20 iulie, 2023

Asigurătorii au oprit pentru moment garanțiile pentru navele care doresc să navigheze spre Ucraina, după ce Rusia a renunțat luni la un acord susținut de ONU care permite exportul de cereale printr-un coridor sigur în timpul războiului la Marea Neagră, au declarat surse din industrie pentru Reuters.

Ultima navă care a părăsit Ucraina sub protecția acordului a plecat duminica trecută. Asigurările a fost vitale pentru a menținerea transporturilor prin coridor, iar surse din industrie au spus că acum se evaluează dacă acoperirea riscurilor mai poate continua.

Intermediat de ONU în vara anului trecut, acordul de export cereale prin Marea Neagră a urmărit să atenueze o criză alimentară globală, permițând exportul în siguranță a cerealelor ucrainene blocate în porturi de invazia Rusiei din februarie 2022.


Acordul a permis expedierea din Ucraina a 33 de milioane de tone de cereale într-un an.

Asigurătorii au făcut deja un pas în spate

„Din cauza prăbușirii acordului din Marea Neagră, majoritatea armatorilor se vor abține acum să intre în porturile ucrainene”, a declarat Christian Vinther Christensen, director de operațiuni al grupului de transport maritim danez NORDEN.

„Am încetat să mai acoperim cursele” către cele trei porturi din acest coridor, Odesa, Ciornomorsk și Iuzni, a declarat și Frédéric Denefle, directorul general al grupului francez Garex, specializat în asigurări maritime pentru riscuri de război.

Practic, în acest moment, situația este similară celei din iunie 2022, când acordul intermediat de ONU nu avea consistență din cauza faptului că asigurătorii refuzau să intre în joc. Atunci situația a fost deblocată de intervenția Lloyd’s.

(Citește și: ”Lloyd’s asigură grânele Ucrainei, cu până la 50 milioane dolari pe transport”)

„Acoperirea anuală rămâne în vigoare, dar călătoriile către zonele listate vor fi evaluate individual”, a declarat Neil Roberts, șeful departamentului maritim și aviație de la la Lloyd’s Market Association (LMA).

Ucraina speră să mute ruta de export prin apele teritoriale ale României și Bulgariei

De la expirarea, luni, Rusia a efectuat lovituri majore în regiunea Odesa.

Potrivit Kievului, peste 60.000 de tone de cereale au fost distruse în noaptea de marți spre miercuri la Ciornomorsk, unde „va fi nevoie de cel puțin un an pentru a repara complet infrastructura avariată”.

Ucraina a creat însă un fond pentru garantarea acestor riscuri și negociază în prezent deplasarea navelor cu cerereale ucrainene prin apele teritoriale ale României și Bulgariei din Marea Neagră. Marea problemă a transportatorilor o reprezintă însă traversarea apelor teritoriale ucrainene- controlate de Rusia – către apele vecine.

„Avem şi oportunităţi de a atrage nave şi companiile care sunt gata să furnizeze aceste nave pentru transportul cerealelor. Din punctul nostru de vedere, acest lucru poate fi implementat, chiar şi fără a folosi ruta care a fost agreată prînă în prezent, prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei. Este, de asemenea, posibilă o opţiune de minimizare a riscurilor”, a spus ambasadorul Ucrainei în Turcia, Vasil Bodnar.

Kremlinul a avertizat marți că încercările de a expedia cereale din porturile ucrainene de la Marea Neagră fără garanții de securitate din partea Rusiei ar implica „riscuri”, deoarece – susține Moscova – Kiev a folosit aceste ape pentru activități militare. Cu alte cuvinte, Rusia va privi ca inamic orice navă de transport civilă.

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: