vineri

19 aprilie, 2024

20 ianuarie, 2021

O majoritate de 13 din cele 23 de țări ale Uniunii Europene care taxează poluarea auto aplică combinații, în diferite proporții și formule, dintre taxarea la înmatricularea (achiziția) autovehiculului  și cea pe proprietatea acestuia. Celelalte state folosesc doar una dintre aceste căi.  Există și 4 state (printre care și România) care nu au niciun fel de taxă de poluare auto.

Cel mai probabil, pe o combinație dintre cele două căi se va baza și viitorul sistem de taxare a poluării auto, promis de ministrul Mediului, Tánczos Barna.


„Variantele posibile sunt: impozit local diferenţiat, rovinietă, emisiile stabilite de producătorul auto în funcţie de motor. Măsura trebuie să ducă la reducerea poluării. Obiectivul este scăparea de infringement şi reducerea poluării în marile oraşe”, a spus ministrul Mediului.
Ministrul a anunțat, însă, că în 2021 nu va exista o taxă de poluare. 

(Citiți și: „Ministerul Mediului anunță consultări privind o taxă pe poluarea auto”)

Ministrul Mediului a promis o consultare publică și analiza variantelor din UE, astfel încât decizie luată să nu mai „bulverseze” piaţa, așa cum au făcut-o cele câteva reglementări date din 2007 încoace. Pentru una dintre ele, s-au returnat contribuabililor peste 6 miliarde de lei.

Cele două căi de taxare în UE

În cazul taxei la înmatriculare (achiziție), în Uniunea Europeană se aplică plafoane și, eventual, sisteme de bonus/malus (reduceri/creșteri de taxă) în funcție de emisiile de CO2, vechimea și motorizarea mașinii.

În cazul taxei pe proprietate, impozitul depinde tot de cantitatea de CO2 emisă pe kilometru și de motorizare, dar și de încadrarea în standardele de poluare Euro ale motoarelor. Bonusurile se pot materializa în reduceri la vinieta pentru circulația pe drumuri.


În ambele cazuri, taxarea emisiilor se face în funcție de anumite praguri.

Belgia, Cipru, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Malta, Olanda, Portugalia, Spania și Suedia aplică sisteme combinate de taxare a achiziției, potrivit celei mai recente sinteze realizată pe această temă de Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile (ACEA).

Scheme combinate de taxare a înmatriculării și a proprietății

Autovehiculele sunt responsabile pentru 12% din totalul emisiilor de CO2 din Uniunea Europeană, potrivit Comisiei Europene, care a înăsprit an de an rigorile privind emisiile mașinilor noi.

Astfel că, pe cantitatea de emisii de CO2 se bazează aproape întreaga varietate (foarte mare) de scheme de combinare a taxei de înmatriculare (achiziție) cu impozitul periodic pe proprietatea autovehiculelor.

Pragurile după care se calculează taxele sunt de asemenea foarte variate, de la 20g CO2 / km în Franța și Italia, până la 350 g în Letonia. Cele mai fecvente praguri cheie sunt în jur de 100 g CO2, respectiv de 250 g CO2 pentru mașinile mari, potrivit sintezei ACEA.

Între 100 și 137 g CO2 / km sunt și emisiile medii pentru mașinile noi din UE.

La creșterea progresivă a taxelor în funcție de emisiii, dar tot corespunzător acestora, se adaugă sistemul bonus / malus, la înmatriculare (achiziție), sau la impozit, sau la ambele.

Exemple

Principalele repere pentru varianta românească ar putea fi rețetele de pe marile piețe dinspre care vin cele mai mari importuri românești de mașini second-hand.

Germania:

  • Nu taxează înmatricularea (achiziția) decât în funcție de încadrarea în standardele Euro de motorizare. Are un sistem de bonus pentru standardele ridicate.
  • Are impozite pe proprietate care pleacă de la o bază de 2 euro / 100 centimetri cubi capacitate la motoarele pe benzină și de 9,5 euro / 100 cc la motorină, la care se adaugă 2 euro pe fiecare gram de CO2 emis. Sunt scutite de componenta dependentă de emisii mașinile care au sub 95 g CO2/ km.
  • Companiile beneficiază de reduceri de până la 1% din valoarea de catalog a mașinii la înmatricularea mașinilor electrice.

