miercuri

17 iulie, 2024

17 ianuarie, 2024

Zeci de camioane pentru transporturi internaționale cu destinația Austria sunt oprite la granița Oryahovo-Bechet (Bulgaria către România). Printre acestea și câteva tiruri grecești cu mărfuri destinate Austriei, blocate de câteva zile în așteptarea verificării mărfurilor și a documentelor, scrie publicația grecească Troxoi Kai Tir, citată de Rador România. Este reacția Sofiei la poziția Vienei referitoare la admiterea în Schengen, replică ce a determinat Centrul de Comerț Exterior al Camerei de Comerț Austriece (WKÖ) din Sofia să reclame că serviciile vamale bulgare „hărțuiesc” transporturile pentru Austria, conform TransInfo.

Această evoluție neașteptată, cu consecințele dramatice pe care le presupune – întârzierea livrărilor cu mai multe zile, neplăceri pentru șoferi etc. – are legătură cu intrarea Bulgariei în zona Schengen și cu obligațiile pe care și le-a asumat față de alte țări cu privire la controlul vehiculelor și al cetățenilor.

Austria cere Bulgariei și României controale stricte pentru care autoritățile vamale din cele două țări au fost prinse nepregătite.


Pentru șoferii greci, indignarea a fost cauzată și de faptul că nu au existat informații cu privire la eventualitatea unor întârzieri la momentul intrării tirurilor grecești în Bulgaria pe la Promachonas, după cum reclamă Asociația pentru Transporturi Internaționale a Proprietarilor de Camioane pentru utilizare publică din Județul Pieria „AKROPOLIS”.

În comunicatul Akropolis se precizează:

”De sâmbătă, 13/1/2024 dimineața, ne confruntăm cu o situație inedită și fără precedent la granița Oryahovo-Bechet (Bulgaria-România). Camioane grecești, cu mărfuri din Grecia cu destinația Austria, precum și camioane ungurești, românești, cehe, austriece și turcești pentru transporturi internaționale, cu destinația de asemenea Austria, sunt ținute într-o parcare din vama Oryahovo. Li s-au reținut autorizațiile de circulație și documentele pentru mărfuri, motiv pentru care nu pot nici să înainteze spre teritoriul României pentru a-și continua drumul, nici să se întoarcă în Grecia.

Răspunsul autorităților bulgare de acolo este că au o problemă cu mărfurile cu destinația Austria și trebuie să primească răspuns de la Sofia pentru a debloca autovehiculele. La intrarea lor pe la granița greco-bulgară de la Promachonas – Kulata, nu a existat nici o informare nici din partea poliției elene, nici, desigur, din partea poliției bulgare, astfel încât acestea să se întoarcă și să aleagă un alt traseu (prin țări terțe). I-au lăsat să intre normal, să plătească taxele de drum pe tot traseul în Bulgaria pentru a-i bloca în vama Oryahovo!


În urma unei discuții cu poliția de la Oryahovo, am fost informați că nu există nicio problemă nici cu autorizațiile transportatorilor internaționali, nici cu documentele legate de mărfuri. Problema este cu vama lor. Astăzi, luni, 15/1/24, șoferii au fost informați de poliție că vehiculele încărcate cu marfă vor fi ținute acolo timp de 7 zile și abia apoi le vor da drumul.

Toată această situație a apărut din cauza exercitării veto-ului de către statul Austria împotriva integrării Bulgariei și României în tratatul Schengen și fac acest lucru drept contramăsură pentru această acțiune!

Pe cine însă pedepsesc prin această acțiune? Pe nimeni altul decât pe șoferul grec, pe transportatorul grec și pe clienții acestora, precum și pe toți exportatorii greci ale căror mărfuri rămân blocate și vor fi livrate cu mare întârziere cu tot ceea ce presupune acest lucru atât pentru executarea corectă a transportului internațional, cât și pentru acordurile comerciale dintre exportatori și clienții lor austrieci.

Vă rugăm mult să fie întreprinse toate acțiunile necesare pentru deblocarea cât mai repede cu putință a camioanelor grecești care sunt ținute acolo în mod ilegal și pentru scopuri politice și să fie informați ministrul transporturilor, ministrul de externe, precum și poliția de la Promachonas pentru a-i informa pe șoferi la intrarea în țară, de asemenea să fie informați toți transportatorii internaționali din țară cu privire la situația existentă acolo pentru a evita tranzitarea României și Bulgariei cu destinația Austria.

O problemă similară există și când expeditorul este austriac, iar destinația este Grecia”, se mai arată în comunicatul Asociației pentru Transporturi Internaționale a Proprietarilor de Camioane pentru utilizare publică din Județul Pieria „AKROPOLIS”.

Răspunsul Bulgariei: Am întărit controlul la frontieră, așa cum a cerut Austria pentru a ne accepta intrarea în Schengen

La rândul ei, Bulgaria, fără a face vreo referire la întârzierile în cauză și la problema creată pentru camioane, susține că autoritățile vamale „au întărit controlul la frontieră pentru a-și îndeplini angajamentele care trebuie îndeplinite față de Austria pentru intrarea în Schengen”.

Se mai precizează că „în primele șase zile ale anului au fost efectuate în total peste 7.200 de verificări la diverse tipuri de autovehicule, inclusiv la cele care tranzitează țara. Se folosesc toate metodele de control vamal – inspecție fizică, scanare cu sisteme de raze X, verificare documente. Sunt controlate atât mărfurile transportate, cât și cabinele tirurilor, autoturismele, camioanele ușoare și autocarele.

În timpul verificărilor din primele șase zile ale anului, ca urmare a încălcării legislației vamale și fiscale, au fost descoperite aproape 120.000 de țigări și 5,5 kg tutun, peste 340 litri de alcool, 800 litri de ulei de motor, 1.500 kg detergent praf de rufe, 5.429 de scule electrice, 10.500 de jucării pentru copii și 110 produse de parfumerie. Toate bunurile menționate în listă au fost reținute în timpul încercării de a intra în țară sau în timpul tranzitării spre Europa de Vest”, susțin autoritățile bulgare, citate de Troxoi Kai Tir.

Transportatorii austrieci au fost informați de la sfârșitul lui 2023 de intențiile Sofiei

Planul Sofiei era cunoscut din decembrie, când Viena a și-a repetat poziția față de aderarea României și Bulgariei. Asociația Întreprinderilor Bulgare pentru Transport Internațional (AEBTRI) a anunțat asociația similiară austriacă – AISOE – că, de la începutul anului 2024, autoritatea vamală bulgară, împreună cu alte autorități relevante, va efectua controale sporite asupra transportului către Austria la toate punctele vamale și de trecere a frontierei, precum și pe reteaua de drumuri din tara, scrie TransInfo.

Rezultatul sunt cozi lungi de vehicule la graniță. Toate vehiculele sunt supuse verificărilor, indiferent de țara de înmatriculare, transmite AISOE, fiind vizate transporturile către Austria.

AEBTRI și reprezentanții transportatorilor rutieri bulgari s-au întâlnit cu reprezentanți ai Ministerului de Finanțe din Bulgaria și au cerut relaxarea controalelor. Cu toate acestea, autoritățile insistă asupra intensificării activităților, cee vor continua până când Bulgaria va fi pe deplin integrată în spațiul Schengen. Această măsură se va aplica apoi numai granițelor externe ale UE.

AEBTRI a anunțat deja că va face noi încercări de a atenua situația de la granițele Bulgariei.

Pe de altă parte, menționează TransInfo, Centrul de Comerț Exterior al Camerei de Comerț Austriece (WKÖ) din Sofia a raportat „hărțuirea de către serviciile vamale bulgare în timpul controalelor la frontiera cu Bulgaria”, care face ca unele inspecții să se întindă pe parcursul a câtorva zile.

1 mld. euro anual – pierderi pentru Bulgarua din cauza neparticipării la Schengen

În pofida aderării Bulgariei la Zona Schengen a UE pe calea aerului și pe mare în martie 2024, firmele din această țară se confruntă cu pierderi substanțiale, în valoare de cel puțin un miliard de euro, din cauza problemelor generate opririlor la frontierele terestre.

În România, aceste pagube sun evaluate de transportatori la aproximativ 2,41 de miliarde de euro, mai scrie SchengenVisaInfo.com.

Din cauza controalelor foarte stricte impuse recent de Bulgaria, Camera de Comerț austriacă acuză că Viena suferă, al rândul ei pierderi semnificative.

Companiile austriece, luate în vizor de autoritățile bulgare

În urmă cu câteva zile, presa bulgară a relatat că mai multe controale au fost inițiate la marile companii austriece Billa și OMV. Ministrul bulgar de Finanțe, Asen Vasilev, a negat orice legătură între problema Schengen și aceste inspecții. „Nu există nicio presiune (din partea autorităților bulgare asupra firmelor austriece – n.red.). Există verificări în curs în 500-700 de companii din ţară în acest moment”, le-a declarat Vasilev jurnaliştilor, conform SchengenVisaInfo.com.

Întrebat de jurnaliști dacă apelul șefului Asociației Capitalului Industrial în Bulgaria de a boicota mărfurile austriece este realist, ministrul Vasilev a răspuns: „Aceasta este o întrebare pentru consumatorii bulgari, nu către guvernul bulgar. Mediul de afaceri e liber să facă orice apeluri dorește către cetățenii bulgari”.

De la 3 ianuarie 2024, Bulgaria a introdus un regim de preînregistrare obligatorie la Agenția Națională pentru Venituri a aproape fiecărui transport de alimente și alte bunuri cu risc fiscal ridicat în țară.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: