marți

16 iulie, 2024

23 noiembrie, 2018

Comisia Națională de Strategii și Prognoză (CNSP) a modificat unele condiții de calificare la licitația PPP pentru Ploiești – Brașov. Potrivit CNSP, modificările ar fi necesare ”pentru a se pune de acord informațiile opriginale oferite de autoritatea contractantă cu cele apărute in Sistemul European de Achiziții TED”.

Modificarea cerințelor în cursul procedurii poate fi însă oricând motiv întemeiat pentru un participant ca să conteste atribuirea contractului, anunță Digi24.

Ce s-a schimbat:

  • Nu cinci ani, ci zece ani este durata în care un constructor a executat „construcții în infrastructura rutieră, similiare cu cele supuse procedurii de atribuire” și/sau un PPP
  • Nu 680 milioane euro (însumat pe perioada 2016-2017), ci 113,33 milioane euro trebuie să fie fluxul de lichidități al unei firme ce dorește participarea la acest PPP

Modificările aduse zilele trecute de către CNSP documentației de licitație pentru PPP Ploiești-Brașov generează riscul ca acestea să fie făcute pentru a permite accesul la licitație unor regi autohtoni ai asfaltului.

Niciun mare constructor autohton nu are un PPP prin care să se califice, dar unii constructori români au în schimb autostrăzi date în folosință, cu recepția făcută. Problema este că aceasta nu s-a întâmplat în ultimii cinci ani. Spre exemplu autostrada A3, sectorul Moara Vlăsiei -Ploiești, singura făcută de un contructor român ce are o valoare și complexitate ce se poate considera că sunt apropiate, cât de cât, de Ploiești – Brașov a avut recepția acum șase ani, în 2012.

La capitolul „flux de numerar” 680 milioane de euro pe doi ani este în jurul cifrei de afaceri a celui mai mare constructor român de drumuri, mult peste cash flow-ul acestuia. Micșorarea drastică la 113 milioane euro va ușura accesul în licitație.

Aceasta ultimă modificare este cu atât mai greu de înțeles cu cât CNSP pretinde că ar fi vorba de o formulă exactă pe baza căreia s-a stabilit această nevoie de licihidități. Astfel fluxul de numerar cerut participanților ar fi fost stabilit astfel: „valoarea estimată a contractului împărțit la perioada de derulare a contractului (patru ani) și înmulțit cu perioada solicitată de autoritatea contractantă (doi ani-2016-2017)”.


Dacă s-a folosit formula precisă, cum s-a micșorat de șase ori fluxul de numerar cerut? „Publicația de pe TED nu respecta informatiile originale oferite de autoritatea contractantă”, justifică CNSP modificările.

TED este suplimentul pentru achiziții publice al Monitorului Oficial al UE.

Istoria ajustării din mers a unor cerințe de participare la licitație astfel încât anumiți construtori să poată îndeplini cerințele de participare este veche. În cazul autostrăzii Moara Vlăsiei – Ploiești în cursul procedurii a fost lărgită sfera condițiilor ce pot fi îndeplinite pentru a putea fi primite la licitație. Condiția de realizare a unei autostrăzi similare s-a transformat în cursul procedurii în realizarea unei autostrăzi similare sau turnarea câtorva mii de tone de asfalt.

Aceasta a permis intrarea în licitație a asocierii firmelor Euroconstruct Trading 98 (patron Dan Beșciu, Sorin Vulpescu) – Pa & Co (Costel Cășuneanu) și Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu). Ulterior, cele trei firme chiar au câștigat licitația și au deschis ușa intrării constructorilor români în contractele mari pentru autostrăzi.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: