21 mai, 2023

Şeful autorităţii de concurenţă, Bogdan Chirițoiu, a prezentat sâmbătă, în cadrul unei conferințe organizate la Sinaia, stadiul în care se află restructurările companiilor de stat cu probleme, cum ar TAROM, CFR Marfă sau Complexul Energetic Oltenia.

Planurile de restructurare ale acestor companii de stat se află în negociere la Comisia Europeană.

Miza TAROM: În 3 ani să intre pe profit

”La TAROM, încercăm să terminăm în lunile următoare, fiind aproape de a ajunge la un acord cu Comisia Europeană pe planul de restructurare. TAROM avea pierderi de mult timp şi aceste pierderi au fost exacerbate de criza Covid, când companiile aeriene – şi TAROM şi altele – n-au mai putut să mai zboare şi atunci statul român a dat un ajutor de urgenţă TAROM-ului şi acum urmează ca acest ajutor să fie suplimentat.


Deci, TAROM va primi bani noi, nu îi va da înapoi pe cei pe care i-a primit deja, va primi bani noi ca să se restructureze, să-şi cumpere avioane, să-şi restructureze cursele sau liniile pe care zboară, în ideea de a deveni în 3 ani o companie profitabilă. Va fi o companie mai mică, dar va fi o companie profitabilă. TAROM nu a avut profit din 2008, deci obiectivul este ca în 3 ani de zile compania să ajungă profitabilă, 3 ani începând de anul ăsta, din momentul când se va aproba programul de restructurare de către Comisie. Noi ne aşteptăm să fie aprobat în această vară, cel târziu la începutul toamnei”, a susţinut Bogdan Chiriţoiu, citat de Agerpres. 

CFR Marfă: activele viabile se extrag din actuala companie, restul se va vinde

Detalii mai puține au fost oferite în legătură cu CFR Marfă, Bogdan Chirițoiu prezentând principiul după care se va opera restructurarea:

„Idem la CFR Marfă, unde ideea este de a crea o nouă companie, deci de a extrage din actualul CFR Marfă partea viabilă. Asta înseamnă contractele care sunt profitabile şi echipamentele – locomotive şi vagoane – necesare pentru derularea acestor contracte viabile, iar restul vor fi vândute ca să acopere datoriile pe care le are CFR Marfă către stat”, a precizat Chiriţoiu.

Restanța de la Complexul Energetic Oltenia: trecerea Mintia de la cărbune la gaze

Potrivit lui Bogdan Chirițoiu, în urmă cu un an s-a finalizat restructurarea la Complexul Energetic Oltenia, însă în discuţie a rămas închiderea minelor de la Mintia


“Am reuşit să terminăm acum un an restructurarea la Oltenia. Deci, acolo statul acţionar a putut să dea bani companiei ca să o mute de pe producţia de electricitate prin cărbune pe producţie pe gaze. Oltenia ajunsese să nu mai fie nici ea rentabilă. De ce? Costul poluării a crescut foarte mult. Şi, atunci, a fost nevoie de restructurare, care asta înseamnă: să reduc treptat capacităţile pe cărbune şi sunt înlocuite cu capacităţi pe gaze. Deci, planul ăsta a fost aprobat de Comisia Europeană.

Ce a rămas în discuţie, avem închiderea de fapt la Mintia, la zona de huilă, Complexul Energetic al Huilei, în care, da, unele mine au intrat în proces de închidere de ani de zile şi atunci se dau nişte ajutoare de stat pentru închiderea în siguranţă a minelor.

Vom rămâne cu Paroşeniul, care rămâne să funcţioneze, să ardă cărbunele care se scoate din mine, iar Mintia se transformă, se mută de pe cărbune pe gaze. Asta e deja e foarte avansat, pentru că deja de mult timp Hunedoara nu mai produce electricitate. A fost selectat investitorul care le va dezvolta facilităţile pe gaze la Mintia. Deci, subiectul trebuie să-l închidem că nu-l văd foarte complicat”, a explicat Bogdan Chiriţoiu.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: