fbpx

Chestiunea

DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Prăbușire dramatică a productivității muncii în agricultura românească

Productivitatea muncii în agricultura românească s-a prăbușit în 2020, potrivit datelor publicate de Eurostat. Evoluția consemnată față de anul precedent a fost de -47,2%, la… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară mult sub cea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2020 a urcat la 8,5% din PIB

Deficitul comercial a urcat în luna decembrie 2020 la 1.952,4 milioane euro, cu peste 10% în plus față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

09.02.2021

Chestiunea

Temelia Bugetului și a PNRR: 50% din actualii lucrători vor avea nevoie de noi calificări până în 2025

Aproximativ 50% din lucrătorii angajați în prezent vor avea nevoie de noi calificări până în 2025 pentru a răspunde nevoilor generate de criza Covid-19 pe… Mai mult

08.02.2021

Reorganizarea ANAF: între desprinderea de Finanțe și modelele occidentale

de Alexandra Pele 2.9.2015

tva anaf

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) ar urma să fie modernizată după modelul american – potrivit anunțurilor făcute de premier și de președintele instituției. Mai exact Fiscul ar urma să aibă un board care să asigure independenţa agenţiei de factorul politic.

Pe de altă parte, agenţia americană nu este o instituţie de sine stătătoare, desprinsă de Finanţe, aşa cum se vehiculează că ar urma să arate Fiscul din România, ci “un birou” din cadrul Departamentului de Trezorerie.

Gelu Ştefan Diaconu, preşedintele ANAF, spune că i-a propus luni premierului Victor Ponta o formulă de reorganizare, după modelul Fiscului american, care „să consolideze autonomia decizională a ANAF” şi să distanţeze instituţia de posibile influenţe politice.

Propunerea lui Gelu Ștefan Diaconu vizează constituirea unui „board de specialişti” care să coordoneze politicile şi strategia ANAF, „în locul unei singure persoane, respectiv în locul preşedintelui ANAF”.

Concret, şeful Fiscului se referă la înfiinţarea unei structuri similare board-ului de supraveghere al Internal Revenue Service (IRS) din Statele Unite. Această structură a fost creată în 1998 pentru a superviza activitatea IRS şi pentru a oferi “experienţă, independenţă şi stabilitate” instituţiei.

Principalele modificări

Cum funcționează IRS-ul american

Din acest board de supraveghere fac parte nouă membri. Şapte dintre ei sunt numiţi de preşedinte SUA şi confirmaţi în funcţie de Senat pentru un mandat de cinci ani.

Ei trebuie să aibă experienţă şi expertiză profesională în zone cheie ale administrării fiscale. Dintre cei şapte, unul trebuie să fie un angajat federal sau un reprezentant al angajaţilor IRS. Ceilalţi doi membri sunt secretarul Trezoreriei şi şeful IRS. Acest board nu are, însă, nicio autoritate executivă şi nu are niciun rol în dezvoltarea politicilor fiscale. Cu toate acestea, printre responsabilităţile consiliului se numără avizarea bugetului instituţiei.

Având în vedere că SUA este o republică prezidenţială, ceea ce înseamnă că preşedintele îndeplineşte atât funcţia de şef al statului cât şi cea de şef al guvernului, numirea membrilor unui prezumtiv board al ANAF ar trebui să respecte forma de guvernământ din România. Prin urmare, atât Guvernul cât şi Parlamentul ar urma să aibă un cuvânt de spus în ceea ce priveşte numirea lor.

„Iar prin reorganizarea ANAF, ca instituție de sine stătătoare, vreau să mergem pe un model pe care-l folosesc SUA, alte ţări europene, de a avea un bord al ANAF, numit de către Guvern, Parlament, preşedinte, cu un tip de stabilitate care să asigure implementarea politicilor bugetare. Este un pas în continuare spre modernizare”, a spus premierul Ponta, marţi.

Surse din cadrul Băncii Mondiale, cu care ANAF are în derulare proiecte de reorganizare, au declarat pentru cursdeguvernare.ro că această propunere nu a fost discutată cu reprezentanţii instituţiei . Cea mai mare parte a programului, în valoare de un miliard de euro, cu Banca Mondială vizează dezvoltarea infrastructurii informatice a Agenţiei pentru uşurarea procesului de colectare.

(In)dependența de Finanţe, în câteva guverne europene

Din declaraţiile făcute de premier, de preşedintele ANAF, dar şi de ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici, reiese că executivul ar lua în calcul scoaterea instituţiei de sub tutela Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

„Cine cunoaşte cu adevărat ce înseamnă activitatea ANAF ştie că ANAF nu poate finaliza această reformă din poziţia de rudă săracă a MPF, aflată la discreţia decizională a funcţionarilor din minister”, a arătat Gelu Ștefan Diaconu într-un comunicat de presă.

Ministrul Finanţelor a comentat la rândul său că reorganizarea ANAF ca instituţie de sine stătătoare este normală.

“E normal să fie așa o desprindere chiar de Ministerul de Finanțe, acesta este cel care face politica Guvernului în acest domeniu, dar este bine să fie și o agenție separată cu mult mai mare independență, inclusiv pentru cei care ocupă funcții de conducere pentru a avea o mai mare siguranță în ceea ce au de făcut și de implementat”, a spus Teodorovici.

Prin urmare, noul ANAF ar urma să semene şi cu agenţia omoloagă din Italia, unde Finanţele doar supervizează activitatea de colectare.

În Italia:

Agenţia italiană de venituri (Agenzia delle Entrate) este supervizată de ministerul italian de economie şi finanţe care are controlul asupra politicilor fiscale. „Agenţia are responsabilitate managerială şi operaţională deplină, precum şi autonomie administrativă, de reglementare, patrimonială, organizaţională, de contabilitate şi financiară”, se arată într-un document oficial.

Relaţia dintre minister şi agenţie este reglementată printr-un acord pe trei ani care este ajustat anual în funcţie de serviciile pe care trebuie să le asigure, de obiectivele pe care trebuie să le îndeplinească şi de resursele bugetare de care are nevoie. Agenţia italiană este condusă de un director, un comitet de management şi un board de auditori.

În Germania:

Ministerul Federal de Finanţe este autoritatea supremă în ceea ce priveşte politica fiscală şi administrarea veniturilor federale din Germania.

Responsabilitatea colectării taxelor şi impozitelor revine unui departament de taxe care funcţionează la nivel central, dar şi la nivelul fiecărui stat federal în parte. La nivelul administraţiei centrale, acesta se numeşte Biroul Federal Central de Taxe.

În Franţa:

Departamentul de venituri din Franţa (Direction générale des impôts) sau Directoratul General al Finanţelor Publice este o autoritate dependentă de ministerele de finanţe şi buget în cadrul căruia funcţionează.

În Bulgaria

În Bulgaria, agenţia de administrare fiscală este o instituţie independentă condusă de un board din care fac parte ministrul Finanţelor, un secretar de stat din Ministerul Finanţelor, guvernatorul Institutului Naţional de Asigurări Sociale de Stat, directorul Fondului Naţional de Asigurări de Sănătate şi directorul executiv al Agenţiei Naţionale de Venituri.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.9.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Mugur Isărescu: Băncile Centrale – 3 căi de integrare a riscurilor climatice

Adrian N Ionescu

Băncile centrale și autoritățile de supraveghere financiară trebuie să găsească instrumentele analitice, metodele și datele potrivite pentru a integra riscurile climatice în activitatea lor, în… Mai mult

Stiri

DNA – 2020: În 105 dosare deschise în legătură cu pandemia de Covid – prejudicii de sute de milioane

Vladimir Ionescu

DNA a instrumentat anul trecut 105 dosare legate de pandemie, cinci dintre acestea au fost deja trimise cu rechizitoriu în instanță, iar alte 24 sunt… Mai mult

Stiri

Romgaz va depune o ofertă pentru preluarea participației ExxonMobil în Marea Neagră la Neptun Deep

Adrian N Ionescu

Romgaz (SNG) va depune o ofertă pentru preluarea participaţiei ExxonMobil la concesiunea exploatării gazelor naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, înainte de expirarea… Mai mult

Europa

400 de milioane de doze de vaccinuri “fantomă” – oferta rețelelor infracționale către statele UE

Iulian Soare

Rețele special organizate au încercat să vândă unor state membre  400 de milioane de doze de vaccin împotriva Covid-10, la un preț de aproape trei… Mai mult

Europa

18 companii au renunțat să mai lucreze la Nord Stream 2 de teama sancțiunilor americane

Razvan Diaconu

Un număr de 18 companii au fost convinse de perspectiva unor sancțiuni americane să nu mai lucreze pentru proiectul gazoductului rusesc Nord Stream 2, arată… Mai mult

Stiri

PNL anunță că nu susține proiectul lui Nicușor Dan de suspendare pentru 2 ani a PUZ-urilor sectoarelor, ci doar pentru 3 luni

Razvan Diaconu

Nicușor Dan a cedat, joi dimineață, în cadrul ședinței Comisiei de Urbanism a Primăriei Capitalei, în privința dorinței sale de a impune suspendarea pe o… Mai mult

Stiri

Profitul Romgaz a crescut cu 15% în 2020, pe seama reducerii amortizării, redevenței și a impozitului

Adrian N Ionescu

Profitul net al celui mai mare producător român de gaze naturale, Romgaz (SNG), a depășit 1.254 milioane de lei, în creștere cu 15,1% în anul… Mai mult