Navigatorii, șoferii de camioane, lucrătorii din transportul aerian au fost nevoiți să se supună în ultimul an la numeroase carantine, restricții de călătorie și cerințe complexe de vaccinare și testare pentru a menține integritatea lanțurilor globale de aprovizionare în timpul pandemiei de COVID-19, transmite CNN.
Acestea par însă a fi pe punctul de a se ”rupe”, avertizează transportatorii. Într-o scrisoare deschisă adresată șefilor de stat care participă la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, Camera Internațională a Transporturilor maritime (ICS) și alte grupuri patronale din industria transporturilor au avertizat cu privire la ”prăbușirea sistemului global de transport” dacă guvernele nu restabilesc libertatea de circulație a lucrătorilor din transport și prioritatea acestora de a primi vaccinuri recunoscute de Organizația Mondială a Sănătății.
”Lanțurile globale de aprovizionare încep să cedeze. Doi ani de presiune asupra transportatorilor încep să-și spună cuvântul”, se arată în documentul semnat, printre alții, de Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și de Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF). Cumulat, aceste asociații patronale au 65 de milioane de lucrători la nivel global.
”Toate sectoarele de transport înregistrează o penurie de lucrători și ne așteptăm să plece tot mai mulți, ca urmare a modului în care au fost tratați acești oameni în timpul pandemiei, fapt ce ar pune lanțurile de aprovizionare sub o și mai mare amenințare. Este timpul ca guvernele să răspundă nevoilor acestor angajați”, se mai arată în documentul citat.
Guy Platten, secretar general al ICS, a declarat că lipsa lucrătorilor se va accentua, cel mai probabil, spre sfârșitul anului, deoarece navigatorii nu vor dori să semneze noi contracte având în vedere că există riscul să nu mai poată ajunge acasă de Crăciun.
La începutul pandemiei, mulți navigatori au fost de acord să își prelungească contractele cu câteva luni pentru a asigura aprovizionarea cu alimente, combustibil, medicamente și alte bunuri de larg consum. Blocarea avioanelor la sol și închiderea frontierelor au făcut însă aproape imposibilă mutarea lucrătorilor dintr-o parte a lumii în alta și schimbarea echipajelor. La vârful crizei din 2020, 400 de mii de marinari nu au putut să-și părăsească navele în rotația de rutină, unii muncind chiar și 18 luni după încheierea contractelor inițiale.