Franța:

  • Preferă exclusiv sistemul bonus / malus atât la înmatriculare, cât și la impozitul pe proprietate.
  • La înmatriculare: bonus de maxim 6.000 de euro pentru emisii de până la 20 g Co2 / km și malus între 50 de euro (la peste 138 g CO2) și 20.000 de euro la emisii de peste 213 g CO2 / km.
  • Impozitul pe proprietate implică o penalitate (malus) de 160 de euro pentru emisii de 190 g Co2 / km.
  • Companiile plătesc de la 1 euro pentru fiecare gram de CO2 la emisii între 21 și 50 g /km, până la 29 euro / gram CO2 pentru emisii de peste 270 g. Mașinile cu emisii sub 21 g sunt exceptate.

Italia:

  • Aplică de asemenea sistemul bonus / malus, dar nu coreleză în nici un fel impozitul pe proprietate de poluare.
  • Un bonus de maxim 6.000 de euro este acordat o singură dată la prima înmatriculare pentru mașinile care emit nu mai mult de 20 g CO2 / km. Facilitatea este valabilă până la 31 decembrie 2021, potrivit ACEA.
  • Pentru mașinile cu emisii de peste 250 g CO2 / km se plătesc până la 2.500 de euro.

Un caz aparte este cel al Țărilor de Jos (Olanda), care:

  • taxează înmatricularea cu o suprataxă fixă de 366 euro aplicată de la 1 ianuarie 2020 tuturor mașinilor noi pe benzină care emit cel puțin 1 g CO2 / km, dar de 79 euro pentru motorizările diesel cu emisii de peste 59 g CO2.
  • taxarea de bază la înmatriculare este de 2 euro pentru emisii de 1 – 68 g CO2 și de 424 euro peste 151 g CO2.
  • impozitul pe proprietatea în Olanda depinde atât de emisii, cât și de greutatea mașinii, tipul combustibilului, dar și de regiune sau provincie.

Regimul taxelor pe poluarea auro din Belgia arată cât de mare este varietatea combinațiilor acestora:

  • la înmatriculare se aplică sistemul bonus / malus, mașinile cu emisii de peste 146 g CO2 / km plătesc în plus în Flandra, până la 2.500 de euro dacă depășesc 255 g CO2.
  • impozitul crește sau scade în funcție de depășirea pragului de 122 g / CO2. În Valonia contează și tipul de combustibil.
  • companiile plătesc o „contribuție de solidaritate” în funcție de emisii. De asemeni, deductibilitatea unor cheltuieli la impozitul pe profit depinde de emisiile flotei lor.

Finlanda are o taxare de bază la achiziție cu rate de la 2,7% până la 50% din valoarea de catalog a mașinii (inclusiv TVA și înmatricularea). Impozitele pe proprietate variază între 53 de euro și 654 euro.

Europa Centrală și de Est se ferește de taxe speciale

Țările cu care România se compară de obicei aplică sisteme simple de taxare a poluării auto sau deloc, precum Polonia.

  • Ungaria folosește ca reper la înmatriculare doar clasificarea motoarelor după standardele Euro.
  • Cehia suprataxează la înmatriculare mașinile care au standarde mai jos de Euro 3 și exceptează mașinile electrice.
  • Slovacia nu are taxe speciale de înmatriculare ci doar taxe de drum pe autostrăzi și drumurile expres, în funcție tot de standardele Euro.
  • Polonia, Estonia, Lituania nu aplică nici o schemă de taxare a poluării auto.

Documentul ACEA menționează, privind România, măsura încurajării prin vouchere a schimbării autovehiculelor mai vechi de 8 ani cu unele noi nepoluante sau cu emisii de sub 96 g CO2 / km.

Celelalte țări, care taxează poluarea auto doar pe una din cele două căi, aplică formule de calcul adeseori complicate care țin seamă de cantitatea de emisii.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Mai terminati odata cu taxe si biruri!Lasati-ne si pe noi s-o ducem mai bine si nu ne mai tot impovarati cu taxe!Voi credeti ca banii cresc in pom?CUM sa dai pe o basina electrica ce nu poate parcurge nici macar drumul din Bucuresti pe Litoral fara reancarcare 25.000 euro?Este o PORCARIE si o excrocherie!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Mai terminati odata cu taxe si biruri!Lasati-ne si pe noi s-o ducem mai bine si nu ne mai tot impovarati cu taxe!Voi credeti ca banii cresc in pom?CUM sa dai pe o basina electrica ce nu poate parcurge nici macar drumul din Bucuresti pe Litoral fara reancarcare 25.000 euro?Este o PORCARIE si o excrocherie!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: