sâmbătă

2 martie, 2024

28 noiembrie, 2020

Platformele online, fie ele servicii de intermediere sau motoare de căutare, ar putea fi sancționate de Consiliul Concurenței dacă în cadrul anchetelor derulate de instituție se descoperă că aceste au recurs la practici dăunătoare sau dacă nu oferă informațiile necesare în timpul investigațiilor. De asemenea, instituțiile publice ar putea fi amendate pentru nefurnizarea de informații în anchete. În cazul platformelor online, amenzile pot urca până la 1% din cifra de afaceri, reiese dintr-un proiect de ordonanță.

Proiectul de act normativ, ce ar urma să transpună în legislația națională Regulamentului (UE) 2019/1150, vizează posibilele „practici comerciale potențial dăunătoare existente la nivelul relației dintre aceste platforme online și utilizatorii lor profesioniști”.

Potrivit documentului, „Consiliul Concurenței va putea efectua din oficiu sau la sesizare cercetări aprofundate pentru constatarea și sancționarea nerespectării obligațiilor stabilite prin Regulament”.


Pentru realizarea acestor cercetări, arbitrul Concurenței poate recurge la analize preliminare în cadrul cărora să solicite platformelor online „precum și oricărei alte entități publice sau private” documentele necesare.

„În scopul demarării unei cercetări aprofundate din oficiu, Consiliul Concurenței poate realiza analize preliminare.În vederea exercitării atribuțiilor și în condițiile stabilite prin proiectul de ordonanță, autoritatea din domeniul Concurenţei poate solicita furnizorilor de servicii de intermediere online, furnizorilor de motoare de căutare online, întreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online, utilizatorilor profesionali de site-uri, organizațiilor sau asociațiilor reprezentative, precum și oricărei alte entități publice sau private, informaţiile şi documentele care îi sunt necesare”, se precizează în proiectul de act normativ.

(Document: Proiectul de ordonanță poate fi consultat AICI)

În urma efectuării unei cercetări aprofundate, Consiliul Concurenței va putea stabili ca sancțiune principală, după caz, aplicarea unui avertisment sau a unei amenzi contravenționale, mai prevede proiectul.

Amenzi de până la 1% din cifra de afaceri

Amenzile vor fi aplicate atât pentru nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2019/1150, cât și pentru furnizarea de date inexacte în cadrul anchetelor.


Astfel, în documentul menționat se precizează că: „Amenzile contravenționale pentru nerespectarea anumitor obligații stabilite prin Regulament vor fi cuprinse între 0,1% și 1% din cifra de afaceri relevantă realizată în anul financiar anterior sancţionării, definită în proiect ca fiind totalitatea veniturilor obținute din administrarea unei platforme online. Furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare, cu intenție sau din neglijență, în cadrul unei analize preliminare și/sau a unei cercetări aprofundate constituie contravenție și va fi sancționată cu amendă cuprinsă între 0,01% și 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării. Aceeași faptă, dar imputabilă autorităților şi instituţiile administraţiei publice centrale şi locale, va fi sancționată cu amendă cuprinsă între 1.000 lei la 20.000”.

De asemenea, Concurența va putea aplica amenzi cominatorii pentru fiecare zi de întârziere de plată a amenzilor sau dacă entitatea sancționată „săvârșește o nouă încălcare a prevederilor Regulamentului, indiferent de tipul acesteia”, în termen de doi ani.

Ce tipuri de practici vor fi sancționate

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, furnizorii de servicii specifice motoarelor de căutare online ar putea fi sancționați dacă se comportă „într-o manieră inechitabilă”.

„Chiar și în absența unei relații contractuale cu utilizatorii profesionali de site-uri, furnizorii de servicii specifice motoarelor de căutare online pot să se comporte în mod unilateral și într-o manieră care poate fi inechitabilă, putând aduce prejudicii intereselor legitime ale utilizatorilor profesionali de site-uri. Conform studiului de impact al Regulamentului(UE) 2019/1150, aceste categorii de piețe au o tendință de concentrare. Cu cât o platformă este mai mare, cu atât efectele de rețea sunt mai puternice, ceea ce duce la creșterea puterii proprii de negociere. Dezechilibrele la nivelul puterii de negociere sunt abordate de Regulamentul (UE) 2019/1150 tocmai pentru a se asigura că relațiile contractuale au la bază buna credință și loialitatea în afaceri”, se menționează în proiectul de ordonanță.

Prevederile apar într-un proiect de ordonanță ce transpune prevederile Regulamentului(UE) 2019/1150 al Parlamentului și al Consiliului din 20 iunie 2019.

Termenul de aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1150 este 12 iulie 2020.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

(Textul de mai jos e preluarea integrală a editorialului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: