Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Războiul economic SUA-UE la orizont – contextul global dezavantajează Europa

de Iulian Soare , 18.9.2019

Ultima bătălie majoră a lui Jean Claude Juncker va fi și prima a Ursulei von der Leyen:
un război comercial UE – SUA pare inevitabil în condițiile în care Organizația Mondială a Comerțului (WTO) îi permite lui Donald Trump să impună tarife de miliarde de euro asupra exporturilor UE începând cu 30 septembrie.

Conducerea executivă a UE nu are, pe moment, motive legale să răspundă ”simetric”, iar contextul economic global îi este potrivnic, după cum afirmă  Bernd Lange, președintele Comisiei pentru Comerț din Parlamentul European.

Lovituri în serie pregătite de Donald Trump

“Tariff Man”, cum este supranumit Donald Trump, pregătește două lovituri succesive la adresa economiei UE, scrie Politico.
WTO a ajuns vineri la concluzia că state UE au acordat ilegal Airbus ajutoare de stat. Decizia îndreptățește SUA să recupereze pagube estimate în jurul a 8 miliarde de euro.

Donald Trump intenționează însă să impună tarife suplimentare și pe exporturile auto din Europa, decizie care ar putea intra în vigoare la mijlocul lunii noiembrie.

Comisarul pentru Comerț Cecilia Malmström afirma luni, la Bruxelles, că a încercat să dezamorseze un iminent conflict economic Statele Unite, însă americanii au rămas indiferenți la propunerea de a negocia o înțelegere.

(Citiți și: ”Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România”)

Mai mult, Gordon Sondland, ambasadorul SUA pe lângă UE, a precizat:

Washington urmărește încetarea subvențiilor pentru Airbus și recuperarea daunelor. Dacă negocierile dintre SUA și UE nu provoacă o schimbare în acest comportament dar și recuperarea acestor daune, Statele Unite vor suspenda orice concesii și vor recurge la tarife.

Context global favorabil SUA

Bruxelles-ul a văzut deja că președintele Trump a folosit eficient amenințarea taxării exporturilor auto în relația cu Japonia, silind-o să facă concesii în domeniul agriculturii, UE se teme că Acordul economic SUA-Japonia, care ar urma să fie semnat săptămâna viitoare în marja Adunării Generale ONU de la New York, îi întărește convingerea lui Donald Trump că poate obține în același mod concesii și din partea Europei.

(Citiți și: ”Investiții în progresie geometrică. China cumpără bomboanele de pe tortul european”)

Suplimentar, China începe să trateze cu superioritate UE: niciun înalt oficial chinez nu va participa la reuniunea economică  cu oficiali europeni de săptămâna viitoare, părând că Beijing are ca prioritate atingerea unui acord comercial preliminar cu SUA, nu concesii făcute UE la solicitarea de deschidere a pieței chineze pentru companii europene.

În relația cu SUA, UE speră să poată deține argumente decisive pentru a ajunge la un acord cu SUA abia peste 8 luni – WTO încă analizează o plângere similară ”dosarului Airbus”, formulată de această dată de UE, care reclamă subvenții ilegale acordate de americani Boeing.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului nu riscă o nouă taxă auto, după eșecul celorlalte de până acum

Vladimir Ionescu

Guvernul nu va introduce în acest an o nouă taxă auto pe mașinile second-hand importate, pentru că au dat greș toate celelalte măsuri de acest… Mai mult

Stiri

Familia regală Emiratele Arabe Unite vrea să cumpere clubul de fotbal Dinamo

Vladimir Ionescu

Grupul de investiții Abu Dhabi Business Development, controlat de familia regală din Emiratele Arabe Unite, intenționează să cumpere Clubul de fotbal Dinamo București, potrivit unei… Mai mult

Europa

Ucraina: Preşedintele Zelenski a respins demisia premierului Honcearuk

Iulian Soare

Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a respins vineri seară demisia prezentată în cursul dimineţii de premierul Oleksi Honcearuk (foto, stânga), care a luat această decizie după… Mai mult

Europa

FMI: Acordul dintre SUA şi China reduce dar nu elimină incertitudinile globale

Iulian Soare

Semnarea acordului comercial “Faza 1” între Statele Unite şi China va reduce, dar nu va elimina, incertitudinile care au afectat creşterea economiei mondiale, a afirmat… Mai mult

Stiri

România a fost condamnată de CEDO pentru încălcarea dreptului la liberă exprimare

Vladimir Ionescu

România a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru că a încălcat dreptul la liberă exprimare al unui protestatar. Acesta a fost… Mai mult

Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult