Premierul Ponta a prezentat marți, în Parlament, strategia de construcție a autostrăzilor din România, într-un moment în care președintele Traian Băsescu a refuzat să semneze memorandumul cu FMI tocmai din cauza suprataxei de 7 eurocenți pe litrul de combustibil.
Premierul justifică introducerea taxei prin aceea că România s-ar putea baza în următorii șapte ani pe 4,8 miliarde euro, fonduri europene și 4,5 miliarde de euro fonduri bugetare de dezvoltare.
Strategia pe care o propune USL în privința construcției de autostrăzi are în vedere ca orizont posibil de realizare anul 2018, a declarat premierul Victor Ponta la prezentarea Strategiei de Dezvoltare a Rețelei de Autostrăzi 2014-2018 grupurilor parlamentare reunite ale USL.
Strategia constă într-un document Power Point cu 15 figuri, din care prima și ultima sunt titlul și denumirea strategiei. Celelalte 13 imagini reprezintă hărți cu traseele și tronsoanele de autostradă care se vor construi potrivit unor forme de finanțare diverse.
Strategia, potrivit hărților prezentate de guvern, pare să evite coridoarele pan-europene inițiale (București – Pitești – Sibiu se schimbă cu București – Brașov – Sibiu)și se concentrează mai mult pe deschiderea de noi căi de infrastructură, în zonele care coincid cu influența politică a partidelor din arcul de guvernământ.
Coridorul IV pan-european :
Infrastructura din strategia prezentată marți de guvern :
Noile hărți prezentate marți de guvern arată că se va construi mai întâi tronsonul Sibiu – Brașov și abia după aceea tronsonul Pitești – Sibiu, de pe coridorul patru paneuropean.
Autostrada care va lega Bucureștiul de Alexandria are prioritate față de autostrada care să lege Bucureștiul de granița cu Ungaria.
Piteștiul va fi legat de Rm. Vâlcea mai repede decât va fi legat Brașovul de București. Înainte de crearea coridoarelor pan-europene, Brăila va fi legată de Buzău.
Victor Ponta le-a propus parlamentarilor USL ca strategia Uniunii privind construcția de autostrăzi să fie transpusă într-o lege care să oblige guvernele viitoare la continuarea proiectelor ce vor fi continuate sau demarate. Din documentul guvernului nu reiese, însă, ce anume va trebui continuat de următoarele guverne, întrucât sunt multe tronsoane de autostradă care nu se aliniază la un sistem de priorități.
Premierul a amintit că în acest moment România are 500 de kilometri de autostrăzi.
Pentru a-și aplica strategia, guvernul trebuie să modifice legile celorlalți privind autostrăzile
Pentru a promova o lege pe baza strategiei prezentate marți, Parlamentul ar trebui să modifice două acte normative din 1999 și 2002 care stabilesc prioritățile în domeniul construcții de autostrăzi.
În legea din 2002 se stabilește ca prioritate construirea tronsoanelor de autostradă Pitești – Sibiu, București – Giurgiu sau Ploiești – Albița, care nu mai apar ca priorități pe harta prezentată de premier sau numai apar deloc, deși fac parte din coridoare europene.
Așa cum a mai declarat anterior, premierul a anunțat ca prioritate construirea tronsonului Sibiu Brașov pentru a uni Nădlacul de Constanța, fără a tranzita Valea Oltului. Rațiunea este că guvernanții vor să crească volumul de trafic pe tronsonul de autostradă Brașov – Comarnic, pentru a-l face profitabil.
Ministrul pentru marile proiecte Dan Șova a anunțat recent că acest tronson care trece prin Valea Prahovei va fi realizat într-un parteneriat public – privat, ceea ce va însemna introducerea unei taxe pentru folosirea autostrăzii.Decizia guvernanților de a amâna construirea tronsonului Pitești – Sibiu a provocat o reacție dură din partea francezilor de la Dacia Renault care sperau să folosească autostrada pentru exporturile către Europa de Vest.
A rămas neclar pe unde va trece autostrada Iași Târgu Mureș pentru că pe o hartă apare orașul Târgu Neamț, iar pe alta, din aceeași prezentare apare Piatra Neamț.
2 răspunsuri
Nadlac si Bors sint cele doua puncte de granita care asigura majoritar comertul exterior al tarii dar si importurile . Ca atare si dupa 24 de ani, a nu accepta ca ORICARE autostrada/autostrazi trebuie sa inceapa de la aceste doua puncte strategice e prostie crasa . Inutil a construi tronsoane de autostrazi care nu leaga pe nimeni cu nimeni visind ca in un viitor oarecare acestea vor face parte din reteaua mioritica de autostrazi . E gestionare si cheltuiala de bani haotica , clientelara . E incepe din vest constructia de autostrazi e o necesitate obiectiva . A lega aceste puncte cu totalitatea oraselor mari din RO , o obligatie nationala daca cineva ar avea o oarecare strategie pentru tara si economie. Din pacate si tot in aceiasi 24 de ani , in afara hartilor frumoase dar facute pe premise gresite , aiurea sau mai grav clientelare, nu au dus tara la un nivel de infrastructura cit de cit comparabil cu cel polonez . Poate si Albania ne va depasi ca km de auostrada functionanta .
Bravo USL ! Sunt mai importante legaturile Bucuresti-Alexandria, Bucuresti-Buzau-Braila, Bucuresti-Pitesti-Rm.Valcea decat Bucuresti-Budapesta-Viena si de acolo oriunde in UE ? Coridorul Arad-Timisoara-Deva-Sibiu-Rm Valcea-Pitesti-Bucuresti este pan european si rezolva accesul marfurilor si cetatenilor RAPID in Europa. Voi aveti modelul Putin,cel mai bogat sef de stat de care nu se atinge justitia,nu modelul Merkel,spre exemplu si comparatie.