La obiect

Ianuarie 2019 – salariul mediu net în scădere, avansul anual al puterii de cumpărare la nivel record

Câștigul salarial mediu brut pe luna decembrie 2018 a fost de 4.837 lei, cu două procente mai mic faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate… Mai mult

13.03.2019

Chestiunea

Paradoxul bugetului 2019: Creșterea economică accelerează, pe fondul decelerării partenerilor comerciali din UE. Unde-o fi greșeala?

Dacă ne uităm la estimarea de creşterea economică a Comisiei Europene pentru primii cinci parteneri la export ai României pentru anul 2019, parteneri care concentrează… Mai mult

13.03.2019

La obiect

Inflaţia anuală a urcat înapoi spre 4%. Spaţiul rămas pentru creşterea preţurilor pe 2019, îngustat semnificativ

Preţurile de consum pentru populaţie au crescut în luna ianuarie 2019 cu  0,79%, valoare ceva mai mică decât în luna precedentă dar semnificativ mai mare… Mai mult

12.03.2019

La obiect

O oportunitate ratată: ”Dezvoltare la dobânzi mici”. Cauzele externe şi cauzele interne

Sfârșitul programelor de relaxare monetară din SUA și din UE reduce și mai mult șansele României de dezvoltare economică bazată pe împrumuturi avantajoase, după ce… Mai mult

12.03.2019

Cronicile

15 martie, ora 15:00, timp de 15 minute: România chiar vrea autostrăzi!

de Victor Bratu , 15.3.2019

Narcis Neaga, constanta guvernelor care promit autostrăzi, dar nu le fac

Zeci de companii, primării, echipe sportive, personalităţi publice, organizații şi multă lume simplă s-au alăturat protestului „România vrea autostrăzi”. Sigur, țara nu a paralizat vreme de 15 minute, dar diversitatea neașteptată a protestelor arată că lipsa infrastructurii rutiere nu mai este un lucru pe care românii să-l accepte ca un dat.

Realitatea arată că Guvernele aflate în fruntea României fie au mimat dorința de a construi, fie au încercat să impingă în față proiecte de infrastructură rutieră pe alte considerente decât cele economice și de dezvoltare.

Vineri, 15 martie, ora 15:05, pe centura Focșaniului circulația a înghețat. Doar o mașină a poliției se tot fâțâia pe banda mai liberă

Mai nou, autostrăzile sunt promovate de guvern ca proiecte de realizat în Parteneriat Public-Privat, deși Comisia Europeană trage de România ca să-și cheltuiască banii gratuiți de autostrăzi.

(Citiți și: Raport științific al incompetenței – România plătește 43,3 milioane dolari la Banca Mondială ca să afle oficial de ce nu poate construi autostrăzi)

Vineri, la ora 15,00, la sediul Reprezentanței Comisiei Europene la București s-a luat ”pauză de cafea pentru autostrăzi”, iar pe Facebook a fost postat un scurt mesaj – cu titlul sugestiv #șîEU vrea autostrăzi în România!:

În perioada 2014-2020, 6.3 miliarde de euro au fost puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp.

CV-ul infrastructurii din România:

  • 90% din drumurile naționale au o singură bandă pe sens

  • în 2016 RO a înregistrat 97 de decese per un milion de locuitori în accidente rutiere.

  • 37% dintre victime sunt pietoni, comparativ cu media europeană de 21%

Carmen Uscatu şi Oana Gheorghiu, fondatoarele Asociaţiei ”Dăruieşte Viaţă”, care construieşte un spital la Bucureşti, au venit în faţa Ministerului de Finanţe. Protestul lor a fost generat de dezinteresul cu care ANAF privește Registrul pentru ONG.

Eugen Teodorovici și C. P. Tăriceanu ”trec de partea poporului”, după ce au fost la putere amândoi în ultimii 7 ani

Ministrul Eugen Teodorovici a ieșit în fața ministerului și a stat de vorbă cu protestatarii din fața instituției- o acțiune în concordanță cu mesajul transmis în cursul zileim prin care anunța că și el este nemulțumit de ritmul în care se construiesc autostrăzi în România și că se alătură protestului.

Nemulțumiri similare au fost exprimate și de liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, el însuși aflat la putere din 2012, prin alianța USL cu PSD. 

Liviu Dragnea însă a exprimat opinii contrare. Aflat în Dîmbovița, la alegerile din filială, liderul PSD a spus: ”Niște șmecheri urlă că au făcut un metru de autostradă, când astăzi încep lucrările la Autostrada Moldova. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei țipă, noi dezvoltăm România. Acel om de afaceri care am înțeles că a cheltuit 100.000 euro pentru acest circ. Dacă tot avea banii ăștia, putea să îi doneze”.

Teoria a fost susținută și de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. El a spus: ”Autostrada Moldova tocmai a început, nu avem timp să stăm. Vom fi prezenți, avem constructori prezenți care vor face autostrăzi”.

(Citiți și: ””Banchetul de Centenar s-a terminat – urmează nota de plată”: Sumarul numărului 99 al CRONICILOR Curs de Guvernare”)

PSD a anunțat, pe Facebook, că vineri încep lucrările la Autostrada Moldovei, iar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, va fi prezent la inaugurarea lucrărilor. În realitate, lucrările la centura Bacău au început acum 6 zile.

Protestatari, proteste, amânări și blocaje- scurt istoric

Ștefan Mandachi, omul de afaceri care a construit ”primul metru de autostradă” din Moldova, a fost ”scânteia” care a declanșat protestele de vineri din întreaga țară.

Pentru autostrada Moldova militează însă de multă vreme organizații precum ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, asociații care au organizat numeroase campanii în favoarea demarării unui proiect de infrastructură rutieră care să lege Moldova de Transilvania.

(Citiți și: Cel mai mare protest motorizat din România, lista de revendicări)

Autostrada A8 Iași-Târgu Mureș este promisă de ani de zile, de multe guverne, dar niciodată demarată. A fost introdusă în Master Plan, în 2016, după mari presiuni ale societății civile li chiar ale Comisiei Europene.

Cele două organizații din Moldova au reușit anul trecut să transforme proiectul autostrăzii în lege, aprobată în Parlament în decembrie 2018 și promulgată rapid de președintele Iohannis.

O lege deja încălcată- după cum remarca deputatul Cătălin Drulă.

(Citiți și: Guvernul a încălcat deja de două ori legea Autostrăzii Moldova)

Lipsa autostrăzilor în România are efecte mai profunde decât disconfortul produs de ore pierdute la volan. Lipsa infrastructurii aduce subdezvoltare, sărăcie. Și este unul dintre motivele exodului forței de muncă.

(Citiți și: România mare și fracturată – Centenarul Marii Uniri va găsi o țară cu o structură și mai dezechilibrată decât e astăzi)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.3.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Reacţie palestiniană la anunțul premierului privind mutarea ambasadei României: Facem apel la Uniunea Europeană să ia măsuri

Vladimir Ionescu

Diplomatul palestinian Saeb Erekat a condamnat anunţul făcut de premierul Viorica Dăncilă de a reloca ambasada României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim,… Mai mult

Stiri

Trei asociații de magistrați: Opriți noile proiecte de OUG pe Justiție, crează impunitate pentru toate infracțiunile grave

Vladimir Ionescu

Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor, Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție fac apel la factorii de decizie de a stopa demersurile… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Decizia mutării ambasadei României la Ierusalim se ia după avizul mai multor instituții și aparține Președinției României

Razvan Diaconu

Decizia finală privind o eventuală mutare a ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim aparține Președintelui României, premierul Viorica Dăncilă demonstrând, încă… Mai mult

Europa

Bulgaria primește o îmbunătățire de la stabil la pozitiv a perspectivei de rating de la Fitch. România tocmai a reușit să evite retrogradarea de la stabil la junck de la S&P

Vladimir Ionescu

Agenţia de evaluare financiară Fitch a revizuit în creştere, de la stabilă la pozitivă, perspectiva ratingului de credit pe termen lung atribuit Bulgariei, lăudând eforturile… Mai mult

Europa

Proteste de amploare în Germania împotriva directivei care ar cenzura internetul

Iulian Soare

Zeci de mii de persoane au protestat la sfârşitul săptămânii în mai multe oraşe din Germania împotriva reformelor de la nivel european în ceea ce… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, din SUA: Ambasada României din Israel va fi mutată de la Tel Aviv la Ierusalim, ”în deplin consens” și ”după analiza actorilor constituționali”

Vladimir Ionescu

România îşi va muta ambasada din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, a anunţat duminică premierul Viorica Dăncilă, aflată într-o vizită privată în SUA.… Mai mult

Stiri

Scăderi la toți indicatorii activității CFR Călători în 2018

Vladimir Ionescu

​CFR Călători a înregistrat în 2018 o scădere a tuturor indicatorilor, de la numărul de trenuri care au circulat pe rețeaua feroviară și până la… Mai mult