duminică

22 mai, 2022

OUG nouă: Se schimbă regulile de finanțare prin controversatul FDI și se fac noi modificări la OUG 114. Principalele schimbări

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 mai, 2019

Beneficiarii de proiecte finanțate din Fondul de Dezvoltare și Investiții (FDI) vor trebui să achite un avans de trei ori mai ridicat, respectiv de 15%.

Administrațiile publice locale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară nu vor mai avea nevoie de autorizație de construcție, scutire care nu este însă valabilă și pentru universități, reiese dintr-o Ordonanță de Urgență, care modifică OUG 114, adoptată joi.

Alte modificări propuse vizează introducerea de noi documente necesare dosarului de aprobare a proiectelor, precum și o listă de cheltuieli eligibile a fi acoperite.


Totodată, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) va stabili atât încadrarea proiectelor propuse în domeniile prioritare finanțate de Fond, cât și eligibilitatea acestora. CNSP urmează să elaboreze o listă detaliată de cheltuieli eligibile în funcție de domeniul vizat.

(Citiți și: ”O nouă OUG: Guvernul se pregătește de plecarea Fondurilor de pensii private cărora nu le convine mecanismul de investiții în PPP”)

Cele mai importante modificări aduse OUG 114, în privința Fondului de Dezvoltare și Investiții:

  • se elimină posibilitatea de finanțare a aeroporturilor și se introduce ca domeniu prioritar ce poate fi finanțat ”construcția și modernizarea spațiilor de depozitare și condiționare a produselor agricole”;
  • se elimină obligativitatea ca unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum și asociațiile de dezvoltare intercomunitară ”să dețină autorizația de construire sau devizele de lucrări și memoriile tehnice, după caz, necesare demarării execuției lucrărilor”, dar se menține această obligativitate pentru universități;

  • beneficiarii pot solicita finanțări pentru cel mult două proiecte, dar pot solicita ”finanțare pentru un proiect din domeniul prioritar secundar numai după finalizarea integrală a proiectelor din domeniul prioritar principal”;
  • Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) stabilește atât încadrarea în domeniile prioritare precum și eligibilitatea proiectelor de dezvoltare propuse de beneficiari;
  • valoarea avansului se majorează de la 5% la 15%, dar nu mai mult decât valoarea ce urmează a fi finanțată în anul în care se face solicitarea;
  • beneficiarii au obligația de a restitui anual ”pe o perioadă fixă de 20 de ani, o sumă reprezentând contribuția proprie la proiect”. OUG prevede: ”Această sumă se va stabili la momentul depunerii solicitării, prin eșalonarea valorii de finanțare pentru fiecare proiect în sume egale anuale, pe o perioadă de 20 de ani. Suma anuală ce urmează a fi restituită nu va depăși diferența între nivelul maxim al datoriei publice locale și serviciul datoriei publice locale anuale înregistrat în următorii 20 de ani. În cazul în care pe parcursul celor 20 de ani sunt contracte noi de împrumuturi permise de prezenta ordonanță de urgență, se impune recalcularea sumei anuale ce urmează a se restitui, conform noului nivel al serviciului datoriei publice locale”.
  • se introduce o listă a cheltuielilor ce pot fi finanțate prin Fond:

a) cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare funcționării obiectivului care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparținând obiectivului de investiții;


b) cheltuieli pentru elaborarea fazelor de proiectare, documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire, proiect tehnic și detalii de execuție, verificarea tehnică a proiectării;

c) cheltuieli pentru realizarea investiției de bază, respectiv: construcții și instalații, montaj utilaje tehnologice, utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu/fără montaj și/sau dotare;

d) cheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier;

e) cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului, studiile de fezabilitate/documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, studiile de teren, studiile de specialitate, expertizele tehnice și/sau audit energetic, asistența tehnică, consultanța, taxe pentru obținerea avize/acorduri/autorizații, organizarea procedurilor de achiziții, active necorporale, cheltuieli conexe organizării de șantier, comisoane, cote, taxe, costuri credite, cheltuieli pentru probe tehnologice, teste și predare la beneficiar.

  • Categorii de cheltuieli în funcție de tipul de proiect de dezvoltare și domeniile eligibile vor fi detaliate prin norme aprobate prin Ordin al Președintelui Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză.
  • Se introduce un articol care obligă instituțiile beneficiare să transmită următoarele documente sau acte justificative:

1. pentru obiectivele de investiții noi: autorizații de construire sau după caz documentațiile tehnico-economice, întocmite la faza de proiectare, studiu de fezabilitate/ documentație de avizare a lucrărilor de intervenții, aprobate în condițiile legii prin hotărâri ale consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărâri ale consiliului local/județean de asigurare a finanțării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanțează din Fond, însoțite de devizul general actualizat, defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoțit de avizele și acordurile stabilite prin acesta;

2. pentru obiectivele de investiții, finanțate prin alte surse de finanțare și pentru care se solicită finanțare din Fond pentru componente nefinanțate și nerealizate până în momentul depunerii cererii:

a) autorizația de construire valabilă;

b) documente care să prezinte stadiul fizic realist, și/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, precum și valoarea actualizată a restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

3. pentru proiectele de dezvoltare referitoare la lucrări de întreținere și reparații curente: devizele de lucrări și memoriile tehnice necesare demarării execuției lucrărilor.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: