Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

La obiect

Veniturile bugetare: Bulgaria și Polonia au reformat Fiscului, România umblă la taxe și impozite

Consiliul fiscal pune la dispoziția Ministerului de Finanțe, în cuprinsul Opiniei referitoare la proiectul de rectificare bugetară, un rezumat al acțiunilor întreprinse de Bulgaria pentru… Mai mult

08.08.2019

Cronicile

Document / Strategia pentru autostrăzi până în anul 2018: Guvernul schimbă traseul coridorului IV paneuropean și vrea deschiderea tronsoanelor marginale

de Razvan Diaconu 3.12.2013

Premierul Ponta a prezentat marți, în Parlament, strategia de construcție a autostrăzilor din România, într-un moment în care președintele Traian Băsescu a refuzat să semneze memorandumul cu FMI tocmai din cauza suprataxei de 7 eurocenți pe litrul de combustibil.

Premierul justifică introducerea taxei prin aceea că România s-ar putea baza în următorii șapte ani pe 4,8 miliarde euro, fonduri europene și 4,5 miliarde de euro fonduri bugetare de dezvoltare.

Strategia pe care o propune USL în privința construcției de autostrăzi are în vedere ca orizont posibil de realizare anul 2018, a declarat premierul Victor Ponta la prezentarea Strategiei de Dezvoltare a Rețelei de Autostrăzi 2014-2018 grupurilor parlamentare reunite ale USL.

Strategia constă într-un document Power Point cu 15 figuri, din care prima și ultima sunt titlul și denumirea strategiei. Celelalte 13 imagini reprezintă hărți cu traseele și tronsoanele de autostradă care se vor construi potrivit unor forme de finanțare diverse.

Strategia, potrivit hărților prezentate de guvern, pare să evite coridoarele pan-europene inițiale (București – Pitești – Sibiu se schimbă cu București – Brașov – Sibiu)și se concentrează mai mult pe deschiderea de noi căi de infrastructură, în zonele care coincid cu influența politică a partidelor din arcul de guvernământ.

Coridorul IV pan-european :

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

Infrastructura din strategia prezentată marți de guvern :

Noile hărți prezentate marți de guvern arată că se va construi mai întâi tronsonul Sibiu – Brașov și abia după aceea tronsonul Pitești – Sibiu, de pe coridorul patru paneuropean.

Autostrada care va lega Bucureștiul de Alexandria are prioritate față de autostrada care să lege Bucureștiul de granița cu Ungaria.

Piteștiul va fi legat de Rm. Vâlcea mai repede decât va fi legat Brașovul de București. Înainte de crearea coridoarelor pan-europene, Brăila va fi legată de Buzău. 

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

Victor Ponta le-a propus parlamentarilor USL ca strategia Uniunii privind construcția de autostrăzi să fie transpusă într-o lege care să oblige guvernele viitoare la continuarea proiectelor ce vor fi continuate sau demarate. Din documentul guvernului nu reiese, însă, ce anume va trebui continuat de următoarele guverne, întrucât sunt multe tronsoane de autostradă care nu se aliniază la un sistem de priorități.

Premierul a amintit că în acest moment România are 500 de kilometri de autostrăzi.

Pentru a-și aplica strategia, guvernul trebuie să modifice legile celorlalți privind autostrăzile

Pentru a promova o lege pe baza strategiei prezentate marți, Parlamentul ar trebui să modifice două acte normative din 1999 și 2002 care stabilesc prioritățile în domeniul construcții de autostrăzi.

În legea din 2002 se stabilește ca prioritate construirea tronsoanelor de autostradă Pitești – Sibiu, București – Giurgiu sau Ploiești – Albița, care nu mai apar ca priorități  pe harta prezentată de premier sau numai apar deloc, deși fac parte din coridoare europene.

Așa cum a mai declarat anterior, premierul a anunțat ca prioritate construirea tronsonului Sibiu Brașov pentru a uni Nădlacul de Constanța, fără a tranzita Valea Oltului. Rațiunea este că guvernanții vor să crească volumul de trafic pe tronsonul de autostradă Brașov – Comarnic, pentru a-l face profitabil.

Ministrul pentru marile proiecte Dan Șova a anunțat recent că acest tronson care trece prin Valea Prahovei va fi realizat într-un parteneriat public – privat, ceea ce va însemna introducerea unei taxe pentru folosirea autostrăzii.Decizia guvernanților de a amâna construirea tronsonului Pitești – Sibiu a provocat o reacție dură din partea francezilor de la Dacia Renault care sperau să folosească autostrada pentru exporturile către Europa de Vest.

A rămas neclar pe unde va trece autostrada Iași Târgu Mureș pentru că pe o hartă apare orașul Târgu Neamț, iar pe alta, din aceeași prezentare apare Piatra Neamț.

(DESCĂRCAȚI AICI DOCUMENTUL)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.12.2013

2 comentarii

  1. Ștefan A.
    3.12.2013, 9:50 pm

    Nadlac si Bors sint cele doua puncte de granita care asigura majoritar comertul exterior al tarii dar si importurile . Ca atare si dupa 24 de ani, a nu accepta ca ORICARE autostrada/autostrazi trebuie sa inceapa de la aceste doua puncte strategice e prostie crasa . Inutil a construi tronsoane de autostrazi care nu leaga pe nimeni cu nimeni visind ca in un viitor oarecare acestea vor face parte din reteaua mioritica de autostrazi . E gestionare si cheltuiala de bani haotica , clientelara . E incepe din vest constructia de autostrazi e o necesitate obiectiva . A lega aceste puncte cu totalitatea oraselor mari din RO , o obligatie nationala daca cineva ar avea o oarecare strategie pentru tara si economie. Din pacate si tot in aceiasi 24 de ani , in afara hartilor frumoase dar facute pe premise gresite , aiurea sau mai grav clientelare, nu au dus tara la un nivel de infrastructura cit de cit comparabil cu cel polonez . Poate si Albania ne va depasi ca km de auostrada functionanta .

  2. Dumitru
    4.12.2013, 10:09 am

    Bravo USL ! Sunt mai importante legaturile Bucuresti-Alexandria, Bucuresti-Buzau-Braila, Bucuresti-Pitesti-Rm.Valcea decat Bucuresti-Budapesta-Viena si de acolo oriunde in UE ? Coridorul Arad-Timisoara-Deva-Sibiu-Rm Valcea-Pitesti-Bucuresti este pan european si rezolva accesul marfurilor si cetatenilor RAPID in Europa. Voi aveti modelul Putin,cel mai bogat sef de stat de care nu se atinge justitia,nu modelul Merkel,spre exemplu si comparatie.

Lăsați un comentariu


Stiri

În ce condiții ar instala SUA rachete de croazieră în România

Vladimir Ionescu

Statele Unite ar putea ajunge să instaleze rachete de croazieră cu rază medie de acţiune în România doar în contextul în care americanii ar pierde… Mai mult

Europa

Consiliul de Afaceri Americano-Român: Sunt analizate investiţii americane în România de 10 miliarde de dolari

Adrian N Ionescu

Companiile americane analizează potențiale investiții în noi proiecte din România în valoare de peste 10 miliarde de dolari, potrivit unei declaraţii a preţedintelui Consiliului de… Mai mult

Stiri

Proiect de OUG după cazul Caracal: Dosarul reintră în legalitate prin extinderea competențelor DIICOT. Pedepse mai mari pentru răpire, noi reguli pentru percheziții

Vladimir Ionescu

Ministerul Justiției a elaborat proiectul de OUG cerut de premierul Viorica Dăncilă după izbucnirea scandalului de la Caracal, proiect ce înăsprește pedepsele pentru infracțiuni grave… Mai mult

Europa

Emmanuel Macron: Nu mai e timp pentru renegocierea acordului Brexit

Iulian Soare

Președintele francez Emmanuel Macron a spus joi, înainte de întâlnirea cu premierul britanic Boris Johnson, că nu mai există timpul necesar pentru negocierea unui nou… Mai mult

Stiri

Scandal diplomatic după ce Poliția Leipzig a cerut hotelurilor să anunțe când cazează români

Vladimir Ionescu

Scandal diplomatic între România și Germania, după ce poliția din Leipzig le-a cerut hotelierilor din oraș să anunțe dacă au cazat cetățeni români. Forțele de… Mai mult

Europa

UE nu acceptă propunerea lui Trump de refacere a G8 cu Rusia înainte de rezolvarea conflictului ruso-ucrainean

Iulian Soare

Uniunea Europeană se opune invitării necondiționate a Rusiei de a se alătura, din nou, statelor membre G7, a precizat joi un înalt oficial european citat… Mai mult

Stiri

Sorin Blejnar, trimis din nou în judecată pentru taxa de protecție ce ar fi fost primită de la Radu Nemeș

Vladimir Ionescu

DNA i-a trimis joi în judecată pe Sorin Blejnar și pe soția acestuia, într-un dosar în care cei doi și câțiva subordonați ai fostului șef… Mai mult