fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

România are TVA mare pentru că nu se colectează. TVA efectiv este de doar 13%. O comparaţie cu ţările UE

de Marin Pana 22.5.2012

România s-a situat în 2011 pe penultimul loc în rândul statelor europene noi membre ale UE la eficiența colectării TVA, cu o eficiență a taxării de numai 54%, potrivit calculelor efectuate de către Consiliul Fiscal. Este și motivul pentru care rata implicită de TVA se ridică la numai 13,1%, comparativ cu nivelul legal de 24%.

Cu 47,9 miliarde lei și 26,4% din veniturile statului în anul 2011, taxa pe valoare adăugată se află pe poziția a doua în topul taxelor colectate la buget, la mica distanță în urma contribuțiilor sociale. De altfel, odată cu reducerea acestor contribuții ( absolut necesară pentru reducerea costurilor cu munca și creșterea competitivității) ea va trece pe primul loc.

Problema acestei taxe ce ar trebui plătite pentru toate taxele și serviciile corect fiscalizate este nivelul foarte mic de aplicare efectivă, chiar prin comparație cu fostele colege de bloc estic ce au aderat la UE ( așa numitele NMS 10, unde NMS este abrevierea pentru new member states). Astfel, țări precum Estonia (82%), Slovenia (72%) și chiar vecina de la sud, Bulgaria (71%) au un grad de colectare mult mai bun.

România a colectat anul trecut 8,1% din PIB din venituri din TVA (execuție ESA95, exclusiv impactul schemei de compensare a arieratelor), faţă de 8,2% din PIB în Slovenia, 8,4% în Estonia și 8,6% în Bulgaria, în condiţiile în care cota standard de TVA în aceste țări era de 20% (comparativ cu un nivel de 24% în România).

Desigur, studii prestigioase arată că eficiența colectării TVA este invers proporțională cu ponderea în PIB a agriculturii, și direct proporțională cu gradul de urbanizare și gradul de deschidere al economiei, indicatorii aferenți României fiind nefavorabili. Totuși, aceste considerente nu explică de ce bulgarii sunt cu mult înainte, în timp ce Letonia este singura țară rămasă în urma noastră.

În 2010, a fost nevoie de majorarea substanțială a TVA, măsură singulară în context regional, pentru a aduce rata de taxare implicită la un nivel cât de cât rezonabil. Cu prețul frânării activității economice și al încurajării evaziunii fiscale. Dacă România ar fi avut o eficiență a colectării similară cu Bulgaria, s-ar fi strâns aceiași bani cu fosta cotă de 19% ca și cu cea majorată, de 24%.

Spre deosebire de România, unde s-a mers numai pe creșterea puternică a nivelului TVA, Polonia și Slovacia, Lituania și Letonia și-au majorat încasările prin majorări modice ale TVA combinat cu îmbunătățirea colectării. Asta în condițiile în care experiența maghiară arătase deja că majorarea TVA la niveluri foarte înalte duce la reducerea considerabilă a eficienței taxării.

Cum a evoluat eficiciența taxării în România în ultimii zece ani

Evoluția cotei implicite de impozitare pe ultimii zece ani arată că România a revenit anul trecut la eficiența de colectare din 2002 (54%), după ce reușise în perioada 2005 – 2008 să se păstreze deasupra pragului de 60%. De remarcat și de luat aminte, anul electoral 2004 a coincis (întâmplător sau nu) cu cea mai scăzută eficiență de colectare a TVA, care a dus rata implicită de taxare sub 10%.

Comparativ cu anul 2008, când nu se manifestaseră plenar efectele crizei economice mondiale, forțarea încasărilor prin majorarea TVA (pentru a acoperi obligațiile bugetare excesiv asumate și pentru a reduce deficitul public) a adus doar un singur punct procentual din PIB. Totodată, a crescut temporar inflația, a descurajat consumul și a redus cererea internă, implicit producția și creșterea economică.

Toate acestea sunt efecte ale unui grad redus de aplicare a taxării, relative mare la nivel de cotă legală dar relativ mic la nivel de cotă efectiv colectată. Din păcate, problema nu pare să aibă soluții ușor de aplicat. Majorarea de TVA dintre 2009, an cu cota integral de 19% și 2011, cu cota integral de 24%, arată o majorare a cotei effective de la 10,7% la 13%, ceea ce înseamnă o creștere aproape proprțională.

Practic, aceiași buni platnici sunt cei care au susținut creșterea încasărilor, în timp ce evaziunea fiscală se menține, a fost accentuată de criză și pare tot mai greu de combătut. Cert este o diminuare a cotei de TVA nu se poate face fără a crește în prealabil nivelul de conformare la plată și fără a crește sancțiunile care să majoreze costul de oportunitate a eludării legii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.5.2012

2 comentarii

  1. patronatul si TVA-ul !
    23.5.2012, 12:38 pm

    Imi permit sa comentez pe acest subiect din pozitia amaritului de SRL platitor de taxe . Incercand din rasputeri sa-ti achiti taxele, esti pus in situatia de a nu fi in stare, tocmai datorita statului care colecteaza ! Ex. -am de incasat de la stat o factura din dec. 2011, in cuantum de 120.000 lei. TVA aferent este de 28.800 lei. Neincasind, sint dator la stat acesti bani ! De unde sa-i platesc ? Se creaza niste cercuri vicioase din care e imposibil sa iesi !Daca nu depui factura, pierzi rindul, daca o depui, in speranta platii,esti bun de taxat !
    Si asa se ingroapa firmele romanesti ! Cred ca ar trebui gasita o modalitate de colectare a TVA la incasarea facturii ! In definitiv, nici Dumnezeu nu cere de unde nu-i !

  2. proletar de nevoie
    19.7.2012, 10:22 pm

    Fals! Solutia este reducerea arieratelor.
    Sint o multime de firmulite amarite care abia fac cifra de afaceri 240.000 intr-un an, vinzind altor firmulite amarite. Daca au o comanda de 120.000 de la un bugetar nici nu indraznesc sa o accepte (fara para-n darat).
    Mata te plingi ca nu incasezi o factura de 120.000 de la stat. Nu mai vinde statului! Nu mai contribui la controlul statului asupra economiei. Dar vinzi. Incasezi mai tirziu, dar statul isi plateste datoriile. Furnizorii tai si furnizorii furnizorilor tai sint pusi in situatia sa faca afaceri cu statul fara sa stie. Iar clientul lor nu e statul, deci nu au certitudinea ca-si incaseaza facturile. TVA-ul e fix pielea sulii, in cazul asta.

    Plata TVA la incasarea facturii e o vrajeala ieftina. Care sa mai dea o gura de oxigen firmelor abonate la contracte cu statul. Problema fundamentala ramine. Arieratele in lant, cu statul generator de intirzieri la plata. Si firmele “baietilor destepti”.

Lăsați un comentariu


Stiri

Finanțarea achizițiilor de utilaje, prag maxim 5 milioane lei – programul IMM Leasing, în primă lectură la Guvern

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat în primă lectură în şedinţa de joi mai multe proiecte de acte normative, printre care şi pe cel privind programul IMM Leasing,… Mai mult

Europa

Ministrul irlandez de Finanțe, Paschal Donohoe, a fost ales președinte al Eurogrupului

Vladimir Ionescu

Ministrul irlandez de Finanţe, Paschal Donohoe (foto), a fost ales joi preşedinte al Eurogrupului, potrivit unui comunicat de presă al Consiliului UE. Paschal Donohoe, în… Mai mult

Stiri

Document / Prevederile noii legi a carantinei: Izolare obligatorie, carantină instituită individual prin ordin DSP

Vladimir Ionescu

Noul proiect de lege a carantinei și izolării a fost votat, joi seara, de deputați și a fost transmis Senatului (cameră decizională) pentru dezbatere și… Mai mult

Europa

Reuters: Anunțul invitării Bulgariei şi Croaţiei în anticamera zonei euro e iminent – ar putea avea loc în acest weekend

Vladimir Ionescu

Oficialii zonei euro sunt pregătiţi să lase Croaţia şi Bulgaria să intre în ERM-2 (mecanismul ratelor de schimb, n.r.), o perioadă de tranziţie obligatorie de… Mai mult

Stiri

SUA / Curtea Supremă îl obligă pe Donald Trump să transmită procurorilor declarațiile sale fiscale. O solicitare similară a Camerei Reprezentanților a fost respinsă

Iulian Soare

Curtea Supremă a Statelor Unite a respins joi argumentul avocaților președintelui Donald Trump potrivit acesta este protejat de imunitatea funcției inclusiv în materie fiscală și… Mai mult

Stiri

Inechitate severă în școală: Ministrul Educației a primit ”catalogul” celor 900.000 de elevi absenți de la cursurile on-line

Razvan Diaconu

Un catalog supradimensionat, în care au fost trecuți 900.000 de elevi absenți de la cursurile online pentru că nu au laptopuri sau tablete, a fost… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Programul ”O casă, o familie” (Prima Casă), modificările propuse de Finanțe

Alexandra Pele

Guvernul  propune majorarea de la 66.500 de euro la 95.000 de euro a valorii maxime a creditului acordat prim programul Prima Casă, ce urmează să… Mai mult