vineri

3 mai, 2024

27 octombrie, 2023

Aplicarea dreptului UE nu afectează suveranitatea şi supremaţia Constituţiei naţionale, „din moment ce domeniile de competenţă şi atribuţiile Curţii Constituţionale şi ale Curţii de Justiţie a Uniunii sunt diferite”, a declarat vineri preşedintele CCR, Marian Enache.

Declaraţia a fost făcut în cadrul celei de-a VI-a Conferinţe Naţionale a Societăţii Române de Drept European, cu tema „Aplicarea dreptului Uniunii Europene în România”, în cadrul căreia Marian Enache s-a străduit să argumenteze lipsa priorității dreptului european, deși acesta este unul dintre principiile la care România a subscris în momentul aderării și a fost înscris în Constituție.

Articolul 148 alineatele (2) și (4) din Constituția României prevede:

  • „(2) Ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum și celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
  • (4) Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării și din prevederile alineatului (2).”

„Unul dintre cele mai importante acte juridice ale organizării statale îl reprezintă Constituţia. Supremaţia Constituţiei României, respectiv valoarea ei axiologică, o situează în paradigma unui stat de drept şi democratic, în vârful sistemului de drept românesc. Legea fundamentală reprezintă baza tuturor reglementărilor în domeniile politice, sociale şi economice, iar aplicarea acesteia este garantată de existenţa unei instituţii specializate, ca unică autoritate de justiţie constituţională, cu scopul de a asigura realizarea principiului separării puterilor în stat şi respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor. La nivelul Uniunii Europene, însă, nici Constituţia unui stat şi nici legislaţia internă a acestuia nu pot fi privite în afara ordinii juridice europene, în condiţiile existenţei dreptului european izvorât din tratatele constitutive ale Uniunii Europene”, a explicat Marian Enache, citat de Agerpres.

„Prioritatea dreptului UE nu trebuie privită ca hegemonia acestui tip de Drept”

El a adăugat că aceste ordini juridice nu funcţionează separat, ci într-un raport de complementaritate şi reversibilitate, fiecare păstrându-şi identitatea şi fizionomia dreptului pozitiv propriu.

„Cu alte cuvinte, nu ne aflăm în prezenţa unui concurs dintre prioritatea dreptului european şi supremaţia Constituţiilor naţionale, această posibilă percepţie generând portenţiale efecte dăunătoare asupra statului de drept însuşi şi asupra democraţiei. Ideea majoră este aceea a circumscrierii corecte a celor două tipuri de ordini juridice, acestea înscriindu-se mai degrabă într-un sistem de cooperare de tipul ‘vaselor comunicante’. Chiar dacă fiecare îşi păstrează forma şi autonomia, ele comunică şi se regăsesc în acelaşi sistem de viziune, acţiune şi finalitate”, a explicat preşedintele CCR.


Potrivit acestuia, prioritatea dreptului Uniunii „nu trebuie privită ca hegemonia acestui tip de drept”, care trebuie interpretat şi aplicat prin procedurile armonizării survenite din dialogul judiciar dintre instanţele care aplică dreptul Uniunii Europene şi cel naţional.

De aceea, a completat Marian Enache, o atitudine de deschidere şi de promovare a unei diplomaţii judiciare, a unui dialog judiciar între instanţa constituţională naţională şi cea europeană nu presupune aspecte privind stabilirea unor ierarhii între aceste instanţe, astfel cum a statornicit jurisprudenţa instanţei române de contencios constituţional.

„Competențe diferite”

„Aplicarea dreptului Uniunii nu afectează suveranitatea şi supremaţia Constituţiei naţionale, din moment ce domeniile de competenţă şi atribuţiile Curţii Constituţionale şi ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sunt diferite. Raportat la cazuistica acestora, trebuie respectată regula variabilă a jocului, în funcţie de natura normei juridice, de domeniul ei de aplicare şi de raportul just de prevalenţă între o normă europeană şi una de provenienţă naţională”, a transmis preşedintele instanţei constituţionale.

Conform lui Enache, modul de aplicare a celor două ordini juridice, în care, de fapt, izvorul ordinii juridice europene a fost voinţa politică comună a statelor membre ale Uniunii Europene, trebuie conceput în interacţiunea lor activă şi complementară, nu separatist, ci congruent, în funcţie de competenţele atribuite ordinii europene prin actul de aderare al unui stat la Uniunea Europeană.

„Deşi aceste ordini juridice conţin proceduri şi naturi juridice diferite, ele au scopuri convergente şi anume un grad mai înalt de integrare în Uniune, accesul cetăţenilor la realizarea drepturilor şi libertăţilor lor, cu asigurarea unor standarde şi garanţii de protecţie armonizate”, a mai spus preşedintele CCR.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Desigur exista multiple interpretarii fiecare dintre cei vizati incercind sa isi foloseasca propria interpretare spre ai servi sau a servi cuiva .Curtea Constitutionala se poate pronunta doar pe cauzele care ii sunt aduse spre dezbatere urmare a respectarii legilor ce sustin acest demers .Instanta de judecata nu trebuie sa tina insa cont de aceste decizii fiecare proces reprezentind un intreg ce are specificul lui . Instanta de judecata este suzerana si deciziile ei nu mai pot fi schimbate in momentul in care intreg parcursul juridic este parcurs .Desigur nu exista o obligativitate imediata atunci cind facem referire la ce cea CJUE a decis recent .In Romania , relatiilor de tot felul, chiar si deciziile CJUE se vor a capata un anume inteles de posibilitate .Practic Parlamentul organul reprezentativ si decizional ca parte a aparitiei unei legi poate deveni dor spectator intreaga legislatie (partea care le este adusa spre judecarea)devine o decizie a CCR .Este un joc spectaculos , usor de observat dar nu putem sa nu aratam cum chiar actuala Constituie a Romaniei a fost creeata spre a putea asigura politic un anume viitor Romaniei totul facut spre a putea usor modifica legislatia functie de ceea ce ne ofera politica mondiala la zi si totul facut in sprijinul controlului absolut asupra politicienilor indiferent cine sunt ei si in ce pozitie din Stat activeaza .Romania nu are decit sansa de a-si mula deciziile ca parte a situatiei Internationale acolo unde marile puteri fac jocul .Romania ,aidoma tuturor tarilor din UE,, nu poate juca de una singura jocul la nivel mondial .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Desigur exista multiple interpretarii fiecare dintre cei vizati incercind sa isi foloseasca propria interpretare spre ai servi sau a servi cuiva .Curtea Constitutionala se poate pronunta doar pe cauzele care ii sunt aduse spre dezbatere urmare a respectarii legilor ce sustin acest demers .Instanta de judecata nu trebuie sa tina insa cont de aceste decizii fiecare proces reprezentind un intreg ce are specificul lui . Instanta de judecata este suzerana si deciziile ei nu mai pot fi schimbate in momentul in care intreg parcursul juridic este parcurs .Desigur nu exista o obligativitate imediata atunci cind facem referire la ce cea CJUE a decis recent .In Romania , relatiilor de tot felul, chiar si deciziile CJUE se vor a capata un anume inteles de posibilitate .Practic Parlamentul organul reprezentativ si decizional ca parte a aparitiei unei legi poate deveni dor spectator intreaga legislatie (partea care le este adusa spre judecarea)devine o decizie a CCR .Este un joc spectaculos , usor de observat dar nu putem sa nu aratam cum chiar actuala Constituie a Romaniei a fost creeata spre a putea asigura politic un anume viitor Romaniei totul facut spre a putea usor modifica legislatia functie de ceea ce ne ofera politica mondiala la zi si totul facut in sprijinul controlului absolut asupra politicienilor indiferent cine sunt ei si in ce pozitie din Stat activeaza .Romania nu are decit sansa de a-si mula deciziile ca parte a situatiei Internationale acolo unde marile puteri fac jocul .Romania ,aidoma tuturor tarilor din UE,, nu poate juca de una singura jocul la nivel mondial .

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: