Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

OUG nouă: Se schimbă regulile de finanțare prin controversatul FDI și se fac noi modificări la OUG 114. Principalele schimbări

de Alexandra Pele , 23.5.2019

Beneficiarii de proiecte finanțate din Fondul de Dezvoltare și Investiții (FDI) vor trebui să achite un avans de trei ori mai ridicat, respectiv de 15%.

Administrațiile publice locale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară nu vor mai avea nevoie de autorizație de construcție, scutire care nu este însă valabilă și pentru universități, reiese dintr-o Ordonanță de Urgență, care modifică OUG 114, adoptată joi.

Alte modificări propuse vizează introducerea de noi documente necesare dosarului de aprobare a proiectelor, precum și o listă de cheltuieli eligibile a fi acoperite.

Totodată, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) va stabili atât încadrarea proiectelor propuse în domeniile prioritare finanțate de Fond, cât și eligibilitatea acestora. CNSP urmează să elaboreze o listă detaliată de cheltuieli eligibile în funcție de domeniul vizat.

(Citiți și: ”O nouă OUG: Guvernul se pregătește de plecarea Fondurilor de pensii private cărora nu le convine mecanismul de investiții în PPP”)

Cele mai importante modificări aduse OUG 114, în privința Fondului de Dezvoltare și Investiții:

  • se elimină posibilitatea de finanțare a aeroporturilor și se introduce ca domeniu prioritar ce poate fi finanțat ”construcția și modernizarea spațiilor de depozitare și condiționare a produselor agricole”;
  • se elimină obligativitatea ca unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum și asociațiile de dezvoltare intercomunitară ”să dețină autorizația de construire sau devizele de lucrări și memoriile tehnice, după caz, necesare demarării execuției lucrărilor”, dar se menține această obligativitate pentru universități;

  • beneficiarii pot solicita finanțări pentru cel mult două proiecte, dar pot solicita ”finanțare pentru un proiect din domeniul prioritar secundar numai după finalizarea integrală a proiectelor din domeniul prioritar principal”;
  • Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) stabilește atât încadrarea în domeniile prioritare precum și eligibilitatea proiectelor de dezvoltare propuse de beneficiari;
  • valoarea avansului se majorează de la 5% la 15%, dar nu mai mult decât valoarea ce urmează a fi finanțată în anul în care se face solicitarea;
  • beneficiarii au obligația de a restitui anual ”pe o perioadă fixă de 20 de ani, o sumă reprezentând contribuția proprie la proiect”. OUG prevede: ”Această sumă se va stabili la momentul depunerii solicitării, prin eșalonarea valorii de finanțare pentru fiecare proiect în sume egale anuale, pe o perioadă de 20 de ani. Suma anuală ce urmează a fi restituită nu va depăși diferența între nivelul maxim al datoriei publice locale și serviciul datoriei publice locale anuale înregistrat în următorii 20 de ani. În cazul în care pe parcursul celor 20 de ani sunt contracte noi de împrumuturi permise de prezenta ordonanță de urgență, se impune recalcularea sumei anuale ce urmează a se restitui, conform noului nivel al serviciului datoriei publice locale”.
  • se introduce o listă a cheltuielilor ce pot fi finanțate prin Fond:

a) cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare funcționării obiectivului care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparținând obiectivului de investiții;

b) cheltuieli pentru elaborarea fazelor de proiectare, documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire, proiect tehnic și detalii de execuție, verificarea tehnică a proiectării;

c) cheltuieli pentru realizarea investiției de bază, respectiv: construcții și instalații, montaj utilaje tehnologice, utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu/fără montaj și/sau dotare;

d) cheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier;

e) cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului, studiile de fezabilitate/documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, studiile de teren, studiile de specialitate, expertizele tehnice și/sau audit energetic, asistența tehnică, consultanța, taxe pentru obținerea avize/acorduri/autorizații, organizarea procedurilor de achiziții, active necorporale, cheltuieli conexe organizării de șantier, comisoane, cote, taxe, costuri credite, cheltuieli pentru probe tehnologice, teste și predare la beneficiar.

  • Categorii de cheltuieli în funcție de tipul de proiect de dezvoltare și domeniile eligibile vor fi detaliate prin norme aprobate prin Ordin al Președintelui Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză.
  • Se introduce un articol care obligă instituțiile beneficiare să transmită următoarele documente sau acte justificative:

1. pentru obiectivele de investiții noi: autorizații de construire sau după caz documentațiile tehnico-economice, întocmite la faza de proiectare, studiu de fezabilitate/ documentație de avizare a lucrărilor de intervenții, aprobate în condițiile legii prin hotărâri ale consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărâri ale consiliului local/județean de asigurare a finanțării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanțează din Fond, însoțite de devizul general actualizat, defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoțit de avizele și acordurile stabilite prin acesta;

2. pentru obiectivele de investiții, finanțate prin alte surse de finanțare și pentru care se solicită finanțare din Fond pentru componente nefinanțate și nerealizate până în momentul depunerii cererii:

a) autorizația de construire valabilă;

b) documente care să prezinte stadiul fizic realist, și/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, precum și valoarea actualizată a restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții.

3. pentru proiectele de dezvoltare referitoare la lucrări de întreținere și reparații curente: devizele de lucrări și memoriile tehnice necesare demarării execuției lucrărilor.

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.5.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

ONRC a operaționalizat Registrul beneficiarilor reali ai companiilor. Termenele și amenzile

Adrian N Ionescu

Companiile sunt obligate să depună o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de… Mai mult

Europa

Marea Britanie se pregătește să înlocuiască muncitorii necalificați cu roboți – miza reformei legii migrației

Iulian Soare

Reforma sistemului britanic de migrație, prezentată miercuri la Londra, este concepută să realizeze două lucruri. În primul rând, să satisfacă dorința de reducere a imigrației-… Mai mult

Europa

Prototip al viitorului avion de luptă european – Franța și Germania au semnat contractul

Iulian Soare

Franţa şi Germania au semnat joi un contract în valoare de 150 milioane de euro ce reprezintă prima etapă în dezvoltarea sistemului de luptă aeriană… Mai mult

Stiri

Relansarea celor mai mari economii din UE în 2020 este îndoielnică – comisarul european Paolo Gentiloni

Adrian N Ionescu

Efectele epidemiei coronavirus pun în pericol relansarea economiilor din Italia, Franţa şi Germania, după încetinirea de la finele anului trecut, a afirmat comisarul european pentru… Mai mult

Europa

Summit special pentru buget – Informațiile esențiale de reținut

Victor Bratu

Începe, la Bruxelles, summit-ul special european dedicat negocierilor pentru Următorul Cadru Financiar Multianual al UE. Un summit care începe joi, la ora 14.00, și nimeni… Mai mult

Stiri

Salt semnificativ în deprecierea leului: Nou record istoric la 4,7834 lei / euro

Adrian N Ionescu

Banca Naţională a României a anunţat, joi,  o medie a cursului monedei unice de 4,7834 lei/ euro, valoare care nu este numai un nou maxim… Mai mult

Stiri

e-Popriri: Din martie, aplicația care va permite înființarea și ridicarea în timp real a popririlor va fi funcțională

AVOCATNET

Aplicația e-Popriri urmează să fie pusă efectiv în funcțiune în cursul lunii martie 2020, conform declarațiilor Mirelei Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).… Mai mult