Aproximativ 80% dintre români nu merg niciodată la teatru, 70% nu au intrat niciodată într-un muzeu, expoziție sau galerie de artă, 83% nu merg la bibliotecă, iar 90% nu au văzut niciodată un concert de muzică clasică, potrivit „Barometrului de consum Cultural 2022. Participare culturală şi perspective democratice”, lansat, de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC).
Autorii studiului au constatat că pandemia încă produce efecte în domeniul participării culturale, unde se înregistrează rate în scădere la toate tipurile de consum cultural. În paralel, a crescut spectaculos gradul de utilizare a reţelelor sociale.
Astfel, datele furnizate confirmă tendinţele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online şi în spaţiul non-public.
Singura creștere – vizitarea monumentelor istorice și a siturilor arheologice
Singura creştere înregistrată, de 14 puncte procentuale, a fost înregistrată la vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice – 59% din respondenţi au spus că au făcut acest lucru în 2022, comparativ cu 45% în 2019.
În rest, toate tipurile de consum cultural sunt în scădere:
- participarea la spectacole de teatru de la 29% în 2019, la 20% în 2022
- vizionarea de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022
- mersul la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărţi de la 28% în 2019, la 17% în 2022
- vizitarea muzeelor, expoziţiilor sau galeriilor de artă de la 38% în anul 2019, la 30% în anul 2022.
Barierele de consum cultural – lipsește educația pentru receptarea culturii
Scăderile înregistrate la nivelul consumului cultural în spaţiul public se explică şi prin accentuarea barierelor de consum cultural, care se manifestă pentru toate categoriile de consumatori.
„Barierele identificate ca fiind în creştere în ultimii ani şi accentuate după perioada pandemiei sunt barierele de receptare a culturii, iar soluţiile de înlăturare a acestora includ creşterea interesului pentru cultură şi a înţelegerii produselor culturale şi a creaţiilor artistice, printr-o educare susţinută a copiilor şi tinerilor, dar şi a adulţilor”, precizează analiza.
Prezenta ediţie a Barometrului, cea de a 18-a, a fost lansată după o pauză de trei ani ce s-a datorat efectelor sociale şi economice ale pandemiei de COVID-19. În toată această perioadă, din 2020 şi până în prezent, Barometrul a fost înlocuit cu studii de măsurare a tendinţelor de participare.
Studiul Barometrul de consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eşantion reprezentativ naţional.
****