Numărul mediilor peste 5 ale elevilor de clasa a VIII-a prezenți la examenul de Evaluare Națională a crescut până la 82,3% (de la 76,8% în 2021), dar numai 6% știu să scrie corect și doar 43% știu să recunoască un verb într-o propozițe, potrivit unui studiu pilot realizat în județul Dâmbovița cu ocazia Evaluării, prezentat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
Ministrul Educaţiei consideră că este „cel mai important lucru” faptul că „numărul mediilor peste 5 este la un maxim absolut, în raport cu ultimii 10 ani”.
Prezenţa la Evaluarea Națională a fost de 95,5%, 144.494 de candidaţi, cu 25.000 mai mulţi decât cei prezenți anul trecut, şi mai mulţi decât în anii anteriori.
„Din păcate, se confirmă slaba calitate a educaţiei în mediul rural. Rămâne principala problemă. În mediul rural am avut medii sub 5 de trei ori mai mari decât cele din urban”, a spus ministrul Sorin Cîmpeanu.
Cea mai mică pondere a notelor peste 5 a avut-o judeţul Teleorman, cu 71,8% şi cea mai mare a avut-o Clujul, cu 92,7%. Bucureștiul a avut 91,6% iar Brăila 91%.
Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie, după soliuționarea contestațiilor.
Statistica mediilor peste 5 și cifrele relevatoare
La limba română, procentul notelor peste 5 este de 85,9%, respectiv 127.920 de elevi, faţă de 84% anul trecut, un plus de aproape 2%.
La Matematică, însă, notele peste 5 de anul acesta au fost de 77,5%, mai exact 115,126 de elevi, a mai spus ministrul, arătând că anul trecut, doar 83.000 de elevi au obținut note peste 5.
Ministrul a mai spus că la matematică a crescut cu sunt zece procente față de anul trecut numărul celor care au luat peste 5.
Sorin Cîmpeanu (foto) s-a referit apoi la „itemii” studiului pilot privind rezultatele Evaluării din județul Dâmbovița.
Astfel un „item” cu un procent mic de rezolvare este cel în care „doar 6% dintre elevi au rezolvat exercițiul care vizează scrierea corectă. Cu alte cuvinte doar 6% au putut să scrie românește”.
Doar 43% știu să identifice un verb într-o propoziție și 21% nu au identificat nici un verb.
57% dintre elevi au probleme de scriere corectă de ortografie și de punctuație.Alte concluzii țin de analfabetismul funcțional.
La matematică, 30% nu reușesc să redacteze un răspuns ci numai să completeze o grilă și 15 % nu au răspuns corect la exercițiul „10 plus 10 împărțit la 10”.
„Se naște în mod firesc întrebarea în ce măsură profesorii s-au ocupat de acești elevi”, a constatat ministrul Educației.
***