marți

25 iunie, 2024

17 iunie, 2024

Tot mai multe persoane evită știrile, pe care le descriu ca fiind deprimante, necruțătoare și plictisitoare, sugerează un studiu global citat de BBC.

Aproape patru din 10 (39%) persoane din întreaga lumeau declarat că uneori sau adesea evită în mod activ știrile, comparativ cu 29% în 2017, potrivit raportului realizat de Institutul Reuters al Universității Oxford.

Războaiele din Ucraina și Orientul Mijlociu ar putea să fi contribui la dorința oamenilor de a renunța la știri, au declarat autorii raportului, care au adăugat că evitarea știrilor se află acum la un nivel record.


Un total de 94.943 de adulți din 47 de țări au fost chestionați de YouGov în ianuarie și februarie pentru ediția din acest an a Digital News Report, publicat într-un moment în care miliarde de oameni din întreaga lume au mers la urne în cadrul alegerilor naționale și regionale.

Raportul a constatat că alegerile au crescut interesul pentru știri în câteva țări, inclusiv în Statele Unite.

Cu toate acestea, tendința generală rămâne ferm descendentă, potrivit studiului. În întreaga lume, 46% dintre oameni au declarat că sunt foarte sau extrem de interesați de știri – în scădere față de 63% în 2017.
În Regatul Unit, interesul pentru știri a scăzut aproape la jumătate din 2015.

„Agenda de știri a fost, evident, deosebit de dificilă în ultimii ani”, a declarat pentru BBC News autorul principal al raportului, Nic Newman. „Au fost pandemie [și] războaie, așa că este o reacție destul de naturală ca oamenii să se îndepărteze de știri, fie că este vorba de protejarea sănătății lor mintale, fie că pur și simplu vor să își vadă de restul vieții lor”.


Newman a declarat că cei care aleg să evite selectiv știrile o fac adesea pentru că se simt „neputincioși”. „Aceștia sunt oameni care simt că nu au nicio influență asupra lucrurilor masive care se întâmplă în lume”, a spus cercetătorul.

Unii oameni se simt din ce în ce mai copleșiți și confuzi de cantitatea de știri din jur, în timp ce alții se simt obosiți de politică, a adăugat el.

Femeile și persoanele mai tinere au fost mai predispuse să se simtă obosite de cantitatea de știri din jur, potrivit raportului.

Între timp, încrederea în știri se menține la 40%, dar este totuși cu 4% mai mică decât în perioada de vârf a pandemiei de Coronavirus, potrivit sondajului.

În Marea Britanie, încrederea în știri a crescut ușor în acest an, la 36%, dar rămâne cu aproximativ 15 puncte procentuale mai mică decât înainte de referendumul pentru Brexit din 2016.

BBC a fost cel mai de încredere brand de știri din Marea Britanie, urmat de Channel 4 și ITV.

TikTok devansează Twitter, pentru prima oră, ca sursă de știri

Raportul a constatat că audiența surselor tradiționale de știri, cum ar fi televiziunea și presa scrisă, a scăzut brusc în ultimul deceniu, tinerii preferând să se informeze online sau prin intermediul rețelelor sociale.

În Regatul Unit, aproape trei sferturi dintre oameni (73%) au declarat că își iau știrile online, față de 50% pentru televiziune și doar 14% pentru presa scrisă.

Cea mai importantă platformă de socializare pentru știri este în continuare Facebook, deși se află în declin pe termen lung.

YouTube și WhatsApp rămân surse importante de știri pentru mulți, în timp ce TikTok este în creștere și a depășit pentru prima dată X (fostul Twitter). Aproximativ 13% din oameni folosesc aplicația de partajare video pentru știri, față de 10% care folosesc X.

Cifra pentru TikTok este chiar mai mare pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani la nivel global, cu 23%.

În legătură cu aceste schimbări, materialele video devin o sursă tot mai importantă de știri online, în special pentru grupurile mai tinere.

Potrivit raportului, videoclipurile scurte de știri sunt cele mai atractive. „Consumatorii adoptă materialele video pentru că sunt ușor de utilizat și oferă o gamă largă de conținut relevant și atractiv”, a declarat Newman.

„Dar multe redacții tradiționale sunt încă înrădăcinate într-o cultură bazată pe text și se străduiesc să își adapteze modul de a spune poveștile. „Raportul arată că, pentru editori, podcastingul de știri reprezintă un punct forte. Dar este o „activitate minoritară în general”, atrăgând în primul rând audiențe bine educate.

Audiența respinge folosirea AI în știri

Între timp, pentru jurnaliști – câteva vești bune.

Raportul a constatat o suspiciune publică larg răspândită cu privire la modul în care inteligența artificială (AI) ar putea fi folosită în reportaje, în special pentru știri dure, cum ar fi politica sau războiul. „Există mai mult confort în ceea ce privește utilizarea inteligenței artificiale în sarcinile din spatele scenei, cum ar fi transcrierea și traducerea; în sprijinul, și nu în locul jurnaliștilor”, arată raportul.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: