Grupul francez PSA, proprietarul fabricilor Peugeot și Citroen, a anunţat luni dimineaţă că va cumpăra diviziile Opel şi Vauxhall ale General Motors (GM) pentru 1,3 miliarde de euro, iar divizia financiară din Europa a grupului american pentru alte 900 de milioane de euro, potrivit Bloomberg.
BNP Paribas urmează să cumpere 50% din divizia financiară, cu 450 de milioane de euro.
PSA va redeveni, astfel, al doilea cel mai mare grup producător pe piaţa auto europeană, cu o cotă de 16%, față de 24% a rivalului Volkswagen, o producţie de 4,3 milioane vehicule / an şi vănzări de peste 70 miliarde euro.
Negociatorii PSA şi General Motors au avut de depăşit mai multe obstacole pentru a finaliza tranzacţia.
Problema principală a PSA era să obţină economii de circa două miliarde de euro pentru Opel, spuneau surse apropiate tranzacţiei, înainte de finalizarea acesteia.
Odată intrate în noul grup auto, fostele divizii ale General Motors trebuie să ajungă la economisirea a 1,7 miliarde de euro anual până în 2026, potrivit declaraţiilor oficialilor PSA şi GM, citate de Bloomberg.
De asemeni, compania productoare a Opel trebuie să ajungă la o rată a profitului de 2% până în 2020 şi de 6% până în 2026.
PSA va prelua 12 facilităţi de producţie, care au aproximativ 40.000 de angajaţi.
„Planul nostru este să construim un viitor comun pentru Opel & Vauxhall (…) Redresarea (lor) va accelera semnificativ cu sprijinul nostru”, spune şeful PSA, Carlos Tavares, care a promis că va menţine actualele angajamente ale GM faţă de angajaţi.
Totuşi, Carlos Tavares va căuta să repete la Opel experiența relansării PSA, inclusiv prin reducerea locurilor de muncă, înghețarea salariilor și eliminarea modelelor neprofitabile sau cu vânzări leneșe, comentează Bloomberg. Compania franceză a trecut de la pierderi nete în 2012, la profit în 2015, a generat anul trecut 2,7 miliarde de euro în numerar, din care va plăti dividende pentru prima dată din 2011.
Statul francez deţine o participaţie de 14% în Peugeot şi are două locuri în Consiliul de Administraţie, în urma acordării unui pachet de asistenţă financiară de trei miliarde de euro, care a salvat acum trei ani compania de la faliment. De asemenea, grupul chinez Dongfeng deţine 14% din acţiunile producătorului auto francez.
Structura tranzacţiei
Pentru General Motors (GM), tranzacţia va însemna doar continuarea restructurării activelor neperformante, costurile non-cash fiind de 4,5 miliarde de dolari. GM vinde Opel pentru că nu a reuşit să reducă la zero pierderile.
Totodată, GM trebuie să mai plătească francezilor de la PSA trei miliarde de euro, pentru a se achita de obligaţiile faţă de fondurile de pensii ale angajaţilor din fabricile europene vândute acum. Chiar şi aşa, tranzacţia va crea pentru GM lichidităţi de două miliarde de dolari, cu care americanii vor să finanţeze un program de răscumpărare de acţiuni.
PSA va plăti, la rândul său, circa 1,13 miliarde de euro în cash pentru Opel şi pentru partea sa din divizia de finanţare. Plata ator 650 de milioane de euro se va face sub forma unor certificate warrants emise asupra acţiunilor PSA.
Atât PSA cât şi GM se vor angaja împreună pentru a susţine Opel în unitatea acestuia Australian Holden, ca şi animite modele ale brandului Buick.
Tranzacţia se va finaliza în toate detaliile până la sfârșitul anului.
Ştire în completare