marți

16 iulie, 2024

3 iunie, 2024

Peste 1.000 dintre cei 1.500 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia au intrat luni în șomaj tehnic, până la sfârșitul acestui an. Salariile pe luna iunie sunt bugetate, iar şomajul tehnic pentru aceştia este asigurat pentru cel puţin patru luni, relatează Radio Constanța.

Directoratul Șantierului i-a anunțat pe anagajați, la sfârșitul lunii mai, că intrarea în șomaj tehnic este inevitabilă:

„În luna martie, v-am informat că ne aşteaptă o perioadă dificilă și că va fi necesar să adoptăm măsuri de reducere a costurilor pentru a o putea depăși. V-am îndemnat să rămâneți concentrați pe execuția proiectelor, pentru a asigura livrarea acestora la timp şi pentru a proteja, astfel, reputaţia şantierului nostru. Datorită devotamentului vostru, am reuşit să realizăm aceste obiective. Astăzi, ne aflăm într-o situație critică. Şantierul este gol, iar proiectele majore întârzie să apară. Deși am înregistrat progrese semnificative în negocierea unor potențiale proiecte importante, acestea, chiar dacă vor fi încheiate cu succes, nu vor începe mai devreme de anul 2025. Am implementat un plan de realizare a unor proiecte interne pentru îmbunătățirea infrastructurii şantierului şi v-am încurajat să vă efectuați concediile de odihnă aferente anului 2023. Cu toate acestea, am ajuns într-un punct în care o nouă amânare a introducerii a măsurii şomajului tehnic nu mai este posibilă. Aceasta reprezintă o decizie dificilă, dar necesară pentru a oferi şantierului nostru cele mai bune șanse de a depăși această perioadă critică şi de a ne putea relua activitatea în viitor. Măsura şomajului tehnic va fi implementată începând cu data de 3 iunie 2024. Vom colabora îndeaproape cu departamentul Resurse Umane şi cu reprezentanţii sindicatului, pentru a stabili parametrii necesari şi pentru a vă informa in mod corespunzător. Vă asigurăm că vom continua să explorăm toate opțiunile posibile, pentru a reduce, pe cat posibil, impactul măsurii şomajului tehnic asupra fiecăruia dintre voi”.

Damen Shipyards Olanda a cerut falimentul Șantierului Naval Damen Mangalia, la sfârșitul lunii mai


Falimentul Șantierului Naval Damen Mangalia a fost cerut de compania mamă Damen Shipyards Olanda, care deține 49% din acțiuni, potrivit informațiilor afișate pe site-ul instanțelor.

Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Constanța la data de 28 mai a.c., creditor fiind Damen holding B.V. cu domiciliul ales la REFF & Asociații SPRL, iar debitor Damen Shipyards Mangalia SA.

Datorie de 160 milioane euro

 „Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a declarat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Acțiunea în justiție vine după ce olandezii au cerut deja la Curtea Internațională de arbitraj de la Viena rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, cu 51% din acțiuni.

Rezilierea acordului de asociere cu statul român


Grupul Damen a anunțat anul trecut că se retrage din acordul încheiat cu statul român, dar că va păstra șantierul naval de la Galați. În luna martie 2024 Damen a chemat partea română în fața Curții Internaționale de arbitraj de la Viena cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen holding (49%).  La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).

Damen a pierdut controlul operațional la șantierul naval Mangalia

În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.

Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul „competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: