miercuri

14 august, 2024

14 august, 2024

Firmele de leasing care domină piața auto din Europa au fost obligate să dubleze prețurile în ultimii trei ani pentru mașinile electrice din cauza valorilor foarte reduse de revânzare.
Mai mult, unele dintre ele amenință că vor renunța complet la afacere dacă autoritățile de reglementare le forțează să treacă rapid la electrificare, declară directorii din industrie, scrie Reuters.

Creșterea ratelor de leasing pentru mașinile electrice vine în momentul în care reducerile subvențiilor la achizițiile de vehicule electrice pe piețe cheie precum Germania afectează nivelul vânzărilor și riscă să blocheze tranziția de la motoarele clasice în Europa, tocmai când Bruxelles-ul vrea să calce accelerația, spun managerii companiilor de leasing.

Acționarii nu-și vor asuma pierderile

„Dacă vom fi împinși foarte, foarte tare, ca prea devreme toate mașinile să fie electrice … acționarii vor spune «nu vrem să ne asumăm riscul» și vom ieși de pe piață” spune Tim Albertsen, CEO al Ayvens, una dintre cele mai mari companii europene de leasing din Europa. „Să fim sinceri, fără noi, cine își va asuma riscul?”


Ayvens, care este deținută în majoritate de banca franceză Societe Generale, are o flotă de 3,4 milioane de mașini, dintre care aproximativ 10% sunt vehicule electrice.

Peste 60% din mașinile vândute în UE sunt în sistem de leasing

Companiile de leasing joacă un rol esențial în Europa, deoarece 60% din mașinile noi din toate tipurile sunt comercializate în sistem de leasing, conform calculelor organizației de mediu Transport & Enviroment, pe baza datelor firmei de cercetare de piață Dataforce.

Când vine vorba de vehicule electrice, această proporție crește la 80%.

Potrivit datelor furnizate Reuters de Dataforce, pe cele 16 piețe europene în care poate identifica înmatriculările de flote – inclusiv Germania, Marea Britanie, Franța și Spania – 60% din noile vehicule electrice merg către flote corporative și cumpărători persoane juridice. Experții spun că acești cumpărători folosesc aproape exclusiv contracte de leasing și aproximativ jumătate din vânzările rămase către persoanele fizice sunt, de asemenea, leasing.


Pe piețele fără subvenții pentru vehiculele electrice pentru cumpărătorii privați, dominația corporațiilor este și mai pronunțată. În Marea Britanie și Belgia, de exemplu, persoanele fizice au reprezentat doar 23% și, respectiv, 8% din achizițiile de vehicule electrice noi în 2023, arată Dataforce.

Valoare reziduală prea mică pentru mașinile electrice

Prețul unui contract de leasing este calculat în funcție de deprecierea unei mașini pe perioada tipică de leasing de trei ani, în baza prețurilor de revânzare estimate, asa numita valoare reziduală.

Dar dacă prețul mașinii la mâna a doua ajunge să fie mai mic decât se anticipa la încheirea contractului de leasing, firmele vor înregistra pierderi atunci când primesc înapoi mașina.

Din diverse motive, de la ieftinirile Tesla la îngrijorările clienților privind stațiile de încărcare și durata de viață a beteriei până la afluxul de EV-uri chinezești mai ieftine, prețurile mașinilor electrice second hand au scăzut în Europa după ce atinseseră un vârf în octombrie 2022.

Potrivit cifrelor furnizate Reuters de firma de cercetare a pieței Autovista, valorile de revânzare pentru vehiculele electrice în Germania la începutul lunii iulie erau cu 24% sub cele de dinainte de pandemie și cu 30% mai mici în Marea Britanie.

Acest lucru este în contrast puternic cu modelele second-hand pe benzină, care au rămas cu aproximativ 15% mai scumpe pe ambele piețe.

„Clienții sunt mai receptivi la achiziția de vehicule electrice rulate, dar trebuie să fie ieftine”, a spus Gary Cambridge, partener la dealer-ul de mașini second hand Cambridge Motors din Londra. „Dacă sunt scumpe, oamenii nu le vor”.

Prețul pentru leasing al mașinilor electrice s-a dublat

Companiile de leasing abordate de Reuters au refuzat să ofere detalii specifice despre orice pierderi din contractele pentru vehicule electrice cauzate de scăderea valorilor reziduale.

Însă Hertz a anunțat pierderi de aproximativ 150 milioane de dolari valoarea reziduală pentru circa 20.000 de vehicule electrice pe care le-a vândut la prețuri mult reduse, în timp ce Sixt din aceleași motive și-a redus veniturile în 2023 cu 40 de milioane de euro.

În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, datele furnizate Reuters de think-tank-ul german CAR Center Automotive Research arată că ratele de leasing pentru vehicule electrice au crescut substanțial în ultimii trei ani.

În august 2021, un rată de leasing pentru un vehicul electric de 45.000 de euro era de 284 de euro pe lună, cu mult sub cei 473 de euro pentru un model echivalent dar pe combustibili fosili. Acum, rata vehiculului electric s-a dublat la 621 de euro, în timp ce la mașina pe benzină a scăzut la 468 de euro.

Vânzările de vehicule electrice din Germania au scăzut cu 16,4% în prima jumătate a anului 2024, după ce guvernul a anulat brusc subvențiile în decembrie, iar această scădere a contaminat întreaga piața UE.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: