14 august, 2023

Cotația pentru grâu a crescut luni dimineață la bursele din Asia, după ce duminică o navă a marinei ruse a deschis foc de avertisment împotriva unei nave-cargo în Marea Neagră pentru a o inspecta, incident ce a crescut tensiunile pe o rută maritimă vitală pentru exporturile de cereale, transmite Bloomberg.

Ministerul rus al Apărării a precizat că nava de patrulare Vasili Bîkov a tras tiruri de avertizare cu arme automate în direcția navei „Sukru Okan” după ce căpitanul nu a răspuns la solicitarea de a se opri pentru inspecţie. Militarii ruşi au urcat apoi la bordul navei-cargo cu ajutorul unui elicopter Ka-29, iar după încheierea inspecţiei „Sukru Okan şi-a continuat drumul către portul Ismail”, se precizează în comunicatul Ministerului rus al Apărării.

Rutele riscante

Luni, cotaţiile futures la grâu au crescut cu până la 1,2%, după care avansul s-a mai moderat la 0,3% astfel că un bușel (unitate bursieră echivalentă cu 35,24 litri) de grâu era cotat la 6,56 dolari, după ce vineri cotaţiile scăzuseră cu 1,5%.

Sâmbătă, Departamentul american al Agriculturii şi-a îmbunătăţit estimările referitoare la livrările de cereale ale Rusiei în sezonul 2023-24 până la 48 de milione de tone. Asta înseamnă că un sfert din comerţul mondial cu grâu ar urma să provină din Rusia.

Livrările de cereale din regiunea Mării Negre au început să fie puse sub semnul întrebării după expirarea unui acord în luna iulie care permitea trecerea în siguranţă a navelor care exportau cereale şi alte produse alimentare din Ucraina. Îngrijorările rămân la un nivel ridicat şi după atacurile cu dronă ale ucrainenilor asupra unui tanc petrolier rusesc în urmă cu o săptămână. Chiar şi aşa, cotaţiile la grâu au scăzut cu aproape 17% de la începutul anului pe fondul recoltelor consistente din țările mari producătoare de cereale.

Rutele alternative de export

În acest timp, Ucraina încearcă să găsească rute alternative de export, inclusiv cu ajutorul României, stat membru NATO.


Ucraina a anunțat că va deschide un „coridor umanitar” în Marea Neagră pentru a elibera navele de marfă rămase în porturile sale de la izbucnirea războiului, un nou test al blocadei impuse de facto a Rusiei, după ce Moscova a denunțat luna trecută acordul care permitea Kievului să exporte cereale prin porturile maritime de la Marea Neagră.

Coridorul care a fost anunțat joia trecută, ar fi destinat cel puțin inițial navelor cargo care au rămas blocate în porturile ucrainene surprinse de invazia rusă din februarie 2022 și nu au făcut parte din acordul încheiat anul trecut, care a permis trecerea vaselor încărcate cu cereale.

Anunțul marinei ucrainene arată că acest coridor va fi „utilizat în principal de navele civile care s-au aflat în porturile ucrainene Ciornomorsk, Odesa și Pivdennyi dinainte de invazia Rusiei din 24 februarie 2022”.

„Navele ai căror proprietari/căpitani confirmă oficial că sunt gata să navigheze în condițiile actuale vor avea voie să treacă prin coridorul stabilit de marina ucraineană”, adaugă comunicatul, dar amintește de riscul existent din partea marinei ruse: „Coridorul va fi foarte transparent. Vom pune camere pe nave și vom transmite live imagini care să arate că aceasta este o misiune pur umanitară și nu are niciun scop militar”.


***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: