate conturile de social media ale Facebook și accesul la serviciile Oculus.

Ulterior, în Germania a intrat în vigoare o reformă a concurenței, iar autoritatea de reglementare analizează în prezent dacă compania americană Meta intră în domeniul de aplicare al noilor norme, în care autoritățile de aplicare din Bonn ar putea interveni mai rapid în astfel de practici abuzive.

Monitorizarea pieței digitale impune instrumente tech sofisticate

Experții în tehnologie spun că planurile privind crearea piețelor din metavers vor marca noi moduri de tranzacționare a afacerilor și vor crea o schimbare de paradigmă în modul în care ar trebui abordată politica concurenței pentru economia digitală.

„Compania Meta își va crea propria platformă, în care va purta mai multe pălării”, a declarat pentru Politico Anastasios A. Antoniou, un avocat din Cipru specializat în dreptul concurențial și al Uniunii Europene.

„Meta va deține și va opera singurul mijloc în care poți participa la propriul său Metavers”, a spus Antoniou. Acesta a mai precizat că preocupările imediate privind aplicarea concurenței atunci când vine vorba de matevers includ potențiale practici de coluziune (înțelegere secretă între două părți), auto-preferință și de excludere.

„În ceea ce privește coluziunea, de exemplu, pot fi create medii care au ca rezultat schimbul de informații sensibile între concurenți, care poate avea loc într-un mod de care nu suntem încă conștienți”, a avertizat avocatul cipriot, făcând referire la prețurile produselor.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

„Putem ajunge în situația în care poate fi stabilit prețul produselor atât în metavers, cât și în lumea reală. Metaversul poate fi astfel folosit ca un canal pentru a modifica concurența în lumea fizică”, a punctat Antoniou.

„Va fi mult mai dificil să monitorizăm practicile pieței”, a adăugat acesta. „Urmărirea ar trebui inevitabil să implice instrumente care sunt capabile să analizeze codul sursă al software-ului”, a mai spus avocatul cipriot.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: